Co denerwuje Polaków? Ile pieniędzy mają w portfelu? Co ich czeka podczas tegorocznych wakacji?

Na te i wiele innych pytań odpowiada kolejna edycja badania Hearts, Minds & Wallets, przeprowadzona w czerwcu. Badanie, przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 800 osób, skupia się na tym, jak Polacy czują się dzisiaj, co ich porusza, jaki mają stosunek do instytucji i bieżących wyzwań społecznych, a także na tym, jakie są główne składniki przeciętnego portfela Polaka oraz jak zarządzają wydatkami w obliczu intensywnej fali inflacji.

Jak się czują Polacy i czym są dziś zaniepokojeni?

Mimo trudnej sytuacji ekonomicznej i politycznej Polacy wydają się znacznie bardziej szczęśliwi niż deklarowali w tym samym badaniu w 2021 roku. W tamtym okresie pandemicznym zdrowie było wystarczającym źródłem szczęścia. Dziś głównymi powodami do zadowolenia dla Polaków są relacje, zwłaszcza te rodzinne. To dzięki naszym bliskim czujemy się szczęśliwi. Zwłaszcza młodsze pokolenie (Gen Z) deklaruje znacząco wyższy poziom zadowolenia. Z drugiej strony, najbardziej negatywne emocje wzbudza w nas stan gospodarki, polityka i kościół.

Poniżej uczucia Polaków:

Jeśli chodzi o obawy Polaków, dominuje w nich niepokój dotyczący stanu gospodarki. Ponad połowa Polaków przewiduje kryzys gospodarczy i powolne ożywienie, podczas gdy tylko trzy na dziesięć osób spodziewa się poprawy sytuacji w Polsce. Drugim największym zmartwieniem jest stan relacji Polski z Rosją oraz sytuacja konfliktu zbrojnego na Ukrainie. Polacy najmniejsze znaczenie przywiązują do nierówności rasowych oraz możliwości wybuchu kolejnej pandemii.

Polacy i ich stosunek do instytucji.

Badanie miało również na celu zbadanie opinii Polaków na temat różnych instytucji i grup. Z wyników pomiaru wynika, że Polacy odczuwają gniew i smutek wobec państwa, czują strach związany z sytuacją polskiej gospodarki oraz przejawiają niechęć wobec kościoła. Kwestia związków partnerskich wydaje się być obojętna dla większości Polaków, niezależnie od pokolenia. Jednak pokolenie Z wydaje się wyraźnie bardziej popierać zarówno społeczność LGBT. Widoczna jest również wyraźna ogólna preferencja wobec polskich firm.

Zobacz uczucia Polaków wobec konkretnych instytucji:

Jaki jest dziś stan portfela przeciętnego Polaka?

Polacy odczuli znaczny wzrost dochodów (+28,8% w porównaniu do 2021 roku), osiągając średnio 4761 PLN. Z drugiej strony, wydatki zwiększyły się znacznie bardziej niż dochody. Pomimo tego, Polacy odczuwają obawy związane z nadchodzącą sytuacją ekonomiczną i starają się budować oszczędności. Inflacja miała znaczący wpływ na polski portfel, a Polacy uważają, że wszystko podrożało. Podróże i produkty ze supermarketów znajdują się na czele listy najdroższych towarów według polskich obywateli. Czwarta część Polaków nie planuje żadnych wakacji w tym roku, a większość z tych, którzy wybierają się na urlop, planuje odpoczywać maksymalnie przez tydzień. Poniżej znajduje się wykres prezentujący odczucia Polaków na temat zmian cen w różnych kategoriach w porównaniu do zeszłego roku:

Najważniejsze wnioski

  1. Źródłem radości Polaków jest rodzina i przyjaciele, a najwięcej negatywnych emocji budzi kościół, państwo i gospodarka.
  2. Roczne deklarowane dochody wzrosły o 29% w ciągu dwóch lat, jednak mniej niż jedna trzecia Polaków wierzy w poprawę sytuacji w ciągu najbliższych 2-3 lat.
  3. GenZ ceni społeczność LGBTQ bardziej niż inne grupy demograficzne.
  4. Poza inflacją, Polacy postrzegają porażki rządu jako główną przyczynę wzrostu kosztów życia.
  5. Podróżowanie i ceny energii są dla Polaków znacząco droższe, a podwyżki cen przekąsek i napojów alkoholowych przeszły raczej niezauważalnie.

Kilka słów o Wisdrop: Wisdrop to innowacyjna usługa subskrypcyjna firmy Braincandy, która została uruchomiona w lutym 2020 roku i ma na celu zmienić podejście firm do badań rynkowych. Dzięki Wisdrop nawet najmniejsze organizacje mogą w dowolnym momencie uzyskać dostęp do bogatej i aktualnej wiedzy rynkowej. Dzięki nowym treściom co tydzień oraz spotkaniom konsultacyjnym, Wisdrop już teraz zapewnia przewagę konkurencyjną wielu firmom w Grecji, Polsce i Rumunii. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.wisdrop.com.

(Informacja Braincandy)

 

Współpraca