COGECA debatuje o WPR i umowach handlowych

24.03.2021 -

18 marca 2021 odbyło się posiedzenie Prezydium COGECA. Spotkanie odbyło się w formie wideo konferencji i było okazją do wymiany poglądów na najbardziej aktualną sytuację na europejskim rynku rolnym i spółdzielczym. W spotkaniu uczestniczyła Agnieszka Maliszewska pierwsza wiceprzewodnicząca COGECA.

Narzucony przez KE harmonogram jest mało realistyczny

  • Prezydium Cogeca jest przeciwne znakowaniu kraju pochodzenia
  • Brexit nadal budzi wiele emocji

Kilkugodzinne spotkanie zdominowała dyskusja na temat nowej Wspólnej Polityki Rolnej, skutków Brexitu i umów handlowych.

Negocjacje trójstronne w sprawie reformy WPR nadal trwają. Copa-Cogeca kontynuuje swoją działalność lobbystyczną przedstawiając swoje stanowiska i obawy instytucjom UE. Dotyczy to przede wszystkim warunkowości (normy GAEC i SMR), warunkowości społecznej, ekoprogramów i artykułów związanych z inwestycjami w ramach rozwoju obszarów wiejskich. Działania te są prowadzone w ramach przygotowań do negocjacji trójstronnych.

Portugalska prezydencja zakłada, że w pierwszej połowie 2021 roku zostaną finalizowane rozmowy trójstronne. Jednakże wiele osób jest zdania, że narzucony przez KE harmonogram jest mało realistyczny.

Zdaniem wielu krajów decyzje dotyczące WPR powinny zostać podjęte jak najszybciej, alby dać rolnikom pewność w zakresie dalszego planowania przyszłości, inwestowania lub, niestety, odchodzenia z rolnictwa.

Prace nad projektem „Kodeksu postępowania dotyczącego odpowiedzialnych praktyk w zakresie biznesu i marketingu” rozpoczęły się 10 marca br. „Kodeks postępowania dotyczący odpowiedzialnych praktyk w zakresie biznesu i marketingu” powinien stworzyć ramy obejmujące konkretne dobre praktyki i dobrowolne zobowiązania w zakresie zrównoważoności (w tym zdrowia i odżywczości) dla wszystkich podmiotów działających w systemach żywnościowych. Kodeks ten jest częścią szerzej zakrojonej strategii „od pola do stołu” i jako taki skierowany jest zarówno do małych jak i dużych przedsiębiorstw z branży przetwórczej, hurtowników, detalistów, a także sektora gastronomii i hotelarstwa. Ostateczna wersja Kodeksu postępowania powinna zostać przygotowana do końca maja 2021 r. Wtedy stowarzyszenia reprezentujące podmioty ze „środka” łańcucha, indywidualne przedsiębiorstwa i inne odpowiednie strony zainteresowane będą mogły się pod nim podpisać.

Przy tej okazji jest prowadzona wielka dyskusja na temat słuszności promowania produktów pochodzenia zwierzęcego, szczególnie mięsa i mleka. Do głosu dochodzą takie organizacje jak WWF czy Greenpeace, które występują jako organizacje konsumencie, choć takimi nie są. Ich głos jest niestety bardzo silny i zdecydowanie sprzeciwiają się one promowaniu mięsa i mleka jako produktów „szkodliwych” dla zdrowia ludzkiego. Takie podejście znajduje niestety dużo zwolenników w PE i KE, choć nie jest poparte żadnym naukowym stwierdzeniem. Nie mniej jednak jest to bardzo niepokojące i nie jest akceptowane przez COGECA ani przez organizacje w niej zrzeszone.

- Zdecydowanie musimy się temu sprzeciwić, ponieważ organizacje te uznać należy jako te, które działają na szkodę europejskiego rolnictwa i przetwórstwa - mówi Agnieszka Maliszewska. Jestem przekonana, że jeśli zniszczymy nasze sektory mleka i mięsa nie będziemy w stanie ich odbudować.

Oznaczanie pochodzenia w kontekście strategii „od pola do stołu”

W związku ze strategią „od pola do stołu” Komisja opublikowała mapę drogową dotyczącą przeglądu rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Oprócz oznaczania wartości odżywczej z przodu opakowania Komisja zaproponowała również rozszerzenie obowiązku oznaczania kraju lub miejsca pochodzenia o pewne produkty: mleko i mleko wykorzystywane jako składnik, mięso wykorzystywane jako składnik, mięso królicze i dziczyzna, ryż, pszenica durum wykorzystywana do produkcji makaronu, ziemniaki i pomidory wykorzystywane w niektórych wyrobach pomidorowych. Niedługo odbędą się konsultacje publiczne w sprawie przeglądu rozporządzenia (UE) 1169/2011 i możliwości rozszerzenia obowiązku oznaczania pochodzenia o nowe produkty.

W konkluzjach prezydencji z grudnia 2020 r. pojawiło się znaczne poparcie dla konieczności przeprowadzenia przeglądu obowiązku oznaczania pochodzenia, zwłaszcza mleka, mleka wykorzystywanego jako składnik i mięsa wykorzystywanego jako składnik. Siedem państw członkowskich już wprowadziło przepisy krajowe dotyczące obowiązku oznaczania pochodzenia tych produktów.

