Wegański lobbing uderzy w rolnictwo? Promocja mięsa musi pozostać

30.11.2021 -

Europejscy rolnicy w kontekście reformy polityki promocji unijnej żywności spodziewają się, niestety, szeroko zakrojonej akcji lobbingowej organizacji promujących wegański i wegetariański styl życia.

Propozycję legislacyjną Komisji Europejskiej dotyczącą tego zagadnienia mamy poznać wiosną przyszłego roku. Organizacja europejskich farmerów Copa-Cogeca sprzeciwia się wykluczeniu z polityki promocyjnej mięsa i wina.

Mówiono o tym podczas spotkanie grupy roboczej "Promocja" Copa-Cogeca. Cały czas aktualne jest ryzyko, że w ramach przygotowywanej przez KE reformy nastąpi wykluczenie z niej mięsa, wina i alkoholi oraz skupienie się na promocji innych produktów.

– Już teraz widzimy ogromny lobbing ze strony organizacji promujących wegański i wegetariański styl życia. Jestem przekonany, że w najbliższym czasie możemy się spodziewać intensyfikacji tych działań, które szkodzą europejskiemu rolnictwu – mówił po spotkaniu Jerzy Wierzbicki, przewodniczący grupy i prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.

Europejscy rolnicy jednocześnie przyznają, że nowa polityka promocji powinna aktywnie przyczyniać się do poprawy zrównoważenia unijnego rolnictwa i jego wkładu w poprawę bioróżnorodności oraz zachęcać rolników do kontynuowania wysiłków na rzecz bardziej zrównoważonego rozwoju.

– Wszystkie unijne produkty powinny mieć możliwość skorzystania z polityki promocji. Z naszej strony powinny iść wzmożone wysiłki, aby były to produkty jeszcze bardziej zrównoważone. Sprawę na pewno ułatwiłoby zdefiniowanie tego pojęcia – powiedział Wierzbicki.

Według Copa-Cogeca silna polityka promocji wzmacnia konkurencyjność rolnictwa UE, a tym samym produkcję i konsumpcję zrównoważonej żywności wytwarzanej przy zastosowaniu wysokich standardów. I o tym zamierza nadal przekonywać opinię publiczną oraz europejskich decydentów.

W ocenie organizacji, polityka promocji pokazała, że jest skuteczna. Jej brak jest zagrożeniem dla eksportu tradycyjnych europejskich produktów, co uderzy w małe i średnie gospodarstwa. Luka rynkowa zostanie zaś szybko wypełniona przez produkcję zagraniczną, które nie będzie spełniać wyśrubowanych unijnych standardów.

– Kampanie promocyjne poświęcone europejskim produktom rolnym mają otwierać nowe możliwości rynkowe dla unijnych rolników i przemysłu spożywczego, jak również pomagać im w rozwoju prowadzonej przez nich działalności. Program prac na 2021 r. koncentruje się na kampaniach, które są zgodne z ambicjami Europejskiego Zielonego Ładu. Prawie połowa budżetu (86 mln euro) zostanie przeznaczona na kampanie promujące produkty ekologiczne, zrównoważone rolnictwo UE oraz rolę sektora rolno-spożywczego w działaniach na rzecz klimatu i środowiska. Kampanie będą również podkreślać wysokie standardy bezpieczeństwa unijnych produktów rolno-spożywczych, a także różnorodność i tradycyjną gamę produktów wspieranych przez unijne systemy jakości – wskazuje Copa-Cogeca.

Jej zdaniem, rosnąca presja w mediach na redukowanie mięsa w diecie wskazuje na potrzebę intensywnych działań promujących ważną rolę mięsa w zrównoważonej diecie. Warto w tym kontekście przypomnieć, zapis który został umieszczony przez KE w strategii Od pola do stołu: "W odniesieniu do mięsa, przegląd powinien koncentrować się na tym, jak UE może wykorzystać program promocji w celu wsparcia najbardziej zrównoważonych, niskoemisyjnych metod produkcji zwierzęcej".

(30.11.2021 za agropolska.pl)


Współpraca