Rośnie sprzedaż w internecie
Polacy lubią zakupy w internecie. Chętnie kupują odzież, elektronikę i książki. Natomiast wciąż dla wielu osób zakup produktów spożywczych online stanowi pewną barierę i rynek ten nie jest duży. Jednak on także rośnie.
Polacy zaczynają się przekonywać do zakupów żywności w internecie. Coraz więcej firm spożywczych, a także sieci handlowych, wprowadza możliwość kupowania za pośrednictwem sieci. Tą droga są sprzedawane przede wszystkim produkty przetworzone, ale rośnie także sprzedaż produktów świeżych, jak warzywa i owoce oraz nabiał. Jednak jak pokazuje analiza porównawcza zamówień we Frisco.pl z pierwszej połowy 2016 roku z analogicznym okresem w roku 2015, rynek e-grocery cieszy się rosnącym zainteresowaniem. Klienci coraz bardziej przekonują się do robienia zakupów spożywczych przez internet i zyskują do nich zaufanie, czego wynikiem jest coraz większy udział sprzedaży owoców, warzyw czy innych produktów świeżych, jak mięso czy sery.
W pierwszym półroczu 2016 roku przeciętny konsument wydał na zakupy we Frisco.pl ok. 250 zł, co jest kwotą nieco mniejszą niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Tymczasem średnia liczba produktów w jednym zamówieniu w 2016 roku wzrosła o średnio 6%. – Niższa wartość koszyka w pierwszej połowie 2016 roku w porównaniu z 2015, przy większej liczbie produktów, wynika ze zmiany polityki cenowej, jaką wprowadziliśmy w październiku 2015 roku – mówi Tomasz Dębowski, dyrektor marketingu Frisco.pl – Obniżyliśmy ceny, które obecnie kształtują się na poziomie hipermarketów czy dyskontów, więc nasi klienci nie muszą wybierać między wygodnym zamawianiem w sieci, a czasochłonnymi zakupami w sklepach stacjonarnych. Kupowanie produktów spożywczych online nie oznacza już dodatkowego płacenia za wygodę, gdyż istnieje opcja darmowej dostawy. Oferujemy zarówno niską cenę oraz oszczędność czasu, a jednocześnie produkty najwyższej jakości.
Frisco podkreśla, że Polacy przekonują się do wysokiej jakości produktów kupowanych online i coraz częściej wybierają artykuły świeże, takie jak owoce i warzywa. W 2015 roku 63% koszyków, zawierało te produkty, natomiast obecnie już 71%. W pierwszym półroczu 2016 największą popularnością cieszyły się cytryny i banany, z warzyw najczęściej wybierano czerwoną paprykę. Jednocześnie te artykuły znalazły się w Top 5 najczęściej kupowanych produktów. Średnie wydatki na owoce i warzywa przypadające na jeden koszyk wzrosły o blisko 15% w 2016 roku. Podobny wzrost widać w kategorii świeża żywność (mięso, nabiał). Klienci coraz bardziej przekonują się do świeżych produktów dostarczanych bezpośrednio od dostawców pod indywidualne zamówienia. Takie wyniki pokazują, że Polacy zyskują zaufanie do zakupów online i przekonują się, że produkty z internetowych supermarketów często charakteryzuje wyższa jakość i świeżość niż produktów ze sklepów stacjonarnych. – Naszą największą przewagą jest dostarczanie świeżych produktów bezpośrednio od dostawców. Produkty zamawiane we Frisco nie leżą na półkach sklepowych. Są staranie pakowane pod indywidualne zamówienie danego klienta oraz odpowiednio zabezpieczane na czas dostawy. To wszystko sprawia, że artykuły kupione na Frisco.pl są zawsze świeże i pokonują najkrótszą drogę od dostawcy pod dom klienta – podsumowuje Tomasz Dębowski.
Przeprowadzane są różne analizy, które mają ocenić wartość handlu artykułami spożywczymi w internecie. Rozwój e-handlu spożywczego w Polsce wpisuje się w rozwój całego e-commerce. Jak wynika z raportu McKinsey & Company, polaryzacja cyfrowego społeczeństwa pod względem użycia internetowych kanałów zakupowych wskazuje, że w Polsce istnieje znaczący potencjał rozwoju e-commerce. – Szacujemy, że w kolejnych 5 latach wielkość e-handlu spożywczego w Polsce zwiększy się blisko 4 razy. Będzie to najszybciej rosnąca kategoria w handlu internetowym – mówi Wojciech Bogdan. Potwierdza to także porównanie z krajami zachodnimi. Sprzedaż internetowa w Polsce to dziś 7,7% wartości polskiego handlu, ale w Niemczech czy Wielkiej Brytanii ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi odpowiednio 8,8% i 14,5%. Do 2020 roku wartość zakupów online powinna w Polsce rosnąć średnio o 16% rocznie, osiągając wartość niemal 62 mld złotych oraz udział w całości sprzedaży detalicznej w Polsce na poziomie 12% – prognozują eksperci z firmy McKinsey.
Powyższe prognozy mogą się także spełnić z powodu planowanego podatku od sieci handlowych. Wiele sieci handlowych działających na polskim rynku, w obliczu wejścia w życie podatku handlowego, wybierze sprzedaż internetową jako nową formę rozwoju. Jak mówi Jakub Kot, prezes Dealavo, w komfortowej sytuacji są teraz sieci takie jak Alma czy Fresh Market, które oprócz sprzedaży stacjonarnej funkcjonują również w kanale internetowym. – To stawia je na pozycji rynkowych liderów, którzy będą wyznaczać trendy w prowadzeniu polityki sprzedażowej i cenowej dla innych uczestników rynku, którzy dopiero szykują się do wejścia z ofertą na rynek e-commerce – komentuje prezes Dealavo.
Większość sklepów internetowych oferujących żywność ma w swojej ofercie produkty mleczarskie. Bardzo fajnie zrobiony sklep online ma także spółdzielnia mleczarska z Łowicza. Dziwi natomiast fakt, że większość topowych firm mleczarskich, działających w naszym kraju, nie ma takiego sklepu. Jest to niewątpliwie trend, na który branża mleczarska powinna zwrócić baczniejszą uwagę.