Szykuje się zmiana przepisów dotyczących pokazów handlowych. UOKIK chce chronić seniorów

12.11.2021 -

Do UOKiK co roku trafia kilkaset skarg na nieuczciwe praktyki nie tylko podczas pokazów handlowych, ale również podczas telezakupów czy sprzedaży internetowej. Adresatami zaproszeń na pokazy czy ofert telemarketerów najczęściej są seniorzy. Osoby starsze stanowią liczącą się grupę konsumentów, ale bardzo wrażliwą. Ich ufność i brak wiedzy o przysługujących im prawach staje się często polem do manipulacji i wymuszeń dla nieuczciwych przedsiębiorców.

Uwaga, nieuczciwe praktyki!

Pomimo starań wielu instytucji, na rynku wciąż działają podmioty, które zachowują się nieetycznie wobec seniorów w celu uzyskania korzyści finansowych. Do takich praktyk zaliczamy np. przekonywanie do wyboru towaru za cenę wielokrotnie przewyższającą jego wartość rynkową, zapraszanie seniora na pokazy pod pretekstem bezpłatnych badań czy odbioru nagrody kiedy rzeczywistym celem jest nakłonienie do zakupu np. drogiej pościeli czy garnków, ukrywanie wad towaru lub podawanie w opisie produktu nieistniejących funkcji. Ponadto w internecie można trafić na fałszywe sprzedaże czy aukcje, które adresowane są do osób starszych. Ich twórcy zwracają się bezpośrednio do seniorów po to, żeby jeszcze bardziej przykuć ich uwagę.

- Aby ograniczyć nieuczciwe praktyki, przygotowaliśmy zmiany przepisów dotyczących pokazów handlowych. Podczas takich pokazów często naruszane są prawa konsumentów. Nasze propozycje zakazują m.in. przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy czy sprzedaży artykułów medycznych poza lokalem firmy – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

- Projekt jest już po etapie uzgodnień międzyresortowych, opiniowania i konsultacji społecznych. W listopadzie planujemy skierować go do kolejnych etapów procedury legislacyjnej – dodaje Prezes UOKiK.

(12.11.2021 za dlahandlu.pl)


Współpraca