WorldFood Poland 2022

W dniach 5-7 kwietnia 2022, w Expo XXI w Warszawie, odbyła się 8. edycja Targów WorldFood Poland. WorldFood Poland to największe targi w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej poświęcone sektorowi spożywczemu.

Targi otworzyła Agnieszka Szpaderska, dyrektor Targów.

Targi rozpoczęła debata pt. „Czynniki kształtujące obecnie sytuację w branży rolno-spożywczej w Polsce. Zaburzenia w łańcuchach dostaw, wzrost cen surowców, zmiany w przepisach podatkowych i konflikt Rosja-Ukraina. Jak zapewnić bezpieczeństwo żywnościowe w tych trudnych czasach”, którą prowadził Andrzej Wierzchoń z wiadomoscispozywcze.pl.

Udział w niej wzięli

– Maciej Golubiewski, szef gabinetu komisarza UE ds. rolnictwa;

– Norbert Kaczmarczyk, Pełnomocnik Rządu ds. Przetwórstwa i Rozwoju Rynków Rolnych;

– Andrzej Gantner – Wiceprezes Zarządu Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców, Redaktor Naczelny Kwartalnika Food Lex;

– Witold Choiński, Prezes Zarządu Związku Polskie Mięso;

– Maciej Ptaszyński, Wiceprezes Zarządu Polskiej Izby Handlu;

– Łukasz Ambroziak – Zakład Ekonomiki Agrobiznesu i Biogospodarki, IERiGŻ

Dwa główne tematy, które poruszono podczas debaty to:

„Czynniki kształtujące obecnie sytuację w branży rolno-spożywczej w Polsce”.

„Zaburzenia w łańcuchach dostaw, wzrost cen surowców, zmiany w przepisach podatkowych i konflikt Rosja-Ukraina. Jak zapewnić bezpieczeństwo żywnościowe w tych trudnych czasach”.

Podczas tegorocznej edycji organizatorzy targów starali się odpowiedzieć na największe potrzeby oraz wyzwania dotyczące sytuacji rolno-spożywczej w Polsce. Podczas debaty inauguracyjnej, eksperci zastanawiali się nad realnym wpływem konfliktu Rosja-Ukraina na bezpieczeństwo żywnościowe w Polsce i Europie. Razem z FoodTalks przeprowadzone zostały rozmowy na temat przyszłości branży spożywczej. Emilia Hahn, Prezes Zarządu PR Hub wraz z panelistami omówiła działanie Systemu Nutr-Score i jego wpływ na branżę rolno-przetwórczą.

Nie zabrakło również dalej mocno utrzymującego się trendu eko, żywności funkcjonalnej i kategorii BIO. Karol Przybylak z Biokuriera omówił najnowsze dane z raportu Koalicji na Rzecz BIO oraz temat e-commerce dla produktów ekologicznych.

W kolejnej prelekcji Żaneta Geltz z magazynu Hipoalergiczni podkreśliła znaczenie niezależnej wiedzy naukowej niezbędnej do produkcji żywności.

Drugi dzień konferencji obfitował w wiele merytorycznych treści. Pojawił się m.in. temat trendów konsumenckich w zestawieniu z kategorią żywności i napojów 2022, który przybliżyła Honorata Jarocka z Mintel, temat zafałszowań żywności przedstawili: Janusz Olejnik, Magdalena Wolska oraz Michał Snopkiewicz z FoodFakty. Nie zabrakło również fachowej wiedzy na temat znaków towarowych, dodatków do żywności oraz rynku e-commerce.

Oprócz konferencji i debat, które poruszyły bieżące problemy sektora FMCG, WorldFood Poland to przede wszystkim stoiska targowe wielu firm. Podczas tegorocznej edycji odwiedzający mogli zwiedzić ponad 250 stoisk wystawców z całego świata, w tym pawilony narodowe Sri Lanki, Tajlandii, Tunezji, Korei, Grecji oraz specjalny sektor Bellavita i Iberica z szeroką ofertą produktów spożywczych i alkoholi z Włoch i Hiszpanii.

Mimo sytuacji geopolitycznej na targach nie zabrakło przedsiębiorców z Ukrainy. Na uwagę zasługują także pokazy kulinarne najlepszych kucharzy, a także program Pizza Academy prowadzony przez wystawców z Włoch.

Jak co roku, ogromnym zainteresowaniem cieszył się konkurs o Złoty Medal Targów WorldFood Poland, w którym Jury testowało, aż 153 produkty. W tym roku w gronie Jury gościliśmy decydentów z sieci handlowych: Mirosława Oleksieja z Grupy Chorten, Justynę Rytel-Andrianik z Carrefour, Bartosza Petera z sieci Selgros, Renatę Kazimierczak eksperta z Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka SGGW oraz Prezesa Stowarzyszenia Szefów Kuchni i Cukierni Jarosława Uścińskiego. Złote Medale otrzymało 10 produktów w różnych kategoriach. Dodatkowo 6 produktów zostało wyróżnionych nagrodą specjalną. W tym roku w Targach nie wzięły udziału polskie zakłady mleczarskie.

W czasie trwania targów WorldFood Poland udało się z sukcesem zrealizować program VIP-Buyer, w którym za pomocą platformy online połączono kupców z wystawcami, a następnie zaaranżowano około 200 spotkań B2B w specjalnie wyznaczonej strefie do matchmakingu. W spotkaniach wzięli udział kupcy z sieci handlowych Auchan, Carrefour, Biosklep, Barbora, cateringu NFTY oraz specjaliści ds. zakupów z Wietnamu i Rumunii.

Kolejna edycja targów WorldFood Poland, odbędzie się w dniach 18-20 kwietnia 2023 w EXPO XXI Warszawa.

 


Współpraca