93% pracowników chce mieć wpływ na oferowane przez pracodawcę benefity


  • Według globalnego raportu firmy Remote, świadczącej usługi z obszaru HR, aż 60% pracowników spośród dwóch ofert pracy wybiera tę, która zapewnia lepszy pakiet dodatków pozapłacowych. 35% badanych zadeklarowało, że zrezygnowało z pracy w wyniku niezadowolenia z oferty benefitowej.



Ankiety przeprowadzone przez Gleevery wśród działających na polskim rynku firm również wskazują na rosnące oczekiwania pracowników wobec świadczeń pozapłacowych.

  • 93% ankietowanych chce mieć wpływ na oferowane przez pracodawcę benefity,
  • a ponad 80% uważa, że pracodawca powinien je personalizować.

W okresie szybkich zmian technologicznych i niepewności związanej z widmem globalnego kryzysu eksperci z branży HR wskazują, że pracownicy zaczynają przykładać większą wagę do oferty benefitowej w organizacji. Niestety, w obszarze świadczeń pozapłacowych, przekonania pracowników i pracodawców często się rozmijają. Jak podaje Remote’s Global Benefits Report z 2022 r. 90% osób decyzyjnych w firmach uważa, że ich pracownicy są w pełni zadowoleni ze świadczeń, jakie otrzymują, podczas gdy tylko 72% zatrudnionych faktycznie to potwierdza. Te 18 punktów procentowych różnicy w perspektywie pracownika i pracodawcy może przysporzyć firmom wielu problemów. W badaniu Forbes Advisor 40% pracodawców w Stanach Zjednoczonych jest przekonanych, iż powodem odejścia pracowników jest poszukiwanie bardziej atrakcyjnej oferty benefitowej, a co dziesiąty Amerykanin jest skłonny zaakceptować obniżkę wynagrodzenia w zamian za dostęp do lepszych świadczeń pozapłacowych. Ankiety przeprowadzone przez Gleevery podczas tegorocznej konferencji Infoshare oraz Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji potwierdzają globalną tendencję do rosnących oczekiwań pracowników w zakresie personalizacji oferowanych przez firmy benefitów.

– Dostosowujemy się do ciągle zmieniającego się środowiska poprzez upowszechnianie pracy zdalnej i zwiększanie elastyczności godzin pracy. Jednocześnie benefity pracownicze również potrzebują świeżego spojrzenia, a przede wszystkim dostosowania do oczekiwań pracownika. 93% ankietowanych przez nas pracowników chce mieć wpływ na oferowane przez pracodawcę benefity, a ponad 80% uważa, że pracodawca powinien je personalizować. Świadczenia pozapłacowe mogą być traktowane przez pracownika jako dodatkowa forma zabezpieczenia w niepewnych czasach, ale tylko pod warunkiem, że będą odpowiadać na jego potrzeby – mówi Katarzyna Oracz, Chief of Staff w Gleevery.

Według raportu Remote, tylko 47% pracowników uważa, że dodatki pozapłacowe, z jakich mogą korzystać są dostosowane do ich potrzeb. Jednocześnie wśród pracowników rośnie zainteresowanie możliwością personalizacji benefitów, co potwierdza także raport Metlife. W 2020 r. 67% zatrudnionych deklarowało chęć angażowania się w proces wyboru benefitów, a w 2023 r. liczba ta wzrosła do 70%

– Analizując oczekiwania pracowników w Polsce w zakresie świadczeń pozapłacowych wyróżniliśmy pięć głównych obszarów. Najwyżej (93%) pracownicy oceniają benefity mające na celu poprawę komfortu pracy i wspieranie work-life balance, takie jak np. możliwość pracy zdalnej, elastyczne godziny pracy czy udostępnienie samochodu służbowego do celów prywatnych. Na kolejnym miejscu z wynikiem (84%) są świadczenia dbające o zdrowie fizyczne i samopoczucie np. karnety na siłownie lub możliwość zjedzenia w czasie pracy zdrowego posiłku opłaconego przez pracodawcę. Na trzecim miejscu (80%) znalazły się świadczenia, które nie mają bezpośredniego wpływu na pracę, ale pozwalają się od niej oderwać i zregenerować siły np. dofinasowanie hobby, wynajem sprzętów, czy dodatek wakacyjnymówi Jakub Buga, założyciel i CEO Gleevery.

Najniższe oceny wśród ankietowanych przez Gleevery pracowników otrzymały benefity wspierające rozwój zawodowy i pomagające dbać o dobrą atmosferę w miejscu pracy np. wyjścia integracyjne – odpowiednio (72% oraz 67%)

– Pracownicy doceniają rozwiązania, które pozytywnie wpływają na jakość ich życia. Przyszłością rynku są świadczenia, które jednocześnie zapewniają komfort w miejscu pracy i tworzą przyjazne środowisko do rozwijania swoich zainteresowań. Elastyczność i indywidualne podejście mogą być szansą na zatrzymanie na stanowiskach pracowników o kluczowych kompetencjach, a liderzy firm muszą przyjrzeć się bliżej swojej ofercie świadczeń i zweryfikować potrzeby pracowników, aby przyciągnąć i zatrzymać największe talenty – dodaje Katarzyna Oracz, Chief of Staff w Gleevery.

(Informacja Gleevery)


Współpraca