Co i jak marnujemy w Święta Wielkanocne? - TOO GOOD TO GO zbadało postawy Polaków

Aż 38% Polaków otwarcie deklaruje, że kiedykolwiek wyrzuciło jedzenie po Świętach Wielkanocnych. Na czele produktów lądujących w koszach znalazły się takie symbole świąt jak sałatka jarzynowa, jajka czy baranek z cukru. Dlaczego? W tym szczególnym czasie po prostu... kupujemy i przygotowujemy za dużo. Ile i co konkretnie marnujemy postanowiło zbadać Too Good To Go we współpracy z Kantar Public.



Co roku w święta w koszach ląduje ok. 2-3 razy więcej jedzenia niż w innych miesiącach1 . Jak na polską gościnność przystało nie ma mowy o Wielkanocy bez obficie zastawionego stołu. Postawy Polaków w tym zakresie potwierdza badanie przeprowadzone przez Kantar Public dla Too Good To Go2 , w którym aż 54% respondentów deklaruje, że przygotowuje większą ilość jedzenia niż jest to konieczne na dwa dni świąt. W efekcie część ze świątecznych smakołyków i tradycyjnych dań ląduje w koszu. Dlaczego? Najczęściej wymienianymi powodami są zepsucie się oraz zbyt duża ilość przygotowanego jedzenia.

Co marnujemy?

Wyrzucamy głównie sałatkę jarzynową (62%), pieczywo (39%), różnego rodzaju szynki (25%), warzywa i owoce (23%). Na czele listy znalazły się również wielkanocne symbole jak jajka na twardo (21%) czy baranek z cukru. Okazuje się również, że Polacy są przywiązani do tradycji. Aż 84% przygotowuje pisanki lub kraszanki w swoich domach z jajek gotowanych, które nierzadko lądują w koszu.

Aż 65% Polaków przygotowuje samodzielnie jedzenie na święta. To oznacza, że mamy realny wpływ na ograniczenie marnowanego jedzenia w tym czasie. Na pytanie „Czy kiedykolwiek po Świętach Wielkanocnych zdarzyło się w Twoim domu wyrzucić jedzenie przygotowane z myślą po świętach?” 49% ankietowanych w wieku 30 – 39 lat oraz 48% w wieku 18 – 29 lat udzieliło twierdzącej odpowiedzi. To pokazuje, że najmłodsi stanowią wysoki odsetek wśród „marnujących” i wskazuje na konieczność edukacji jako istotnego narzędzia walki z marnowaniem żywności i to nie tylko w tej grupie wiekowej. Okazuje się również, że 12% wszystkich ankietowanych nigdy nie przerabiało jedzenia świątecznego, a duża część nie jest zainteresowana inspiracjami i wiedzą dotyczącą niemarnowania żywności, co stanowi 16% badanych.

Ile Polacy wydają na Święta Wielkanocne?

Ponad połowa Polaków przeznacza na święta budżet od 300 zł wzwyż, przy czym większość z nich deklaruje, że jest to kwota mieszcząca się w granicach 300 – 500 zł. Polacy odczuwają potrzebę niemarnowania żywności, ponieważ aż 64 % chce w tym roku zwracać większą uwagę na tę kwestię. Argumentują to głównie obecną sytuacją gospodarczą i rosnącymi cenami produktów (66%). W drugiej kolejności wymieniają swoją wiedzę konsumencką, natomiast w trzeciej świadomość negatywnego wpływu marnowania jedzenia na środowisko naturalne.

Ograniczanie marnowania żywności

Polacy zapytani o sposoby na ograniczenie marnowania żywności wymieniają między innymi odpowiedni sposób przechowywania (57%), unikanie nieprzemyślanych zakupów (49%) i przygotowywanie listy zakupów (44%). Istotny odsetek respondentów wskazywał również na wybieranie produktów z długim terminem przydatności do spożycia (39%). Do popularnych i znanych sposobów walki z marnowaniem jedzenia należą ponadto przerabianie, dzielenie się z rodziną i potrzebującymi, korzystanie z dedykowanych aplikacji jak Too Good To Go. Skąd Polacy czerpią inspiracje? Głównie z Internetu (26%) oraz od osób bardziej doświadczonych z rodziny i wśród znajomych.

– Aby walczyć z marnowaniem jedzenia należy wiedzieć jakie są tego przyczyny. Dotychczasowe badania przeprowadzone przez Banki Żywności pokazywały, że w Święta Wielkanocne – czasie szczególnym dla Polaków – marnujemy nawet 3 razy więcej jedzenia. Właśnie dlatego postanowiliśmy zgłębić temat i zbadać postawy, by jeszcze lepiej zobrazować problem – mówi Anna Kurnatowska, Country Managerka Too Good To Go. – Zadziwiający jest fakt, że aż 39% Polaków kupuje produkty z długim terminem ważności jako sposób przeciwko marnowaniu jedzenia, ponieważ ta strategia nie rozwiązuje problemu. To drogowskaz dla nas do dalszych działań edukacyjnych – dodaje.

Badanie przeprowadzono przez Kantar Public dla Too Good To Go w marcu 2022 roku na ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku powyżej 18 roku życia.

(Informacja prasowa Too Good To Go)

 

 

Współpraca