Bezpieczne zakupy najwyższym priorytetem branży handlowej

21.04.2020 -

Bezpieczeństwo polskich konsumentów i pracowników handlu jest najwyższym priorytetem branży handlowej. Dzięki wdrożonym standardom i reżimom sanitarnym, polscy klienci w bezpieczny sposób mogą nabyć żywność i inne towary niezbędne do funkcjonowania gospodarstw domowych. W sieciach handlowych zrzeszonych w POHiD wdrożone zostały rozwiązania wykraczające poza odgórne zalecenia GIS – mówi Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

– Branża z zadowoleniem przyjęła zmniejszenie ograniczeń obowiązujących w sklepach od 20 kwietnia, tj. nowe limity dotyczące liczby osób w sklepie – w placówce handlowej o powierzchni do 100 m2 na jedno stanowisko kasowe przypadają cztery osoby, a w placówkach powyżej 100 m2 – jedna osoba na 15 m2 powierzchni użytkowej sklepu – mówi Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

POHiD postuluje, aby w drugim etapie znoszenia ograniczeń przywrócić funkcjonowanie obiektów handlowych o powierzchni powyżej 2 tys. m2, czyli galerii i parków handlowych oraz obiektów wolnostojących powyżej 2 tys. m2, przy wdrożeniu bezpiecznych rozwiązań obejmujących:

  • ograniczenie liczby osób,
  • zasady bezpieczeństwa obowiązujące w sklepach,
  • sposób poruszania się w pasażu handlowym,
  • nadzór i sposób kontroli,
  • środki ochrony osobistej i reżimy sanitarne,
  • osobne wejścia i wyjścia z centrum, jeżeli istnieją takie możliwości techniczne,
  • rezygnacja z eventów,
  • wyłączenie miejsc siedzących w kawiarniach, siłowni i placów rozrywki,
  • ograniczenie w strefie Food Court do zamówień na wynos.

Renata Juszkiewicz przypomina też, jakie zasady bezpieczeństwa obowiązują obecnie w sklepach:

  • ograniczenie liczby klientów przebywających jednocześnie w sklepie
  • stacje do odkażania i dezynfekcji rąk, rękawiczki lub woreczki foliowe przy wejściach do sklepu
  • oznaczenie 1,5 m odległości w kolejkach przy kasach
  • godziny dla seniorów od poniedziałku do piątku w godzinach od 10.00 do 12.00
  • radiowęzeł i plakaty informacyjne z instrukcjami dotyczącymi zachowania zasad bezpieczeństwa
  • osłony pleksi, oddzielające kasjera od klienta
  • maski, przyłbice i rękawiczki dla personelu sklepu
  • systematyczna dezynfekcja stanowisk kasowych, półek, posadzek oraz wózków i koszyków itp. z użyciem preparatów o podwyższonym działaniu dezynfekującym
  • codzienna, regularna dezynfekcja toalet
  • procedury w razie stwierdzenia zakażenia wśród pracowników

(21.04.2020 zza portalspozywczy.pl)


Współpraca