Raport 2021: preferencje zakupowe Polaków

Postrzeganie Godła „Teraz Polska” wśród konsumentów

Według badań przeprowadzonych w październiku 2021 r. na zlecenie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku ponad 78% ankietowanych spotkało się z Godłem „Teraz Polska” na produktach lub usługach. Ankietowani uważają ten znak za skuteczne narzędzie wspierające sprzedaż. 88% respondentów deklaruje, że Godło „Teraz Polska” jest dobrym sposobem oznaczania wysokiej jakości polskich produktów i usług, a także – co warte podkreślenia – zachęca ich do zakupu. Ankietowani, zapytani o skojarzenia z produktami i usługami nagrodzonymi Godłem „Teraz Polska” w ponad 90% wskazują polskie pochodzenie, dużą rozpoznawalność i stabilną jakość.

Marka sama w sobie

Wyniki badania kolejny rok z rzędu potwierdzają, że Godło „Teraz Polska” budzi zaufanie klientów i wzmacnia prestiż marki, a także bezpośrednio wpływa na decyzje zakupowe. Na przestrzeni lat Godło stało się marką samą w sobie. Jego siła rynkowa, a także wysoka rozpoznawalność wzmacniają konkurencyjność i prestiż nagrodzonych Laureatów.

Co wpływa na decyzje zakupowe?

Polscy konsumenci podczas zakupów biorą pod uwagę przede wszystkim jakość produktów i usług, a później patrzą na cenę. Trend ten obserwowany jest niezmiennie od 2017 r. Podczas tegorocznych badań 77% ankietowanych odpowiedziało, że podczas codziennych zakupów najważniejsza jest dla nich jakość. Cena została wskazana przez 73% respondentów. Ważnym czynnikiem dla ponad jednej czwartej Polaków jest pochodzenie produktu, a zaraz zanim walory ekologiczne produktu wskazane przez 23% ankietowanych.

Jakość, jakość i jeszcze raz jakość

Z badań wynika, że konsumenci są zarówno bardziej świadomi, jak i wymagający. Coraz więcej osób czyta etykiety, analizuje składy produktów oraz dokładnie sprawdza opinie innych klientów przed zakupem. Świadomy konsument wymaga więcej od producenta i to nie tylko w kwestii jakości samych produktów i usług, ale również w zakresie ekologii czy wizerunku marki w sieci. Świadomy i wymagający konsument zdaje sobie sprawę, że jakość kosztuje. 73% respondentów zadeklarowało, że byliby skłonni zapłacić więcej za produkt wysokiej jakości.

Polak – konsument patriota

Świadomość konsumentów stale wzrasta. Coraz więcej Polaków zdaje sobie sprawę, że decyzje zakupowe jednostki mają wpływ na kondycję krajowej gospodarki i PKB. Aż 83% ankietowanych, mając możliwość wyboru, deklaruje zakup produktów polskiego pochodzenia. Co więcej, ponad 35% respondentów uważa, że kupowanie polskich produktów jest oznaką współczesnego patriotyzmu. A dzięki znakowi „Teraz Polska” klienci mogą łatwo i szybko zlokalizować polskie towary najwyższej jakości. Z tego trendu korzystają przedsiębiorcy, którzy budują swoją markę w oparciu o regionalne pochodzenie, wielopokoleniową tradycję i polski kapitał.

Raport-Teraz-Polska-2021.pdf

Postrzeganie Godła „Teraz Polska” wśród przedsiębiorców

W badaniu Ośrodka Badania Opinii Publicznej i Rynku MARECO Polska na temat znaczenia Godła „Teraz Polska” dla konkurencyjności przedsiębiorstw uczestniczyli przedstawiciele 57 firm laureatów kilku edycji Konkursu „Teraz Polska”. Celem badań było stwierdzenie, w jakim stopniu Godło „Teraz Polska” przyczynia się do rozwoju i konkurencyjności przedsiębiorstwa oraz jakie korzyści dla firmy niesie ze sobą używanie tego Godła w działaniach promocyjnych i marketingowych.

Prestiż i poprawa wizerunku

Stosowanie Godła „Teraz Polska” jest dobrą formą promocji firm. Badania wykazały, że ponad 90% badanych wykorzystuje je w swoich działaniach marketingowych i promocyjnych. Ponad 90% badanych uważa też, że stosowanie Godła „Teraz Polska” w działaniach promocyjnych służy budowaniu prestiżu firmy oraz poprawie wizerunku przedsiębiorstwa lub produktu/usługi. Zdecydowana większość badanych przedsiębiorców stwierdza, że w związku z używaniem Godła wystąpiła poprawa wizerunku firmy lub produktów/usług. Ich zdaniem poprawa wizerunku następuje wśród odbiorców produktów i usług, wśród kontrahentów, partnerów biznesowych oraz w otoczeniu społecznym, a także w oczach pracowników firmy i konkurentów.

Zaufanie, lojalność i sprzedaż

Prawie połowa ankietowanych uznała, że Godło „Teraz Polska” wpływa na wzrost sprzedaży nagrodzonych produktów/usług oraz innych produktów/usług pozostających w ofercie przedsiębiorstwa. Około 50% badanych uważa też, że stosowanie Godła zwiększa lojalność odbiorców nagrodzonego produktu/usługi i przyczynia się do poprawy więzi z kontrahentami. Zdaniem laureatów do najważniejszych korzyści, jakie ich firmom przyniósł udział w Konkursie i używanie Godła „Teraz Polska”, należą przede wszystkim: prestiż, umocnienie pozytywnego wizerunku, wzrost zaufania, lojalności i uznania klientów, wzrost rozpoznawalności firmy i jej oferty, ogólne korzyści wizerunkowe, wzrost konkurencyjności firmy i/lub jej oferty.

Niemal 70% laureatów przyznaje, że Godło „Teraz Polska” pomaga lub pomogło ich firmie w podnoszeniu konkurencyjności produktów/usług na rynku polskim. Ponad trzy czwarte z nich jest zdania, że Godło jest skutecznym narzędziem wspierania konkurencyjności polskiej gospodarki.

(Informacja prasowa Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”)

 

Współpraca