58% konsumentów nie kupuje produktów firm, które mają negatywny wpływ na społeczeństwo lub środowisko

11.03.2020 -

Firma, która nie czuje odpowiedzialności środowiskowej i nie dba o swój wizerunek, ponosi straty biznesowe i kadrowe. 58% Polaków unika kupowania produktów firm, które mają negatywny wpływ na otoczenie społeczne, a 52% kandydatów przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu, bierze pod uwagę opinie o firmie zamieszczone w Internecie. Zdają sobie z tego sprawę mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. Z raportu EFL „CSR w MŚP. Pod lupą” wynika, że aż 94% przedstawicieli sektora MŚP prowadzi działania CSR skierowane do pracowników, a 89% do klientów.

– Przedsiębiorstwa nie prowadzą swojego biznesu w próżni, lecz są zależne zarówno od otoczenia makro jak i mikroekonomicznego. Obecnie są pod wpływem wielu czynników negatywnych takich jak perspektywa kryzysu światowego, inflacja czy podwyżki cen energii. Z drugiej strony na znaczeniu zyskują miękkie czynniki jak relacje z pracownikami, klientami, dostawcami. Te coraz częściej stanowią obszary działań realizowanych w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Ma to znaczenie między innymi z uwagi na obecny rynek pracy – deficytowy pod względem zasobów obszar, który może stać się kluczowy dla biznesu w obliczu zmian demograficznych i oczekiwań najmłodszych pokoleń co do zachowania marek i wartości, jakie wyznają. Dlatego tak istotna jest odpowiedzialność społeczna i środowiskowa nie tylko wielkich korporacji, ale mikro, małych i średnich przedsiębiorstw – zwraca uwagę Radosław Woźniak, prezes EFL.

Zakupy zmieniają świat

Raport „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej” dostarcza nam informacji na temat świadomości środowiskowej i oczekiwań konsumentów wobec firm. Co trzeci Polak wie, że poprzez swoje decyzje zakupowe może realnie wpływać na zmiany na świecie. Dla porównania, w opinii 30% taką rolę odgrywają przedsiębiorstwa, a 22% zapytanych uważa, że rząd centralny.

W praktyce działania klientów wyglądają jeszcze bardziej zdecydowanie. Ponad połowa, 58%, unika kupowania produktów firm, które mają negatywny wpływ na społeczeństwo lub środowisko, a 56% przykłada wagę do tego, w jaki sposób produkty, które kupują, oddziałują na społeczeństwo i ekologię.

Jedną z branż, które są dzisiaj pod ogromną presją oczekiwań społecznych, jest branża hotelowa. – Weźmy na przykład pod uwagę zużycie i recykling plastiku czy przeciwdziałanie marnowaniu żywności. Nasi goście stają się coraz bardziej wrażliwi na te kwestie. Wprawdzie to zainteresowanie wyraźnie zauważamy u 5-10% naszych klientów, ale działania we wspomnianych obszarach wizerunkowo mogą oddziaływać na dużo większą grupę społeczną. Tu oczywiście chodzi o coś więcej niż marketing, ważne są konkretne działania i ich komunikowanie. To obszary zarządzania ważne dla każdej firmy zarówno z powodów odpowiedzialnościowych, jak i finansowych – mówi Katarzyna Nowak, menedżer ds. komunikacji i CSR w Grupie Hotelowej Orbis i Accor w Europie Środkowo-Wschodniej.

Pracownicy zmieniają firmy

Nie tylko klienci, ale i pracownicy są zainteresowani zachowaniami marek oraz wartościami, jakie wyznają. Te coraz częściej mają wpływ na ich decyzje dotyczące wyboru miejsca pracy. Z 5. edycji raportu „Candidate Experience w Polsce” wydanego przez eRecruiter i Great Digital wynika, że obok warunków konkretnej oferty pracy (92% wskazań), dla kandydatów podejmujących decyzję o zatrudnieniu, liczą się także opinie o firmie zamieszczone w Internecie. Taką odpowiedź udzieliło aż 52% zapytanych. Do tego, co trzeci kandydat bierze pod uwagę opinie znajomych i członków rodziny, a co czwarty znajomość marki pracodawcy. Wpływ na nie mogą mieć właśnie działania prowadzone przez firmy w obszarze CSR.

Raport EFL „CSR w MŚP. Pod lupą” pokazał, że polskie mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa zdają sobie z tego sprawę i chętnie angażują się w działania ukierunkowane na troskę o swoich pracowników. Do najpopularniejszych działań na rzecz pracowników należy zapewnienie warunków rozwoju zawodowego i możliwości dokształcania się (58%) oraz poprawa work-life balance (57%). Najmniej popularne – choć nadal wskazywane przez około 1/5 respondentów – okazały się aktywności promujące zdrowy sposób odżywiania się (19%) oraz wolontariat pracowniczy (22%). Tylko 6% firm nie prowadzi działań CSR skierowanych do pracowników.

Klaudia Dobosiewicz, menedżer ds. komunikacji i CSR w Sanofi, uważa, że mniejsze firmy swoje inicjatywy mogą zacząć od rozwiązań work-life balance. – Mogą na przykład wprowadzać formy zatrudnienia sprzyjające elastycznemu czasowi pracy. To przykład działania organicznego, nie wymagającego wielkich nakładów Małe rzeczy prowadzą do dużych, więc w każdej firmie zawsze jest przestrzeń do prowadzenia biznesu w zrównoważony sposób – mówi przedstawiciela Sanofi.

(11.03.2020 za portalspozywczy.pl)


Współpraca