65% Polaków przed e-zakupami sprawdza opinie o sklepie, 58% porównuje ceny

06.04.2022 -

65% Polaków przed e-zakupami sprawdza opinie o sklepie, 58% porównuje ceny wybranego produktu – wynika z badania "Bezpieczni na e-zakupach 2022". Ponadto 41% respondentów sprawdza warunki zwrotu i reklamacji.

Z badania Santander Consumer Banku wynika, że ponad 80% Polaków, z każdej grupy wiekowej, kupowało w internecie w zeszłym roku.

W związku ze wzrostem popularności e-zakupów, zapytano Polaków w sondażu, co jest najistotniejsze przy podejmowaniu decyzji o zakupie w danym e-sklepie i co mogłoby ich od tego odwieść – podał bank.

Z badania wynika, że 65% osób przed zrobieniem zakupu u danego sprzedawcy zachowuje ostrożność i sprawdza, jakie opinie wystawili mu inni użytkownicy. Najczęściej postępują tak kobiety (71% w porównaniu do 59% mężczyzn) i najmłodsi ankietowani w wieku 18-29 lat (80%).

Ponad połowa badanych (58%) przed złożeniem zamówienia w e-sklepie porównuje ceny towarów. "Co ciekawe, ta czynność ponownie ma największe znaczenie dla płci żeńskiej (67% w zestawieniu z 49%) i respondentów przed 30-stym rokiem życia (78%)" – czytamy.

Według autorów badania może świadczyć to o tym, że młodzi dorośli i kobiety bardziej martwią się swoimi finansami lub też, że są bardziej wymagającymi konsumentami – to skłania ich do poszukiwania konkurencyjnych cenowo produktów u dobrych sprzedawców.

– Z badania wynika ponadto, że 41% respondentów przed zakupem zapoznaje się z warunkami zwrotu i reklamacji oraz szuka najtańszej formy dostawy (39%) – dodała dyrektor ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku Ewelina Krzynowy.

Wskazała, że kupującym online zależy też na szybkości usługi, 34% wskazało, że przed złożeniem zamówienia sprawdza, w jakim czasie dotrze do nich upragniona przesyłka. – Niestety, nie przykładamy tej samej wagi do kwestii bezpieczeństwa. Mimo, że weryfikujemy opinie innych klientów o sprzedawcy, regulamin e-sklepu czyta już tylko co czwarty z nas (25%), a jeszcze mniej osób sprawdza dane rejestrowe firmy czy zabezpieczenia na stronie sprzedawcy (w obu przypadkach 22%) – podała.

Jak zaznaczyła, Polacy zapytani o to, co na zakupach w sieci wzbudziłoby ich czujność, ponad połowa (58%) wskazała na oferty po cenach znacznie odbiegających od standardów rynkowych. – 71% respondentów wskazało, że negatywne oceny skutecznie odwiodłyby ich od zakupu w danym e-sklepie – zauważyła.

Wskazała, że badani często wspominali również o niskiej jakości zdjęć lub opisów na stronie, niedostarczających wiarygodnych informacji o produkcie (48%) lub o możliwości opłaty zamówienia jedynie za pomocą przelewu bankowego (40%). – Coraz więcej osób zwraca też uwagę na to, czy sklep jest obecny w mediach społecznościowych, co często pomaga zweryfikować uczciwość sprzedawcy. Ten aspekt jest ważny już dla co piątego Polaka (19%) – dodała.

Według Krzynowy warto częściej zwracać uwagę na rzeczy nieoczywiste. – Tylko co trzecia osoba zwróciłaby uwagę na brak widocznego numeru NIP (31%), a co czwarta na to, że sklep nie posiada zabezpieczeń takich jak certyfikat SSL (23%) – przekazała. Jak oceniła, to zdecydowanie za mało przy skali dzisiejszych cyberzagrożeń.

Badanie Santander Consumer Banku zostało zrealizowane w styczniu 2022 r. przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w ankiecie telefonicznej, na reprezentatywnej grupie 1001 dorosłych Polaków.

(06.04.2022 za PAP)


Współpraca