Wzrost znaczenia żywności funkcjonalnej to szansa dla produktów mlecznych

Agencja badawcza Nielsen od kliku lat zauważa wzrost trendu healthy. Coraz większa popularność trendu prozdrowotnego przyczynia się do wzrostu konkretnych kategorii z koszyka FMCG. Polskie mleczarnie dostrzegają tę szansę.

Według badań przeprowadzonych przez Nielsena ¾ polskich konsumentów zgadza się ze stwierdzeniem „Jesteś tym co jesz”’. Połowa z nas (54%) deklaruje, że uważnie czyta etykiety produktów, a 6 na 10 konsumentów mówi, iż szuka produktów z prostą i zrozumiałą listą składników. To pokazuje jak ważny dla Polaków jest temat zdrowej żywności i jak wielki ma ona potencjał. Jak mówi Monika Dyrda, client director z Nielsena, truizmem jest stwierdzenie, że najszybciej będą rosły te produkty, które zaspokajają potrzeby konsumentów i najsilniej wpisują się w obecne trendy. – Są to z jednej strony produkty zdrowsze, z krótszą listą składników (trend clean label), z drugiej zaś strony produkty pozwalające odpowiedzieć na wyraźny trend convenience i on the go – zaspokajające nasze potrzeby tu i teraz. Żyjemy coraz szybciej, potrzebujemy czasem szybkiej przekąski. Możemy tradycyjnie sięgnąć po słodkie lub słone przekąski, ale możemy również poszukiwać zdrowszych odpowiedników w ofercie tych kategorii – mówi Monika Dyrda. Warto także zwrócić uwagę, iż według badań Nielsena 6 na 10 Polaków deklaruje, iż jest skłonnych zapłacić więcej za produkty, które nie zawierają niepożądanych przez nich składników, co pokazuje, że przed rynkiem zdrowej żywności wciąż stoi duży potencjał.

Segmentem, który korzysta na ogólnym trendzie prozdrowotnym, jest także mleczarstwo. Prognozy agencji badawczej Euromonitor zakładają średnioroczny wzrost wartości rynku nabiałowego na poziomie 1,5% w kolejnych latach, aż do 2021 roku.

Jak mówi Agnieszka Szpaderska, dyrektor WorldFood Poland, produkty z kategorii nabiału to elementy codziennej diety, niezwykle lubiane, popularne i co najważniejsze – zdrowe. Rynek produktów mlecznych wzrósł w skali roku o 6% w przypadku całej kategorii, a jeśli chodzi o produkty skierowane do dzieci – o 4%. Sery twarde cieszą się niesłabnącym powodzeniem u najmłodszych, a dodatkowo mają korzystny wpływ na prawidłowy wzrost organizmu oraz wzmocnienie kości i zębów. Są one produktami, które trafiają do każdej grupy konsumenckiej. Nabiał jest niezwykle ważny w codziennej diecie każdego człowieka. Dzięki dużej zawartości wapnia mleko jest doskonałym, naturalnym, czyli łatwo przyswajalnym źródłem tego pierwiastka, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju układu kostnego. Zawiera łatwo przyswajalne przez organizm białko, tłuszcze, sole mineralne (fosfor, siarka, magnez, chlor, jod) oraz witaminy takie, jak: A, B2, B12, D – dlatego odgrywa tak istotną rolę w piramidzie zdrowego odżywiania. Niejednokrotnie udowodniono korzystny wpływ mleka i przetworów na zdrowie i kondycję ludzi, dlatego uznano je za żywność funkcjonalną. – Dużą szansą dla branży mleczarskiej są nowe trendy handlowe i poszukiwanie przez konsumentów wysokiej jakości produktów m.in. bez GMO czy ekologicznych, dopasowanych do potrzeb nawet najbardziej wymagających np. wegetarian, sportowców, czy po prostu osób otwartych na nowe smaki i poszukujących specjalnych funkcji produktów np. wspomaganie odporności czy witalności. Jest to perspektywiczna kategoria produktów. Dlatego zachęcamy przedstawicieli branży do rozmów B2B z zagranicznymi i krajowymi kupcami, którzy na targach szukają nowej oferty dla konsumentów – stwierdza Agnieszka Szpaderska.

Sery, kefiry, jogurty, masło, desery mleczne – wszystkie z tych produktów można zaliczyć do kategorii nabiału, który wg danych GUS za 2017 rok notuje wzrosty cen na poziomie 5,9%, gdy żywność ogółem zdrożała o 4,6%. Podczas gdy cena nabiału winduje w górę, nie spada popyt na tego typu produkty, które stanowią ważny sektor w całym rynku spożywczym. Na polskim stole średnio 5 razy w tygodniu goszczą serki białe i twarogi, serki śmietanowe do rozsmarowania na pieczywie, oraz serki wiejskie.

Polskie firmy mleczarskie wychodzą omawianemu trendowi naprzeciw. Nie tylko wielkie firmy jak Mlekovita, Mlekpol czy Polmlek wprowadzają do swojej oferty produkty funkcjonalne i prozdrowotne. Robią to także mniejsze mleczarnie. Jedną z nich jest OSM Kosów Lacki – Konsumenci poszukują serów o niższej zawartości tłuszczu. Odpowiedzią na to jest produkowany przez OSM Kosów Lacki ser Fitness o 5% zawartości tłuszczu – mówi Andrzej Minarczuk, prezes OSM Kosów Lacki. Zwraca uwagę, że również produkty prozdrowotne cieszą się coraz większym powodzeniem. – Ser prozdrowotny z kwasem Omega 3 powoli sprzedaje się coraz lepiej – dodaje.

Półka prozdrowotna stale rośnie. Wielką pracą i zadaniem branży mleczarskiej jest wytłumaczeniem Polakom, że wbrew temu co twierdzą niektórzy lewaccy aktywiści, jakoby mleko było szkodliwe a jego konsumpcja nieetyczna ze względu na dobro zwierząt, produkty mleczarskie są zdrowe i mogą mieć dobroczynny wpływ na ludzki organizm.

 


Współpraca