Branża spożywcza z mocnym apelem do Polaków. "Nie kierujcie się tylko ceną"

31.03.2023 -

Szanowni konsumenci: nie kierujcie się tylko ceną, ale przede wszystkim pochodzeniem produktów i ich składem. (...) Szczególnie teraz pamiętajcie, że niższa cena z reguły znaczy gorszą jakość i smak - czytamy w apelu kilkunastu organizacji branżowych.

Branża spożywcza z apelem do konsumentów: Nie kierujcie się tylko ceną

Grupa 15 organizacji przetwórczych i rolniczych w Polsce apeluje do Polaków o patriotyzm konsumencki. Przedstawia swoją trudną sytuację, wzrost kosztów produkcyjnych, wysoką inflację. Tłumaczy dlaczego tak ważne jest wspieranie lokalnego rynku, wybór produktów krajowych.

- Apel to wyraz trudnej sytuacji na rynku a także nieskutecznych przepisów w walce z nierówną konkurencją. Co roku bankrutuje tysiące sklepów i zakładów przetwórczych wobec ekspansywnej polityki zagranicznych marketów. Od lat mamy do czynienia z rażąco zaniżanymi cenami w sklepach wielkopowierzchniowych, na które my nie możemy sobie pozwolić - piszą sygnatariusze listu.

Branża spożywcza z apelem do Polaków przed Wielkanocą

Autorzy pisma sugerują, że wybierając miejsce zakupów warto pamiętać o naszych „małych ojczyznach” - warzywniaku za rogiem, lokalnym sklepie mięsnym, rodzinnej piekarni czy mleczarni.

- Sięgajmy po artykuły z biało-czerwonym oznaczeniem „Produkt Polski”. Wszak patriotyzm to nie tylko pielęgnowanie pamięci historycznej, dumnie śpiewany hymn czy łopoczące biało-czerwone flagi w narodowe święta. Patriotyzm możemy wyrażać każdego dnia, wybierając do zakupowego koszyka krajowe produkty wytworzone z płodów rolnych z lokalnych gospodarstw. Wspierając lokalny rynek dbamy o dziedzictwo kulinarne naszego regionu. Chronimy miejsca pracy naszych bliskich i wspieramy przedsiębiorczość w regionie - czytamy w apelu.

Branża spożywcza: Inflacja uderza nie tylko w konsumentów

Producenci wskazują, że ostatnio ceny podstawowych produktów spożywczych: pieczywa, jaj, mięsa czy nabiału urosły do poziomu dotąd niespotykanego. Inflacja uderza nie tylko w konsumentów, o przetrwanie walczą także przedsiębiorcy i producenci rolni.

- W 2022 roku upadło 4 tysiące małych, polskich sklepów, a 10 tysięcy zawiesiło swoją działalność. Dramatycznie spada liczba gospodarstw rolnych. Znamienne, że w tym samym czasie zagraniczne sklepy wielkopowierzchniowe odnotowały rekordowe zyski, najbardziej znany z nich zwiększył dochód w porównaniu z zeszłym rokiem aż o ponad 20 procent! - piszą branżowcy.

Branża spożywcza: Nie przegrywamy jakością

- My - producenci, wytwórcy, rzemieślnicy - nie przegrywamy jakością. Padamy pod presją sieci handlowych i sztucznie zaniżanych przez nie cen oferowanych za nasze produkty, które często bywają niższe od rzeczywistych kosztów produkcji. Nie jesteśmy w stanie wytworzyć kilograma sera za 15 złotych, kiełbasy za 12 czy bochenka chleba za 2 złote. Nie mamy też wielomilionowych środków na reklamę - czytamy dalej w apelu.

Branża spożywcza: Niższa cena to gorsza jakość i smak

Sygnatariusze listu ostrzegają, że jeśli nie zatrzymamy fali bankructw kolejnych przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych, to wkrótce będziemy skazani przede wszystkim na produkty odmrażane oraz importowane.

- Apelujemy: Szanowni konsumenci: nie kierujcie się tylko ceną, ale przede wszystkim pochodzeniem produktów i ich składem. Sieci handlowe niskimi cenami zachęcają Was do zakupów produktów pochodzących głównie z zagranicy. W ten sposób dbają o swoich rolników i przetwórców. Miejcie świadomość, że niska cena nie oznacza produktu równowartościowego z naszymi, polskimi, regionalnymi i lokalnymi wyrobami. Szczególnie teraz pamiętajcie że niższa cena – z reguły znaczy gorszą jakość i smak. I zastanówmy się - czy na pewno lepszy i zdrowszy jest kilogram najtańszej kiełbasy od 600 gramów produktu wysokiej jakości? Pokażmy naszą solidarność z krajowymi producentami! Kierujmy się patriotyzmem konsumenckim, spędźmy te święta z wyjątkowym smakiem lokalnych i polskich produktów spożywczych - wskazują.

Apel podpisały: Krajowy Związek Pracodawców i Producentów Trzody Chlewnej POLPIG, Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw – Spółdzielnia Osób Prawnych, Ogólnopolski Cech Rzeźników – Wędliniarzy – Kucharzy, Polski Związek Niezależnych Producentów Świń, Federacja Gospodarki Żywnościowej RP, Związek Zawodowy Rolnictwa Samoobrona, Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich Związek Rewizyjny, Polski Związek Zrzeszeń Hodowców i Producentów Drobiu, Związek Polskie Mięso, Krajowa Rada Izb Rolniczych, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Wieprz Polski, Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza, Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Rolników Indywidualnych „Solidarność”, Krajowa Unia Producentów Soków, Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy Rzeczypospolitej Polskiej.

(31.03.2023 za poprtalspozywczy.pl)


Współpraca