Allegro wygrało z dyskontami. Ulubione miejsca Polaków na zakupy

15.12.2022 -

Platforma wygrywa w ocenach konsumentów i wraca na pozycję lidera. Handlowcy muszą coraz ostrzej walczyć o sympatię i uwagę. Nie wystarczą tylko niskie ceny.

Z dziesiątej już edycji corocznego badania firmy OC&C na temat postrzegania sprzedawców detalicznych przez konsumentów wynika, że na pozycję lidera po pięciu latach przerwy wróciło Allegro. Kolejnym sprzedawcą pod względem ocen jest Nike, a podium zamyka Rossmann, który był liderem zestawienia ogólnego trzy lata temu. W czołówce są jeszcze takie firmy jak Lidl, 4F, Ikea, Hebe czy Empik i taki zestaw, jeśli chodzi o pierwszą dziesiątkę, pozostaje podobny w kolejnych edycjach.

Polak wymagający

– To tak naprawdę nagroda dla naszych sprzedających. Razem z nimi dążymy do perfekcyjnej obsługi klienta i najwyraźniej robimy to coraz lepiej, czego wyrazem jest najwyższy na rynku wskaźnik satysfakcji i najwyższe miejsca w rankingach – mówi Marcin Gruszka, rzecznik Allegro.

Wśród sklepów spożywczych najlepszą opinią cieszy się Lidl, za nim Kaufland i Biedronka. W kategorii detalicznych sklepów niespożywczych wygrywa Action przed Pepco i Dealz, a wśród odzieży i obuwia z kolei eobuwie.pl przed Reserved i Zarą. Wśród drogerii za Rossmannem są Hebe i Sephora.

Autorzy badania podkreślają, że sposób kupowania jednak się zmienia, co stawia sprzedawców przed nowymi wyzwaniami. – Klienci nie zmieniają wszystkich nawyków, ale widać wyraźnie, że teraz dokonują ostrzejszej selekcji – mówi Marek Zdziech, partner OC&C Strategy Consultants . – Widać też polaryzację pomiędzy tym, co dla klientów priorytetowe i cenne, a tym, co tylko funkcjonalnie niezbędne. Kluczowe pytanie dla sieci handlowych brzmi, jak obecnie znaleźć się wśród priorytetowych i cennych potrzeb zakupowych konsumentów – dodaje.

Czasy są trudne, nawet teraz w sezonie świątecznym widać, że choć zazwyczaj właśnie teraz puszczały konsumentom hamulce i kupowali jak szaleni, to już się to skończyło. Z globalnego badania operatora płatniczego Klarna wynika, że aż 82% Polaków zmieniło sposób kupowania w efekcie rosnących cen, co można potraktować jako potwierdzenie oszczędności lub zmiany miejsca robienia zakupów. Wśród badanych państw to jeden z najwyższych wyników, przewyższający także globalną średnią wynoszącą 78%.

Dyskonty na fali

Jednocześnie w badaniu Bain & Company ponad 40% badanych przyznało, że chce kupować więcej w sklepach dyskontowych, postawić na tańsze produkty, czy również kupować online.

– Pogarszająca się sytuacja gospodarcza stanowi coraz większe wyzwanie dla budżetów domowych i zmusza do szukania oszczędności. Jak pokazuje nasze badanie, największy niepokój wśród polskich konsumentów wywołuje wzrost cen żywności i paliw oraz kosztów utrzymania nieruchomości – mówi Patryk Rudnicki, młodszy partner Bain & Company. – Jeśli chodzi o żywność i odzież, widzimy wyraźny zwrot w kierunku tańszych marek, kosztem produktów ze średniej półki cenowej. Spada też sprzedaż produktów nienależących do podstawowego koszyka konsumenta.

Stwarza to nowe możliwości dla firm już obecnych w tych sektorach, dla innych powoduje to większe wyzwania. Sektor dyskontowy to już 40% rynku podstawowych produktów spożywczych i chemicznych, rośnie też nadal najszybciej i nie zwalnia tempa. – Wraz z dynamicznym rozwojem, otwarciami w blisko 100 nowych lokalizacjach, zatrudniamy kolejne ponad 1000 nowych osób. Obecnie firma zatrudnia 27 tys. pracowników – podaje Lidl w komunikacie.

Dyskonty to jednak nie tylko sklepy stawiające głównie na ofertę spożywczą, sieci o takim profilu rosną też z sukcesami również w przypadku sprzedaży odzieży, domowych akcesoriów itp. OC&C zwraca uwagę w raporcie, że Action to sieć, która zdobyła w badaniu najwyższe oceny w kategoriach stosunek jakości do ceny i niskich cen. Firma ta zanotowała w ubiegłym roku 55% wzrost zyskowności i awansowała w rankingu o 10 miejsc r./r., zajmując obecnie 11. pozycję.

– Od naszego wejścia do Polski w 2017 roku otworzyliśmy ponad 200 sklepów i planujemy utrzymać obecne tempo wzrostu. Chcemy nadal docierać do klientów zarówno w dużych miastach, jak i mniejszych miejscowościach – mówił „Rzeczpospolitej” Sławomir Nitek, dyrektor generalny Action Polska. – Każdy z naszych sklepów, tak samo w Polsce, jak i w dziewięciu innych krajach, w których jesteśmy, podkreśla naszą formułę: duży i ciągle zmieniający się asortyment produktów dobrej jakości sprzedawanych po najniższej cenie – dodaje.

Ceny nie wystarczą

Autorzy badania zwracają uwagę, że choć 80% konsumentów przygląda się cenom i kalkuluje wydatki, to jednak nie oznacza to poszukiwania najtańszego produktu za wszelką cenę. Coraz częstsza strategia to łączenie możliwie najlepszej jakości z najniższą ceną. Konsumenci stają się bardziej pragmatyczni – znacząco mniej ważne w stosunku do zeszłego roku są dla nich „łatwość” i „przyjemność robienia zakupów”. Znaczenia nabierają za to niskie ceny i korzystne oferty.

– Wielu konsumentów uruchomiło „tryb przetrwania”, objawiający się m.in. mniejszą skłonnością do jednorazowych dużych wydatków czy rezygnacją z remontów. Jako społeczeństwo obawiamy się utraty pracy i oszczędności, podczas zakupów częściej sięgają po marki własne – mówi Bartek Krawczyk, Partner OC&C Strategy Consultants.

(15.12.2022 za Rzeczpospolita)

 

 

Współpraca