Żywność dalej drożeje. Niższy VAT tego nie zmieni

27.01.2022 -

Jeśli ktoś miał nadzieję, że koniec roku przyniesie wytchnienie w marszu w górę cen produktów rolnych i żywności, będzie zawiedziony. Drożyzna ma się dobrze i jej końca na razie nie widać. Zdaniem konsumentów nie zmieni tego nawet obniżka VAT.

"Ze świeżych danych ministerstwa rolnictwa wynika, że w pierwszych dwóch tygodniach 2022 r. ceny w hurcie nadal idą w górę. Niekiedy w ciągu tygodnia rosną dwucyfrowo. To przekłada się na stawki w sklepach" - pisze czwartkowa "Rzeczpospolita”.

Gazeta zauważa, że nadal drożeje pszenica i żyto, a w konsekwencji także mąka. "W tygodniu od 2 do 9 stycznia ceny mąki tortowej 450 w hurcie poszły w górę o przeszło 22%, a mąki wrocławskiej 500 o ponad 23% W drugim tygodniu te pierwsze nieco wyhamowały, bo spadły o 8,4% i tak były jednak znacznie wyższe niż pod koniec zeszłego roku" - czytamy w dzienniku.

"Rz" dodaje, że w pierwszym tygodniu nowego roku drożał olej rzepakowy. Jego cena w hurcie wzrosła o 8,8%, by potem spaść o 3,1% W sumie była jednak wyższa niż pod koniec zeszłego roku i widać to w cenach na sklepowych półkach.

"W listopadzie szok wywołał skokowy wzrost cen oleju rzepakowego do 9,99 zł za litr. Dziś w wielu dużych sklepach cena sięga już 10,99 zł za litrową butelkę, a bywa i wyższa. Drożeje mięso drobiowe. Za filety z piersi kurczaka w hurcie trzeba było płacić o 3,9% więcej niż tydzień wcześniej, a za udźce z indyka o 5,5% Drożeją też sery żółte. Na przykład za goudę trzeba było w pierwszym tygodniu 2022 r. płacić o 1,3% więcej niż tydzień wcześniej. W drugim tygodniu cena poszła w górę o kolejne 1,4% Wyhamowały za to ceny masła, choć i tak są bardzo wysokie, a w sklepach bez promocji trudno kupić dziś kostkę za mniej niż 7 zł. Na początku roku mocno rosną też ceny warzyw" - czytamy.

66,4% aktywnych konsumentów uważa, że ceny w sklepach nie spadną z powodu zapowiadanej od lutego obniżki VAT na żywność. Ponad 15% jest odmiennego zdania, a 18% nie ma w tej kwestii zdania. Tak wynika z badania sondażowego platformy UCE Research i Grupy BLIX.

Według Krzysztofa Łuczaka z Grupy BLIX, konsumenci obserwują galopujące ceny w sklepach, które są dużo wyższe niż spodziewana ulga, stąd ich sceptycyzm. - Choć zapowiedź obniżki o stawkę VAT przez sieci to pozytywna odpowiedź rynku, nie należy oczekiwać, że koszty zakupów spadną poniżej poziomów, jakie widzieliśmy jeszcze kilka miesięcy temu - wskazał ekspert. Dodał, że Polacy zdają sobie sprawę z tego, że nie są zależne tylko od woli sprzedawców, ale od szeregu innych czynników.

(27.01.2022 za agropolska.pl)


Współpraca