Racjonalizm polskich konsumentów

Dzisiejszy konsument zainteresowany jest przede wszystkim jakością, choć – m.in. w wyniku pandemii – przy podejmowaniu decyzji zakupowych wzrasta również waga ceny. Polacy chcą nabywać produkty i usługi możliwie jak najwyższej jakości, ale w akceptowalnych granicach cenowych. Tak wynika z najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego przez Centrum Badań i Analiz Rynku (ASM).



Trend jakościowy obserwowany jest niezmiennie od 2017 r., kiedy to pierwszy raz odnotowano zmianę na pozycji lidera. Podczas tegorocznych badań aż 77,1% ankietowanych odpowiedziało, że podczas codziennych zakupów najważniejsza jest dla nich jakość. Cena została wskazana przez 72,8% respondentów. Ważnym czynnikiem dla ponad jednej czwartej konsumentów jest również miejsce pochodzenia produktu (27,4%).

Z badań wynika, że konsumenci są zarówno bardziej świadomi, jak i wymagający. Coraz więcej osób czyta etykiety, analizuje składy produktów oraz dokładnie sprawdza opinie innych klientów przed zakupem. Powszechne posiadanie smartfonów z mobilnym Internetem spowodowało, że dostęp do informacji nigdy nie był tak szybki i prosty. W kilkanaście sekund możemy przeczytać opis produktu i oceny oraz porównać cenę w kilku sklepach. Świadomy konsument wymaga więcej od producenta i to nie tylko w kwestii jakości samych produktów i usług, ale również w zakresie ekologii czy wizerunku marki w sieci.

pdf

Ten sam świadomy i wymagający konsument zdaje sobie sprawę, że jakość kosztuje. Ponad 72% respondentów zadeklarowało, że byliby skłonni zapłacić więcej za produkt wysokiej jakości. Jedna piąta ankietowanych nie miała konkretnego zdania, natomiast jedynie 6,8% odpowiedziało, że nie zapłaci więcej za taki produkt. Dominujące zachowania konsumenckie mogą wynikać ze wzrostu zamożności społeczeństwa oraz ciągłego dążenia jednostek do poprawiania swojej sytuacji materialno-bytowej.

– Patrząc całościowo na wyniki badań, można zauważyć, że cena produktu nadal jest bardzo ważnym determinantem wpływającym na decyzje zakupowe. Polacy chcą nabywać produkty i usługi możliwie jak najwyższej jakości, ale w sposób racjonalny, tzn. za kwotę mieszczącą się w pewnych akceptowalnych granicach, co staje się szczególnie ważne w czasie pandemii – tłumaczy Michał Lipiński, dyrektor Konkursu „Teraz Polska”.

Od ponad trzech dekad Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego wyłania produkty, usługi i innowacje o najwyższej jakości i nagradza je Godłem „Teraz Polska”. W ten sposób wspiera promocję najlepszych polskich przedsiębiorców, a jednocześnie pomaga konsumentom w podejmowaniu decyzji zakupowych. Obecnie trwa nabór zgłoszeń do 32. edycji Konkursu. – „Teraz Polska” jest najbardziej rozpoznawalnym symbolem promującym polskich przedsiębiorców. Dzięki niemu wysyłamy do naszych klientów sygnał, że jesteśmy solidnym kontrahentem, a nasze produkty są najwyższej jakości. Godło to dla nas renoma potwierdzona z jednej strony niezależnością ocen ekspertów i Kapituły, z drugiej zaufaniem konsumentów – przekonuje Krzysztof Pruszyński, prezes Pruszyński Sp. z o.o., laureat Godła „Teraz Polska”.

(Informacja prasowa Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska)


Współpraca