Wyniki BLIX AWARDS: Polacy zdecydowali, które sieci handlowe mają najlepsze promocje

Blisko 110 tys. osób uczestniczących w programie BLIX AWARDS wskazało, które sieci handlowe w poszczególnych segmentach oferują najlepsze akcje rabatowe. I tak w kategorii „Promocja Roku” Polacy postawili na Biedronkę, Auchan Supermarket, Kaufland, Żabkę, Selgros, Castoramę, Salony Agata, Media Expert, Rossmanna i Pepco. Oprócz głosów oddanych na retailerów, konsumenci przekazali swoje opinie na temat tego, w jaki sposób sieci mogą jeszcze lepiej wyróżniać się na rynku pod względem ofert rabatowych.

W kategorii „Promocja Roku”, będącej częścią tegorocznej edycji programu „BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów”, blisko 110 tys. shopperów decydowało o tym, czyje akcje promocyjne są najbardziej atrakcyjne pod względem cen, jakości produktów i innych potrzeb konsumenckich. W głosowaniu trwającym aż 6 miesięcy wyłonili liderów 10 różnych formatów.

– Ta kategoria zawsze wzbudza największe zainteresowanie konsumentów, bo rabaty najczęściej decydują o wyborze danego sklepu. Oferując je, sieci handlowe bardzo agresywnie między sobą konkurują. Jest to widoczne szczególnie teraz, gdy ceny idą mocno w górę. Klienci stają się coraz bardziej oszczędni i uważają, że sklepy powinny o nich walczyć promocjami. Polski rynek jest absolutnym ewenementem na skalę europejską pod względem ilości obniżek – relacjonuje Marcin Lenkiewicz, Dyrektor Generalny BLIX AWARDS.

W grupie dyskontów zwyciężyła Biedronka. I jak wyjaśniają organizatorzy, o sukcesie tej sieci zadecydowała przede wszystkim jej pozycja rynkowa, która od dłuższego czasu jest bardzo mocna. Do tego wyraźnie widać, że portugalska sieć jest liderem nie tylko w swojej kategorii.

Z kolei w segmencie supermarketów wygrała sieć Auchan. – Dążymy do tego, aby poprawiać jakość życia naszych klientów, utrzymując równocześnie pozycję najtańszej sieci handlowej w Polsce. Tworzymy unikatową ofertę dla konsumenta, skupiamy się na jego potrzebach względem promocji. Na bieżąco śledzimy trendy i słuchamy głosów naszych klientów. Co miesiąc w specjalnej ankiecie jesteśmy przez nich oceniani. Te opinie dają nam możliwość najlepszego dopasowania rabatów do

oczekiwań Polaków – komentuje Dorota Patejko, Dyrektor Komunikacji i CSR w Auchan Retail Polska.

Zwycięskim hipermarketem został Kaufland. Maja Szewczyk, Dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej sieci, zaznacza, że oferta promocyjna kształtowana jest przede wszystkim z myślą o potrzebach konsumentów i uwzględnia zarówno aktualne trendy, jak i popyt na produkty sezonowe. Pomimo rosnącej inflacji Kaufland stara się stwarzać klientom okazje do jak największych oszczędności podczas codziennych zakupów. Oprócz standardowej oferty promocyjnej sieć gwarantuje dodatkowe korzyści użytkownikom programu lojalnościowego Payback. W efekcie w sklepach Kaufland klienci codziennie mogą znaleźć duży wybór produktów w konkurencyjnych cenach.

W formacie convenience pierwsze miejsce zajęła Żabka. – Nie ma dla nas nic ważniejszego niż uznanie klientów, dlatego z radością przyjęliśmy informację o przyznanym nam wyróżnieniu. Fakt, że nasi klienci doceniają wdrażane przez nas rozwiązania i starania o wysoką jakość, wszechstronność oraz atrakcyjność cenową oferty, mobilizuje nas do dalszej pracy – mówi Jarosław Serednicki, Dyrektor Marketingu Żabka Polska. Najlepszą siecią typu cash & carry okazał się Selgros. Jak stwierdza Cezary Furmanowicz, dyrektor marketingu Transgourmet Polska, operatora marek Transgourmet i Selgros Cash & Carry, wyróżnienie w tej kategorii jest szczególnie cenne, ponieważ Polacy kochają promocje i aktywnie szukają okazji cenowych. W Selgros zaopatrują się nie tylko klienci indywidualni. W tej sieci nabywa produkty również branża HoReCa, dla której najważniejsza jest korelacja jakości z ceną.

Wśród sklepów z artykułami budowlanymi konsumenci najbardziej wskazywali Castoramę, w dziedzinie wyposażenia domu – Salony Agata, a w segmencie RTV AGD – Media Expert. – Konsumenci docenili to, że rabaty tych retailerów pozwalają im na duże oszczędności, zwłaszcza że zakupy w tego typu sklepach zazwyczaj wiążą się z większymi wydatkami niż w sieciach spożywczych czy drogeryjnych. Upolowanie dobrej promocji jest więc bardziej odczuwalne i proces analizy promocji może trwać dłużej. Natomiast atrakcyjne oferty pozwalają shopperom na podążanie za tym, co jest modne w wystroju i wyposażeniu wnętrz – tłumaczy Marcin Lenkiewicz.

Ponadto konsumenci zdecydowali, że na rynku drogerii pod względem promocji liderem jest Rossmann. Agata Nowakowska, rzecznik prasowy firmy, podkreśla, że konkurencja jest duża. Jednak Rossmann zawsze stawia interes klienta na pierwszym miejscu. Stara się rozumieć jego potrzeby i odpowiadać na nie jak najlepiej. Przyznana nagroda świadczy o tym, że sieć idealnie trafia w gusta klientów.

Rossmann nadal będzie robić wszystko, aby oferować konsumentom najlepsze promocje.

Natomiast w grupie sklepów z artykułami dla dzieci konsumenci wyróżnili Pepco. – W naszej ocenie, ta sieć wciąż mocno i dynamicznie się rozwija. Do tego ciągle czymś zaskakuje swoich klientów. Ci z kolei widząc to, doceniają te działania, co znajduje potwierdzenie w przyznanej nagrodzie – informuje Marcin Lenkiewicz.

Polacy, którzy łącznie oddali 4 mln głosów w programie, do tego stwierdzali, że produkty w promocjach powinny częściej być lepszej jakości. Cena to jedno, a gatunek to druga kwestia, na jaką coraz częściej zwracają uwagę shopperzy. Liczą się dla nich też formy komunikowania o obniżkach. Konsumenci twierdzą, że rabaty często są słabo widoczne w sklepach. I do odnajdywania najlepszych promocji coraz częściej wykorzystują nowe technologie, w tym narzędzia porównujące ceny, towary i ich składy. Śledzenie tych informacji i sprawdzanie ich w czasie rzeczywistym coraz bardziej emocjonuje konsumentów. Sieci o tym wiedzą i chętnie podejmują tego typu komunikację.

– Wszystkim zwycięskim zespołom, które na co dzień projektują akcje rabatowe, należą się duże gratulacje. Każdego dnia właściwie muszą analizować tysiące danych, które ostatecznie trzeba korelować z różnego rodzaju czynnikami, m.in. z bieżącą sytuacją rynkową i preferencjami konsumentów. To trudne, pracochłonne i niezwykle odpowiedzialne zadanie, od którego w ogromnej mierze zależy sukces rynkowy danej sieci – podsumowuje Marcin Lenkiewicz.

(Informacja prasowa Grupy BLIX)


Współpraca