CMR: w styczniu wartość sprzedaży w małych sklepach wzrosła o 14,3% rdr

15.02.2023 -

W styczniu w małych sklepach wartość sprzedaży wzrosła o 14,3% rdr. Wyższa rdr była też liczba klientów oraz transakcji, w obu przypadkach o 5% Spadła natomiast średnia liczba kupowanych jednorazowo produktów, o 6% rdr. – wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku.

W styczniu w małych sklepach wartość sprzedaży wzrosła o 14,3%/ fot. Shutterstock

Z danych CMR wynika, że w styczniu 2023 r. zarówno liczba transakcji, jak i wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych były wyższe niż przed rokiem. Wartość sprzedaży w małych sklepach wzrosła rdr o 14,3% Zwiększyła się też liczba klientów (o 5% rdr.) oraz transakcji (również o 5% rdr).

Mniej zakupów, wyższe ceny

Według agencji w pierwszym miesiącu roku znacząco spadła z kolei średnia liczba kupowanych jednorazowo produktów. Na paragonie znajdowało się średnio o 3,7 produktów mniej, czyli o niemal 6% mniej niż w styczniu 2022 r. Za sprawą rosnących cen średnia wartość koszyka była jednak o 9% wyższa niż w styczniu ub.r. – podano.

Co podrożało najbardziej?

Według CMR wśród kategorii spożywczych, za które klienci sklepów małoformatowych w styczniu musieli zapłacić "znacznie więcej" niż przed rokiem (o 30-40%), znalazły się m.in. jajka, mleko czy kawa mielona. "Do grona mocno drożejących kategorii dołączyły również papierowe produkty higieniczne, jak papier toaletowy czy ręczniki papierowe, które kosztują obecnie o 40-50% więcej niż rok temu. Rekordzistą wciąż jednak jest cukier – kilogram tego produktu w styczniu 2022 r. w sklepach małoformatowych kosztował średnio 6,77 zł, czyli aż o 80% więcej rdr" – wskazano.

Centrum dodało, że w styczniu większość drożejących kategorii odnotowała wzrost w ujęciu wartościowym, natomiast w przeliczeniu na kilogramy czy litry (cukru, kawy, makaronów, mąki, mleka, oleju) była niższa niż przed rokiem. "Na początku miesiąca, kiedy średnie ceny za kostkę masła przekraczały 8 zł, sprzedaż w przeliczeniu na kilogramy była o kilkanaście procent niższa niż rok wcześniej. Jednak wraz ze spadkiem ceny (pod koniec miesiąca było to średnio 7 zł za kostkę), sprzedaż zaczęła rosnąć i w ostatnich tygodniach osiągnęła poziom niemal taki, jak rok wcześniej" – wyjaśniono.

(15.02.2023 za PAP)


Współpraca