Biedronka ma z tym problem. Widzą to konsumenci i instytucje państwowe

Polacy narzekają na niezrozumiałe ceny w sklepach Biedronka. UOKiK zapowiedział już działania kontrolne. W styczniu br. urząd utrzymał jedną z decyzji IH dotyczącą nieprawidłowości w uwidacznianiu cen. Biedronka pięciokrotnie naruszyła przepisy.

Pięciokrotne naruszenie przepisów ustawy o cenach w sklepach Biedronka

- 9 stycznia br. po rozpatrzeniu odwołania z dnia 24 października 2023 r. wniesionego przez pełnomocnika reprezentującego Jeronimo Martins Polska S.A. od decyzji Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy w przedmiocie nałożenia na sieć kary pieniężnej w wysokości 19 500 w związku z pięciokrotnym naruszeniem obowiązków określonych w art. 4 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług (...) Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymuje w mocy zaskarżoną decyzję — czytamy w decyzji UOKiK.
W toku kontroli przeprowadzonej w dniach 12-15 lipca 2022 r. przez inspektorów handlowych w sklepie Biedronka nr 6903 przy ul. Rypińskiej w Kikole sprawdzono prawidłowość informowania o cenach znajdujących się w ofercie handlowej 100 rodzajów towarów, stwierdzając w przypadku 56 z nich naruszenie obowiązków wynikających z art. 4 ust. 1 ustawy o cenach.
W toku kontroli przeprowadzonej w dniach 12-15 lipca w sklepie Biedronka nr 3560 przy ul. Barskiej 17 we Włocławku inspektorzy stwierdzili w przypadku 52 rodzajów towarów poddanych kontroli 3 naruszenie obowiązków wynikających z art. 4 ust. 1 ustawy o cenach z uwagi na nieuwidocznienie w miejscu sprzedaży: ceny i ceny jednostkowej — w przypadku 35 rodzajów towarów, ceny — w przypadku 17 rodzajów towarów.
Prezes Urzędu zakwalifikował stopień naruszenia jako poważny, znaczny stopień naruszenia art. 4 ust. 1 ustawy o informowaniu o cenach. Prezes Urzędu przyjął, że stopień naruszenia wynosi 54% obowiązków określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o informowaniu o cenach.
Inspektorzy stwierdzili jeszcze trzy inne naruszenia (m.in. Biedronka nr 4393 przy ul. Wienieckiej 19, we Włocławku; Biedronka nr 4136 przy ul. Turystycznej 95 w Toruniu; sklep Biedronka nr 6827 w Lubieniu Kujawskim przy ul. 19 Stycznia).
Wcześniej, w 2023 r. inspektorzy nałożyli karę, a UOKiK ją utrzymał (3737 zł z tytułu niewykonania obowiązków, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o informowaniu o cenach) za naruszenia w sklepie nr 1961 w Koszalinie, przy ul. Morskiej nr 53. Utrzymano też karę w wysokości 13 000 zł za naruszenia ustawy w sklepie przy ul. Wyszyńskiego 5 w Zwoleniu.
 

Nowe prawo w zakresie uwidaczniania cen

Od 2023 r. w Polsce obowiązuje nowe prawo w zakresie uwidaczniania cen. Rozporządzenie ministra rozwoju i technologii zakłada lepszą informację dla konsumentów i łatwiejsze porównywanie cen w sklepach. Nakłada ono na sprzedawców obowiązek uwidaczniania, obok ceny i ceny jednostkowej, również informacji o obniżonej cenie towaru lub usługi.
Celem całego pakietu zmian jest wzmocnienie skuteczności obowiązujących przepisów konsumenckich oraz unowocześnienie i ulepszenie niektórych instrumentów ochrony interesów konsumentów w kontekście dynamicznie postępującej cyfryzacji gospodarki.
 

Wysokie kary dla sieci Biedronka za błędy przy cenówkach

Przypomnijmy, że sieć Biedronka w 2020 r. została dość srogo ukarana przez UOKiK w zakresie uwidaczniania cen. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził później, że "spółka Jeronimo Martins Polska stosowała praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów dotyczące nieprawidłowości cenowych występujących w sklepach Biedronka i utrzymał nałożoną karę 115 mln zł. Oprócz kary finansowej sąd zobowiązał sieć do umieszczenia informacji dla klientów o ich prawach.
Sąd uznał, że "prezes UOKiK miał rację, stwierdzając, że JMP stosowało nieuczciwą praktykę rynkową. Polegała ona na uwidacznianiu niższej ceny przy produkcie na półce niż zakodowana w kasie. Spółka naruszyła też obowiązek informacyjny poprzez brak ceny przy każdym produkcie".
 

Biedronka będzie miała elektroniczne etykiety cenowe

Biedronka posiada ponad 3500 tysiąca sklepów na terenie całego kraju. Jeden ze sklepów sieci testuje u siebie nowe rozwiązanie, czyli elektroniczne etykiety cenowe. - Komfort i wygoda klientów, także w zakresie przejrzystości cen oferowanych w sieci produktów jest dla Biedronki priorytetem. Tym razem udowadnia to, stawiając na nowatorskie rozwiązanie technologiczne – elektroniczne oznaczanie cen każdego z produktów dostępnych na sali sprzedaży podpoznańskiego sklepu. Wystarczy raz powiązać dany produkt z jego ceną zapisaną w centralnym systemie SAP Biedronki, aby przy każdej zmianie ceny, automatycznie umieszczała się ona już jako poprawna na sklepowej półce -wyjaśniała w listopadzie 2023 r. sieć Biedronka.
 
 

Współpraca