Rok pod znakiem inwestycji. OSM Łowicz stawia na ciągły rozwój

26 czerwca, w sali konferencyjnej „Mysia 3”, odbyła się konferencja prasowa Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Łowiczu.

Podczas konferencji przedstawione zostały:

  • plany rozwoju OSM Łowicz – firmy z ponad stuletnią tradycją, która od wielu lat znajduje się w czołówce polskich mleczarń;
  • plany ekspansji zagranicznej na rynki latynoamerykańskie i Daleki Wschód;
  • nowa strategia i kampania reklamowa dotycząca mleka łowickiego – flagowego produktu Spółdzielni.

Plany rozwoju OSM Łowicz i plany ekspansji zagranicznej przedstawił Wojciech Jezierski, wiceprezes zarządu OSM Łowicz ds. handlu i marketingu.

– Mamy wysoki, 21-procentowy udział eksportu w sprzedaży. Cieszymy się, że nasze mleko UHT jest obecne w Chinach i w wielu krajach Afryki. Jako pierwsi dostawcy z Polski wysłaliśmy kontenery z tym flagowym produktem naszego portfolio do Peru i Wenezueli. Serwatka w proszku jest obecna oprócz rynku europejskiego w dużej mierze na rynkach azjatyckich – powiedział.

Dodał też, że tylko w 2017 roku Spółdzielnia przeznaczyła na inwestycje 19 milionów złotych. Wzrosła też sprzedaż w handlu krajowym i eksporcie, nastąpiła ekspansja na nowe rynki zagraniczne i wprowadzono nowoczesną kampanię marketingową flagowego produktu.

O nowej kampanii marketingowej opowiedziała Joanna Kołodyńska, kierownik działu marketingu.

– Nasze działania kierujemy do mieszkanek średnich i dużych miast w całej Polsce. Chcemy zapoznać naszych dotychczasowych klientów z mlekiem w odświeżonym opakowaniu, ale zależy nam również na tym, by zaistnieć z marką Łowickie w świadomości młodszych konsumentów. Tylko w samym czerwcu planujemy ponad 8500 emisji spotów w telewizji. W wersjach kilku i kilkunastu sekundowych będą się one także pojawiać na kanałach YouTube i portalach internetowych, które emitują swoje materiały w postaci filmów. Przewidujemy ok 6,5 mln pełnych odsłon naszego spotu – opowiada Joanna Kołodyńska.

W skład kampanii marketingowej wchodzą: spot reklamowy w stylu filmów Wesa Andersona, billboardy sponsorskie, lokowanie produktu w programach kulinarnych oraz intensywne działania marketingowe w internecie. Realizowana będzie do końca roku w kilku odsłonach.

Od marca br. konsumenci mogą znaleźć na półkach flagowy produkt mleczarni w nowym – innowacyjnym – opakowaniu, które podnosi standard użytkowania i wygodę przechowywania. Rozwiązania technologiczne zastosowane przy produkcji kartonu i nakrętki plasują ten produkt w segmencie premium.

Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Łowiczu w 2017 roku zanotowała 16% wzrost przychodów ze sprzedaży w stosunku do roku 2016. Wartość przychodów ogółem wyniosła ponad miliard sześćset milionów złotych. To stawia OSM Łowicz w pierwszej trójce największych spółdzielni mleczarskich w Polsce. W roku 2017 przerobiono tu na artykuły mleczarskie rekordową ilość mleka – ponad 573 miliony litrów. Nowy zarząd łowickiej spółdzielni konsekwentnie modernizuje działalność jednej z największych polskich mleczarń. Największą rewolucję przeprowadzono dotychczas w dziale handlu. Zamiast niskorentownej sprzedaży w dyskontach pod szyldem marek własnych firma podjęła próbę rozszerzenia kanałów dystrybucyjnych.

Produktem, który cieszył się największym powodzeniem w 2017 roku, jest flagowe mleko UHT. Jego sprzedaż w skali roku urosła o ponad 36% r/r. Imponujący wzrost zaliczyła także serwatka w proszku (30%), sery dojrzewające (20%) oraz śmietanka UHT (6%).

Dobre wyniki sprzedażowe idą w parze z optymistycznymi perspektywami roztaczanymi przed spółdzielnią. Siłą napędową rozwoju mają być przeprowadzone inwestycje, na które OSM Łowicz wydał w 2017 roku aż 19 milionów złotych. Na przełomie roku wraz z Tetra-Pak sfinalizowano przygotowanie nowej linii do nalewania mleka UHT. Wkrótce zamontowana zostanie druga, bliźniacza linia, aby zwiększyć wydajność i dodać kolejne produkty w atrakcyjnym dla klienta opakowaniu. Planowana jest też budowa nowej masłowni, która ma przyspieszyć wytwarzanie i zoptymalizować koszty produkcji. Temu ostatniemu celowi przyświeca również stopniowe porządkowanie portfolio spółdzielni, w tym likwidacja ponad 220 SKU – marek kanibalizujących się, które słabo rotują i nie przynoszą zamierzonych zysków.

Jednym z kanałów działalności, na który OSM Łowicz stawia w 2018 roku największy nacisk, jest eksport. Na tym polu mleczarnia już ma się czym pochwalić i ambitnie rozszerza rynki, na które wysyła swoje produkty.

Polski rynek mleczarski zmienia się niezwykle dynamicznie. Wpływ na to mają zmienne ceny tłuszczu, a także globalna koniunktura, w tym m.in. zmniejszenie produkcji mleczarskiej w UE przy jednoczesnym wzroście zapotrzebowania na przetwory mleczne w Azji. W pierwszym kwartale 2018 roku zanotowano w Polsce spadek cen mleka, choć i tak były one wyższe niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Z kolei w kwietniu spadek ten wyhamował i jak sugerują rosnące ceny na giełdzie Global Dairy Trade, na rynku może teraz nastąpić długo oczekiwana stabilizacja cen.

OSM Łowicz dostrzega tę poprawiającą się kondycję w branży, dlatego nie wyklucza zwiększenia udziałów na polskim rynku. W pierwszej kolejności spółdzielnia chce jednak zadbać o bezpośrednich dostawców, rolników zrzeszonych w OSM Łowicz.

 


Współpraca