60 proc. Polaków nie ufa informacjom zawartym na opakowaniach produktów spożywczych (badanie)

26.01.2021 -

60% Polaków nie ufa informacjom zawartym na opakowaniach produktów spożywczych, a 56% uważa, że żywność produkowana na polski rynek jest niższej jakości niż dostępna na rynkach Europy Zachodniej - to wnioski z badania przeprowadzonego przez PR Hub wspólnie z Wydziałem Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Bezpieczeństwo żywności jest jednym z głównych czynników wpływającym na decyzje zakupowe Polaków. Jest niemal tak samo ważne, jak zawartość składników odżywczych (47% vs 48%). I chociaż głównymi atrybutami, przy podejmowaniu decyzji o zakupie, niezmiennie pozostają smak (58%) i cena (53%), to możemy spodziewać się, że w nadchodzących latach czynnik bezpieczeństwa będzie w Polsce zyskiwał na znaczeniu i osiągnie poziom już dzisiaj widoczny w innych krajach Unii Europejskiej (np. Cypr – 65%, Finlandia – 64%, Luksemburg i Francja po 60%).

Agencja PR Hub postanowiła zgłębić ten wątek wraz z Wydziałem Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

- Intuicyjnie czuliśmy, że ten ważny dla konsumentów komponent, w przeciwieństwie do tematu odżywczości, smaku i ceny, nie znajduje adekwatnego odzwierciedlenia w przestrzeni medialnej i komunikacji marek. Celem badania było więc sprawdzenie czy nasze przypuszczenia znajdą potwierdzenie w faktach. I chociaż samo badanie jest jeszcze w toku, już dzisiaj można dostrzec wyraźnie zarysowujące się trendy - wskazuje Emilia Hahn, prezes zarządu i założycielka PR Hub.

W ramach badania zebrano dane ilościowe i jakościowe z trzech grup – od konsumentów, z publikacji w mediach oraz z social mediów samych marek.

Co Polacy myślą o żywności?

Wyniki internetowego badania ankietowego pokazują dużą sprzeczność w myśleniu konsumenta. Z jednej strony większość badanych zadeklarowała, że w ich opinii żywność dostępna na polskim rynku jest „dość bezpieczna” lub „bezpieczna” (po 40%), a 11% uważa ją za „bardzo bezpieczną”. Tylko około 9% stwierdziło, że żywność dostępna w Polsce nie jest bezpieczna. Tyle na ogólnym poziomie. Bo gdy zaczniemy temat zgłębiać okaże się, że to bezpieczeństwo nie jest już tak oczywiste.

Dlaczego?

Ponad 89% badanych jest bowiem przekonanych, że żywność w Polsce zawiera duże ilości sztucznych substancji. 62% badanych uważa, że substancje zawarte w opakowaniach spożywczych mogą przenikać do żywności i być szkodliwe dla zdrowia. 58% badanych zwraca uwagę, że mięso i wędliny zawierają szkodliwe dla zdrowia ilości leków i antybiotyków. 49% uważa, że warzywa i owoce zawierają nadmierne ilości środków ochrony roślin.

Niepokoi również fakt (chociaż nie zaskakuje), że blisko 70% badanych deklaruje niskie zaufanie lub brak zaufania do instytucji odpowiedzialnych w Polsce za kontrolowanie jakości i bezpieczeństwa żywności (np. IJHARS, GIS). Badani nie mają też zaufania do komunikatów marek dotyczących zdrowia (zaledwie 3% im ufa), 60% nie ufa informacjom zawartym na opakowaniach produktów spożywczych, a 56% uważa, że żywność produkowana na polski rynek jest niższej jakości niż dostępna na rynkach Europy Zachodniej

Jak o żywności piszą media?

Autorzy badania sprawdzili, czy ważna dla konsumentów tematyka bezpieczeństwa żywności, bądź systemy kontroli bezpieczeństwa, zajmują istotne miejsce w publikacjach dziennikarzy. Odpowiedź brzmi – znikome. Większość publikacji odnosi się bowiem do wartości prozdrowotnych żywności, naturalnego pochodzenia produktów i polskiego pochodzenia.

Główne wątki podnoszone w tym obszarze przez media to ryzyko chorób związane z cukrem i tłuszczami, walory prozdrowotne warzyw i owoców, informacje dotyczące nawodnienia, w tym picia „kranówki” oraz tematy dotyczące mleka i produktów mlecznych.

Co komunikują marki spożywcze?

Podobne wnioski płyną z analizy komunikacji prowadzonej przez marki spożywcze w ich kanałach social media. Koncentrują się one na przekazie podkreślającym prozdrowotne właściwości produktów oraz ich naturalne pochodzenie. W komunikacji tej najczęściej występującym słowem jest słowo „źródłem”, co wskazuje na podkreślanie przez marki składników odżywczych. Dominujące przymiotniki to zdrowe, naturalne, pożywne, a czasowniki smakuje, wiesz, zawierają. W tym obszarze nie trafiliśmy na znaczącą grupę komunikatów podkreślających bezpieczeństwo produktów.

Co to wszystko oznacza?

Autorzy badania przypuszczają, że zainteresowanie polskich konsumentów tematyką bezpieczeństwa produktów spożywczych będzie znacząco rosło.

- Nasze badanie realizowaliśmy w początkowej fazie pandemii, która rozbudziła w społeczeństwach większą ostrożność, również przy podejmowaniu decyzji o zakupie produktów spożywczych. Spadek zainteresowania produktami „na wagę” na rzecz tych pakowanych, jest tego najlepszych dowodem. Podobnie jak rosnące w siłę trendy bio, eko czy locavore. Badanie pokazało lęki związane z szeroko rozumianym zanieczyszczeniem żywności, które są częścią trwałych przekonań konsumentów. I chociaż ogólne wrażenie nt. bezpieczeństwa żywności jest pozytywne, możemy spodziewać się, że z czasem lęki te będą zyskiwać na sile. Zapewne będą one wzmacniane przez coraz aktywniej działające organizacje konsumenckie i ekologiczne, „śledzące” wpadki producentów i przetwórców żywności - komentują autorzy badania.

- Nie twierdzimy, że w obecnej komunikacji tematyka bezpieczeństwa produktów spożywczych nie istnieje. Oczywiście jest ona widoczna, w różnych natężeniu w zależności od branży (chyba najmocniej widać ją w kampaniach branży mięsnej oraz żywności dla dzieci do 3-go roku życia). Niemniej, analizując komunikację branży spożywczej, stanowi ona niewielki promil całości. Warto zatem rozważyć czy nie nadszedł czas, aby ta trudna dla producentów i przetwórców żywności tematyka zajęła w komunikacji podobne miejsce, jak odżywczość, naturalność i polskie pochodzenie. Uwypuklanie kontrolowanych upraw, podkreślanie jakości łańcucha dostaw i procesu produkcji, to tylko niektóre wątki warte uwagi - podsumowują autorzy opracowania.

Autorzy badania: Emilia Hahn, agencja PR Hub; dr hab. n. o zdr. Mariusz Panczyk, Wydział Nauk o Zdrowiu WUM; lek. med. Dominik Wawrzuta, Szkoła Doktorska WUM

(26.01.2021 za portalspozywczy.pl)


Współpraca