Biedronka: Jesteśmy zrównoważeni od dawna. Nie tolerujemy marnotrawstwa. Mamy też "Plan B"

28.11.2023 -

- Efektywny biznes i zrównoważony rozwój mogą a nawet powinny iść ręka w rękę - udowadniamy to na co dzień. Jako jeden z największych światowych detalistów w obszarze żywności zdajemy sobie sprawę, że zależymy od natury. Dzięki niej możemy wypełniać naszą misję dostarczania milionom klientów dobrej jakościowo żywności, dostępnej cenowo. Z tego samego powodu nie możemy zatrzymać się na naszej ścieżce wzrostu, która w ostatnich 3 latach zaowocowała 1000 nowych sklepów i 2 mld euro inwestycji na trzech rynkach, na których jesteśmy obecni – powiedział prezes Grupy Jeronimo Martins, Pedro Soares dos Santos, otwierając Konferencję Zrównoważonego Rozwoju 2023 "Energia Życia".

Konferencja koncentrowała się wokół tematu energii w szerokim ujęciu, jako energii życiowej pozyskiwanej z żywności, energii niezbędnej, by napędzać logistykę i procesy biznesowe oraz energii społecznej, która tworzy się, gdy biznes finansuje projekty charytatywne.

- W Polsce gdy chcemy zaznaczyć, że coś tworzy dodatkową wartość mówimy, że 2+2 daje 5. W Azji znane jest powiedzenie, że 1+1 daje 11. To jest właśnie siła współpracy. Umiejętność współpracy to także jedna ze zdefiniowanych kompetencji przyszłości. Współpraca będzie naszym przyszłym atutem - powiedział prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademia Leona Koźmińskiego w wystąpieniu podczas konferencji "Energia Życia".

- Czynienie dobra to inwestycja o dobrym kapitale zwrotu, autentyczna i wiarygodna a nie oparta o gospodarkę dobrego wrażenia. Grupa Jerónimo Martins nie przedkłada krótkoterminowych korzyści nad długoterminowe wartości. To pełna troski postawa, zgodna z myśleniem o planecie w kontekście kolejnych pokoleń, myśleniem długoterminowym. Dzisiaj aksjomatem dla firm jest prawdziwe zaangażowanie społeczne a Biedronka jest przykładem takiej działalności poprzez konkrety: promowanie świadomych zakupów i kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych, zrównoważony łańcuch dostaw, poszanowanie środowiska naturalnego, wsparcie lokalnych społeczności oraz współpracę z organizacjami humanitarnymi - wskazał Grzegorz Mazurek.

Biedronka ma "Plan B"

Przekładając deklaracje na konkrety strategii "Energia Życia" Luis Araujo, prezes Jeronimo Martins Polska wskazał, że Biedronka od zawsze miała w polu widzenia zrównoważony rozwój, bo ludzie zawsze byli w Jeronimo Martins na pierwszym miejscu, marnotrawstwo nie wchodziło w rachubę, a głównym założeniem było upraszczanie procesów biznesowych. Teraz Biedronka pokazała jak widzi swoją przyszłość i zaprezentowała strategię zrównoważonego rozwoju na kolejne lata w ramach "Planu B".

Firma zobowiązuje się, by być dobrym "obywatelem korporacyjnym", dostarczać codziennie wysokiej jakości żywność dostępną cenową a także zawsze dbać o środowisko naturalne i otoczenie społeczne. Biedronka zamierza zwiększyć swoje inwestycje społeczne z 400 do 500 mln zł w 2026 roku włączając w to wydatki Fundacji Biedronka. Detalista współpracuje w tym zakresie z setkami organizacji charytatywnych i partnerów społecznych, finansując ich projekty i przekazując tysiące ton żywności dla potrzebujących. Część działań prowadzonych jest przez samą firmę np. promowanie czytelnictwa wśród dzieci a cześć przez Fundację Biedronki, która skupia się na dostarczaniu pomocy seniorom. Jeronimo Martins Polska planuje także w najbliższych latach wzmocnić zaangażowanie pracowników w inicjatywy partnerów w ramach wolontariatu pracowniczego.

Działania na rzecz zdrowia i zmniejszenia zużycia energii

- W Polsce Biedronka ma najwyższy wśród dyskontów udział świeżych produktów oraz towarów z czystą etykietą w asortymencie a także najniższy udział soli i cukru w produktach marek własnych - zadeklarował Luis Araujo, prezes Jeronimo Martins Polska. Firma zamierza więcej inwestować w produkty o dodatkowej wartości: roślinne, funkcjonalne, odpowiadające na nietolerancje pokarmowe: wolne od laktozy i glutenu. Biedronka chce też zwiększać obecność na półkach produktów z dodatkową zawartością witamin i białka, które będą wspierać zdrowie konsumentów. Docelowo sieć chce, by 100 proc. jej asortymentu stanowiły produkty z czystą etykietą a do końca 2025 roku w kategorii kosmetyków posiadać ofertę w 100 proc. wolną od mikroplastiku.

Biedronka chce też nieustannie zachęcać klientów do lepszych wyborów żywnościowych dlatego wprowadziła oznaczenia Nutri-Score na części etykiet, by lepiej nawigować klientów w ich zakupach a akcjami promocyjnymi zachęca do zwiększania udziału warzyw i owoców w koszyku. W najbliższym czasie sieć skupi się na promowaniu jedzenia większej ilości ryb a także oszczędzania wody, gdziekolwiek to jest możliwe.

Prezes sieci w Polsce poinformowała, że dzięki energii z fotowoltaiki na dachach sklepów Biedronka i magazynów, a także dzięki innym inicjatywom, zmniejszono emisję dwutlenku węgla o 30%. Do końca 2023 roku ogniwa fotowoltaiczne mają działać na 1000 sklepach, a do końca 2024 roku ich liczba ma zostać podwojona. Firma jako pierwsza zmieniła czynnik chłodzący na CO2. To ważny krok w realizacji wizji stania się w 100 proc. zieloną firmą w 2028 r. Biedronka w swoich opakowaniach wykorzystuje też plastik pochodzący z recyklingu.

(28.11.2023 za dlahandlu.pl)


Współpraca