Rusza druga edycja kampanii Nutri-Score dla świadomych wyborów żywieniowych. Działania mają się przełożyć na korzyści dla polskich konsumentów

Wraz ze Światowym Dniem Konsumenta rozpoczyna się druga edycja kampanii edukacyjnej Nutri-Score dla świadomych wyborów żywieniowych, mająca na celu zachęcić konsumentów do podejmowania decyzji żywieniowych w sposób bardziej świadomy. Ułatwiają to oznaczenia Nutri-Score, obecne na coraz większej liczbie produktów spożywczych, dlatego znaczna część działań kampanii będzie skoncentrowana na przybliżeniu informacji, w jaki sposób działa system Nutri-Score i jak z niego korzystać. Inicjatorami kampanii są producenci żywności oraz wiodące sieci handlowe, którzy dobrowolnie wprowadzili system Nutri-Score do swojej oferty – Danone, Nestle, Auchan, Biedronka, Carrefour oraz Żabka. Firmy te łączą siły na rzecz propagowania lepszych wyborów żywieniowych. Partnerem kampanii została Federacja Konsumentów.

Jak wynika z danych aż 12 milionów Polaków cierpi na choroby dietozależne, do których zaliczane są m.in. otyłość, choroby układu krążenia, cukrzyca typu II. W obliczu narastającej epidemii otyłości eksperci wskazują konieczność wprowadzenia rozwiązań wspierających konsumentów w podejmowaniu bardziej świadomych wyborów żywieniowych. Jednym z takich rozwiązań może być system Nutri-Score, który służy porównaniu produktów z tej samej kategorii i nie wyklucza żadnej grupy produktów.

Organizacje konsumenckie podkreślają znaczenie systemu Nutri-Score

Informacje na opakowaniu produktów żywnościowych mają pomóc konsumentom świadomie wybrać żywność odpowiadającą na oczekiwania smakowe, a przede wszystkim na potrzeby żywieniowe. W tym celu już w 2016 r. wprowadzono wymóg, by na opakowaniach produktów spożywczych i napojów bezalkoholowych, sprzedawanych w Unii Europejskiej, obecna była informacja o wartości odżywczej. Europejskie organizacje konsumenckie wskazują jednak na potrzebę edukacji w zakresie czytania etykiet oraz dostrzegają korzyści dla konsumentów płynące z posługiwania się uproszczonym sposobem oznaczenia wartości odżywczej z przodu opakowania. Takim systemem może być Nutri-Score. Jak wynika z badań, system ten jest pomocny podczas robienia zakupów, co potwierdziło 91% konsumentów, którym wyjaśniono sposób czytania Nutri-Score.

– Zaletą uproszczonego sposobu oznaczania jest prostota i intuicyjność. Nabiera on szczególnego znaczenia w przypadku konsumentów, którzy nie potrafią zinterpretować informacji umieszczanych na etykietach. Wyniki badań przeprowadzonych w różnych krajach dowodzą, że Nutri-Score jest najlepiej działającym systemem, pomagającym konsumentom w porównywaniu wartości odżywczej produktów z tej samej kategorii – podkreśla Elżbieta Szadzińska, wiceprezes Rady Krajowej Federacji Konsumentów.

(Informacja Nutri-Score)


Współpraca