63 proc. konsumentów ograniczy wydatki na tegoroczne Boże Narodzenie

26.10.2022 -

Wzrost kosztów utrzymania przybiera na sile i wpływa na wybory konsumenckie zarówno w Polsce, jak również na świecie. W najbliższe Święta 63% osób ograniczy wydatki, a 40% aktywnie będzie poszukiwać tańszych, alternatywnych ofert lub promocji.

Najnowsze badanie Festive Season, zrealizowane przez Channel Factory, przybliża sytuację finansową i najbliższe plany budżetowe konsumentów, a także uwidacznia wyraźne spowolnienie handlu i problem, z jakim przyjdzie się zmierzyć sprzedawcom i marketerom.

Inflacja i kryzys kosztów utrzymania sprawiają, że konsumenci przewartościowują swoje wydatki. W nadchodzącym okresie świątecznym oraz tygodniach go poprzedzających, wielu z nich dysponować będzie mniejszym budżetem na wydatki, a cena będzie głównym czynnikiem determinującym decyzje zakupowe ponad połowy osób.

Prezenty kupowane na promocji

Badanie Channel Factory wykazało, że konsumenci będą szukać oszczędności podczas kupowania prezentów świątecznych. 35% badanych stwierdziło, że przeznaczy mniej środków na osobę, ale prezenty wręczy tej samej grupie, co w roku ubiegłym; natomiast 23% zamierza ograniczyć wydatki i liczbę obdarowanych osób.

49% respondentów wskazało, że oszczędności będzie szukać głównie wśród popularnych kategorii produktów, których ceny z reguły są wyższe od przeciętnych, do tej grupy należą: biżuteria, perfumy czy akcesoria technologiczne. Z raportu wynika jednak, że 32% osób zamierza ograniczyć wydatki również na żywność oraz napoje, a 33% na okołoświąteczną rozrywkę.

Sytuację rynkową odczuwają również sprzedawcy, przed którymi staje obecnie szereg wyzwań. Ponad połowa konsumentów wskazuje wyprzedaż, jako przyczynek do zakupu konkretnego produktu, a blisko 20% stwierdziło, że wybierze sklepy oferujące tańszy asortymentem, również w kontekście wydatków na świętowanie. Szansą dla sprzedawców w e-commerce mogą okazać się zbliżające Black Friday, Cyber Monday oraz popularny w USA Giving Tuesday – 85% konsumentów twierdzi, że to właśnie podczas dni wyprzedaży dokona zakupów online.

Reklama online kołem zamachowo-zakupowym

Tegoroczny sezon świąteczny to także wyzwanie dla reklamodawców, którzy muszą skoncentrować się wokół dotarcia do grupy docelowej z odpowiednim przekazem, w odpowiednim czasie. Blisko 51% konsumentów deklaruje, że to właśnie reklama z treściami promocyjnymi wpłynie na ich decyzje zakupowe, a reklama online konkretnego produktu będzie dla 22% osób bodźcem do zakupu konkretnej rzeczy. Co więcej, 10% konsumentów deklaruje, że na ich decyzje zakupowe wpłynie influencer promujący dany produkt czy usługę.

Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia platformy, na którą marka decyduje się w kontekście reklamowym. Konsumenci (45%) deklarują, że najpewniej, przy podejmowaniu decyzji zakupowych, czują się po obejrzeniu reklamy na kanale YouTube i przeznaczają (35%) więcej pieniędzy na marki, których reklamy widzą na tej platformie. Badanie wykazało również, że reklamodawcy chcąc zmaksymalizować ROI, powinni postawić na reklamy na YouTube w CTV, których rozpoznawalność jest o 10% większa niż w przypadku telewizji linearnej.

(26.10.2022 za dlahandlu.pl)


Współpraca