W związku z tym przeglądem i ze względu na coraz większe oczekiwania konsumentów dotyczące przejrzystości coraz więcej państw członkowskich wprowadza przepisy krajowe dotyczące oznaczania pochodzenia.

W zakresie znakowania krajem pochodzenia produktu głosy wśród członków Prezydium były zgodne - jesteśmy przeciwni znakowaniem kraju pochodzenia. Powinno być dobrowolne i nie zobowiązywać nikogo do konieczności znakowania.

Po raz kolejny dyskutowaliśmy na temat taksonomii. W związku z przyjęciem rozporządzenia 2020/852 Komisja przy wsparciu platformy ds. zrównoważonego finansowania rozpoczęła prace nad aktami delegowanymi obejmującymi sześć celów środowiskowych: łagodzenie skutków zmian klimatu i dostosowywanie się do nich, różnorodność biologiczną, wodę, gospodarkę o obiegu zamkniętym i zanieczyszczenia. Publikacja pierwszego aktu delegowanego w sprawie zmian klimatu została odroczona do połowy kwietnia. Jego nowa wersja (po przeanalizowaniu odpowiedzi na konsultacje publiczne) zostanie przedstawiona grupie ekspertów państw członkowskich ds. zrównoważonego finansowania 24 marca br.

Copa i Cogeca aktywnie uczestniczą w dyskusjach na ten temat.

Temat Brexitu nadal budzi wiele emocji. Rząd Zjednoczonego Królestwa podjął 11 marca decyzję o opóźnieniu wprowadzenia kontroli granicznych w Wielkiej Brytanii. Kwestie SPS: Obowiązek wstępnych zgłoszeń dotyczących produktów pochodzenia zwierzęcego, pewnych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i żywności wysokiego ryzyka niepochodzącej od zwierząt nie wejdzie w życie przed 1 października. Cła: Przywozowe deklaracje celne nada będą wymagane, jednak możliwość skorzystania z systemu odroczonego zgłoszenia, w tym składania zgłoszeń uzupełniających do sześciu miesięcy po przywiezieniu towarów, została przedłużona do 1 stycznia 2022 r.

USA i Unia Europejska podjęły decyzję co do zawieszenia na cztery miesiące ceł odwetowych nałożonych w kontekście sporu toczącego się w WTO dotyczącego dotacji rządowych dla producentów samolotów Airbus i Boeing. Celem zawieszenia ceł na cztery miesiące jest zapewnienie stronom odpowiedniej ilości czasu na wynegocjowanie rozwiązania oraz zmniejszenie obciążeń nałożonych na sektory po obu stronach Atlantyku, które zostały dotknięte cłami odwetowymi. Do głównych elementów negocjowanego rozwiązania należą: dyscyplina w zakresie przyszłego wsparcia w sektorze, zaległe środki wsparcia, monitorowanie, egzekwowanie, reagowanie na praktyki wprowadzające zakłócenia w handlu i wyzwania związane z pojawieniem się w sektorze nowych podmiotów z krajów nieuprawiających gospodarki rynkowej, np. Chin. Przewodnicząca von der Leyen przedstawiła propozycję dotyczącą nowego partnerstwa gospodarczego ze Stanami Zjednoczonymi i powtórzyła propozycję utworzenia rady ds. handlu i technologii na szczeblu ministerialnym, która zajmowałaby się wyzwaniami wynikającymi z innowacji.

Przypomnieliśmy, że sprawa Airbus-Boeing nie jest jedyną kwestią utrudniającą handel (np. 35% cło na hiszpańskie czarne oliwki nałożone przez USA w 2018 r., podatek cyfrowy, cła na stal i aluminium itd.). Zachęcamy obydwu partnerów do pracy nad reformą WTO (porozumienie paryskie, mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM), instrument rozwiązywania sporów itd.).

Administracja USA przedstawiła najważniejsze elementy nowej amerykańskiej agendy handlowej: - Kompleksowa strategia - Partnerstwa z przyjaciółmi i sojusznikami - Uwzględnienie zmian klimatu, szans dla kobiet i nierówności rasowej.

UE-Mercosur: W ciągu najbliższych tygodni Komisja i Mercosur mają ukończyć prace nad ostatnimi aspektami technicznymi umowy (np. dobrostan zwierząt, etanol, OG). Prezydencja portugalska szuka możliwych sposobów na przyśpieszenie ratyfikacji umowy między UE a Mercosurem. Niemniej jednak prezydencja nie myśli już, że uda się zatwierdzić tę umowę za jej kadencji. Komisja i władze krajów z bloku Mercosur pracują nad dodatkowymi zapisami dotyczącymi wylesiania, zgodności z porozumieniem paryskim i środowiskiem, normami pracy itd., które mogłyby znaleźć się w załączniku do umowy o handlu. Nie planuje się wprowadzenia żadnych zmian w samej umowie (np. w rozdziałach dotyczących SPS i zrównoważonego rozwoju). Nieformalny dokument roboczy dotyczący ewentualnych elementów instrumentu prawnego, który miałby odnosić się do obaw związanych z umową z Mercosurem, został rozesłany do państw członkowskich. Poproszono państwa członkowskie o uwagi. Przewodnicząca Komisji zastanawia się nad zaproponowaniem oddzielenia umowy handlowej od szerszej umowy stowarzyszeniowej. Ruch ten przyśpieszyłby ratyfikację umowy. Jednakże Copa-Cogeca nie popiera tego podejścia.

(24.03.2021 za Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl)


Współpraca