Branża handlowa apeluje o wsparcie w związku z wysokimi kosztami energii

13.09.2022 -

Branża handlowa apeluje o wsparcie małych przedsiębiorstw w związku ze wzrostem kosztów energii - alarmuje Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu. Jego zdaniem bez jakiejś formy pomocy, małe firmy handlowe będą musiały albo mocno podnosić ceny, albo będą stawać przed widmem bankructwa.

- Dużym wyzwaniem dla branży handlowej będą koszty energii, które ogromnie rosną. Ulgi są planowane dla gospodarstw domowych, a nie myśli się o ulgach dla mikro i małych przedsiębiorstw. Bez jakiegoś wsparcia małe firmy handlowe będą musiały albo radykalnie podnosić ceny, by skompensować ten wzrost kosztów energii, co pogorszy ich konkurencyjność np. względem sieci dyskontowych i będzie mieć impuls proinflacyjny, albo mogą bankrutować. Oczekujemy działań rządu w tym obszarze - powiedział Maciej Ptaszyński.

- Mniejsze sklepy pracują na niskiej rentowności, najczęściej 1-2%. Tymczasem energia stanowi kilkanaście procent udziałów w kosztach, a po podwyżkach to może być nawet kilkadziesiąt procent - dodał wiceprezes PIH.

PIH apeluje do rządu o wsparcie dla branży handlowej

PIH apeluje o potraktowanie handlu jako sektora priorytetowego w zaopatrzeniu w energię oraz zapewnienie dostępu do zasobów zapewniających nieprzerwaną działalność zarówno małym sklepom, jak i hurtowniom i centrom dystrybucyjnym. Wskazuje, że zaopatrzenie w energię ma znaczenie, choćby z uwagi na konieczność utrzymania funkcjonowania urządzeń chłodniczych w sklepach.

- Apelujemy też do rządu o tworzenie dobrego prawa, o kompleksowe przeprowadzanie procesów konsultacji społecznych i o kilkumiesięczne vacatio legis jako standard przy tworzeniu prawa - powiedział Ptaszyński.

Jak wskazał wiceprezes PIH, wysoka inflacja wpływa na decyzje zakupowe konsumentów.

- Zgodnie z danymi CMR wzrosty obrotów w małych sklepach są duże, ale jednocześnie liczba sprzedanych produktów się zmniejsza. Widać bardzo silny wpływ inflacji na funkcjonowanie sklepów i decyzje zakupowe klientów - powiedział Maciej Ptaszyński.

Polska Izba Handlu jest branżową izbą gospodarczą handlu detalicznego. Zrzesza sklepy, hurtownie spożywcze i drogeryjne oraz firmy z otoczenia FMCG, a także firmy usługowe.

(13.09.2022 za portalspozywczy.pl/PAP)


Współpraca