Biedronka musi zapłacić 115 mln zł kary od UOKiK. Sąd oddalił apelację
27.06.2023 -
Sąd Apelacyjny oddalił apelację właściciela Biedronki, spółki Jeronimo Martins Polska, w sprawie decyzji UOKiK dotyczące nieprawidłowego uwidaczniania cen w sklepach sieci. Utrzymał karę dla spółki w wysokości 115 mln zł - poinformował UOKiK na Twitterze.
Sąd Apelacyjny potwierdził decyzję Prezesa UOKIK i oddalił apelację spółki Jeronimo Martins Polska.
- Wyrok dotyczy decyzji z 2020 r.
- Sąd utrzymał również w pełni karę - 115 mln zł. Wyrok jest prawomocny.
- Sprawa dotyczyła nieprawidłowego uwidaczniania cen w sklepach sieci Biedronka.
Biedronka ukarana przez UOKiK. Sąd Apelacyjny oddalił apelację
"Cena w kasie wyższa niż umieszczona na półce lub brak informacji o cenie produktu? To praktyki niegodne z prawem. Sąd Apelacyjny potwierdził decyzję Prezesa UOKIK i oddalił apelację spółki Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka" - napisano na Twitterze.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na właściciela sieci Biedronka - spółkę Jeronimo Martins Polska – karę w wysokości 115 milionów złotych.
Wyrok dotyczy decyzji z 2020 r. Prezes UOKIK Tomasz Chróstny uznał wówczas, że działania Jeronimo Martins Polska w zakresie uwidaczniania cen stanowią praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.
- Sąd zgodził się z Prezesem UOKiK, że niedopuszczalne jest naliczanie konsumentom ceny wyższej niż widoczna przy produkcie, a obowiązkiem spółki jest prawidłowe oznakowanie ceną wszystkich produktów na półce. Utrzymał również w pełni karę - 115 mln zł. Wyrok jest prawomocny - napisano na Twitterze.
Nieprawidłowe uwidacznianie cen w sklepach sieci Biedronka
Jak podaje UOKiK, do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływały liczne skargi konsumentów oraz informacje z Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej dotyczące nieprawidłowego uwidaczniania cen w sklepach sieci Biedronka. Setki sygnałów dotyczyły wyższych cen w kasie, niż na sklepowych półkach lub braku cen przy towarze. Skargi dały podstawę do wszczęcia postępowania przeciwko Jeronimo Martins Polska. W jego trakcie Prezes Urzędu zlecił kontrole Inspekcji Handlowej, które potwierdziły skalę nieprawidłowego informowania o cenach w sklepach należących do JMP.
Z ustaleń Urzędu wynika, że praktyka trwa co najmniej od 2016 r. Dopiero wszczęcie postępowania pod koniec ubiegłego roku przyczyniło się do podjęcia przez właścicieli Biedronki działań, których celem ma być rozwiązanie stwierdzonych nieprawidłowości. Prezes UOKiK będzie monitorował skutki wdrażanych zmian, mających usunąć naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Inna cena na półce niż przy kasie
- Cena jest jednym z najważniejszych kryteriów jakimi kierują się konsumenci przy wyborze produktów. Niedopuszczalne jest wprowadzanie konsumentów w błąd co do właściwej ceny towarów. W przypadku Biedronki klienci przez długi czas płacili najczęściej więcej niż wynikało to z ceny na sklepowych półkach. Nie zawsze mieli nawet tego świadomość – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
(27.06.2023 za portalspozywczy.pl)