Cyfryzacja przemysłu mleczarskiego – nieunikniona przyszłość?

21.04.2020 -

– CSB-System oferuje specjalistyczne, branżowe oprogramowanie, serwis, sprzęt i doradztwo biznesowe od jednego dostawcy. Wyróżnia nas ponad 40-letnie międzynarodowe doświadczenie i ponad 1200 skutecznie zrealizowanych wdrożeń na szeroko rozumianym rynku produkcji spożywczej – mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Adrian Bogacz, konsultant ds. sprzedaży w CSB-System Polska Sp. z o.o.

Otoczenie biznesowe przemysłu mleczarskiego charakteryzuje się wysoką złożonością. Każdy podmiot zakładający sukces na rynku mleczarskim, nie może uniknąć cyfryzacji. Ale co konkretnie oznacza ten obszar zagadnień? Co należy wziąć pod uwagę podczas cyfryzacji w zakładach przemysłu mleczarskiego?

Przemysł mleczarski na świecie znajduje się w pewnego rodzaju napięciu, które charakteryzuje się obecnie czterema czynnikami:

  • globalny kryzys epidemiologiczny, którego następstwem będzie najprawdopodobniej ciężki kryzys ekonomiczny,
  • zaostrzone wymagania społeczne, na przykład w odniesieniu do środowiska, zrównoważonego rozwoju, dobrostanu zwierząt i zdrowia,
  • duża konkurencja krajowa i międzynarodowa, coraz częściej także poprzez produkty zastępujące mleko i imitacje mleka,
  • wysoka koncentracja popytu w handlu detalicznym żywnością.

Jeszcze kilkanaście/kilkadziesiąt tygodni temu, czynnik epidemiologiczny nie istniał i mało kto zakładał jego wystąpienie. Dzisiaj determinuje wszelkie decyzje polityczne, biznesowe, społeczne, a nawet rodzinne.

Jakie będą następstwa popytowo-podażowego szoku wywołanego pandemią koronawirusa? W ocenie Adriana Bogacza jednym z oczywistych skutków będzie przyspieszona cyfryzacja w wielu dziedzinach życia.

– Digitalizacja oraz cyfryzacja w większym stopniu dotknie administrację państwową, szkolnictwo oraz z pewnością zwiększy rozwój e-usług w sieci, co przełoży się na większą chęć zakupów online, także spożywczych. Cyfryzacja nie ominie biznesu, w tym także przemysłu mleczarskiego. Efektywne wykorzystanie technologii stwarza nowe możliwości obniżenia kosztów, przyspieszenia i automatyzacji procesów produkcyjnych oraz otwarcia nowych, cyfrowych kanałów sprzedaży. Cyfryzacja to także szybki dostęp do informacji finansowych oraz wskaźników, determinujących decyzje biznesowe. Niewyobrażalną wydaje się sytuacja w której z dokładnością nie określimy rentowności jednostkowej i globalnej produktu, partii czy całego przedsiębiorstwa/grupy przedsiębiorstw. Cyfryzacja pomaga także zlokalizować punkty do optymalizacji kosztowej, miejsca tzw. „bólu”, czy prognozować wpływ zmniejszenia skupu surowca lub zmianę ceny na całościową kondycję zakładu – mówi.

Co należy wziąć pod uwagę, myśląc o cyfryzacji zakładu mleczarskiego?

1. Procesy cyfryzacji w zakładach mleczarskich: myśleć wielkoformatowo, zaczynać od małego i konsekwentnie się rozwijać. Każdy projekt cyfryzacji w branży mleczarskiej zaczyna się od pomysłu. Ważne jest nie tylko skupienie się na procesach przetwórstwa. Równie istotne jest uwzględnienie bieżących i przyszłych potrzeb klientów i konsumentów. Pierwsze rozważania określają, które obszary powinny być przedmiotem optymalizacji cyfrowej.

• Skup surowca,

• Pakowanie i logistyka,

• Handel,

• Konsument,

W tak zdefiniowanych obszarach, automatycznie pojawiają się próby wprowadzania cyfryzacji. Najlepszym sposobem na to, nie jest bardzo złożona strategia cyfrowa, ale wiele iteracyjnych kroków. Motto wielu mleczarni, dla których temat cyfryzacji jest już z powodzeniem zaimplementowany, brzmi: zacznij od małego, a następnie dalej się rozwijaj.

Przykładem jest skuteczne wdrożenie systemu CSB u producenta serów mozzarella oraz serków śmietankowych w zakładzie Züger Frischkäse AG. Dyrektor Generalny Christof Züger zauważa: „19 lat temu mieliśmy 5 pracowników, dziś mamy 250. Tylko dzięki CSB-System byliśmy w stanie zmapować organiczny rozwój naszej firmy oraz utrzymać efektywne struktury.”

2. Pełna moc cyfryzacji przy przetwarzaniu mleka

Największy potencjał cyfryzacji – i największą jej konieczność – stanowią podstawowe procesy w produkcji. W mleczarniach istnieje wiele rozwiązań technicznych, szeroka gama systemów produkcyjnych i koncepcji automatyzacji, niektóre z analogowymi lub cyfrowymi pomiarami i technologią sterowania. Idealna sytuacja jest wtedy, gdy wszystkie lub większość obszarów przedsiębiorstwa, monitorowane i zarządzane są z poziomu jednego narzędzia.

Jednym z obszarów, w którym projekty cyfryzacji zwracają się bardzo szybko, jest kompletacja. Kilka lat temu firmie Züger Frischkäse AG dzięki Systemowi CSB udało się zaoszczędzić 50 procent czasu kompletacji poprzez połączenie magazynu wysokiego składowania i mobilnej rejestracji danych przy jednoczesnym zminimalizowaniu poziomu błędów.

3. Wykorzystanie systemu ERP podczas integracji mleczarni

Aby osiągnąć cel, jakim jest integracja wszystkich wydziałów i procesów, należy skorzystać z systemu ERP dedykowanego produkcji. Tylko w ten sposób zostanie zwiększona jej przejrzystość.

CSB-System wymienia dane z systemami kontroli procesów wykorzystywanymi w produkcji. To sprawia, że jest centralnym układem decyzyjnym w mleczarniach, komunikującym się z różnymi systemami automatyki.

Przykładem zaawansowanej integracji, obejmującej niemalże wszystkie procesy funkcjonowania przedsiębiorstwa jest Naabtaler Milchwerke.

Rene Guhl, członek zarządu Naabtaler Milchwerke: „Nie mamy czasu pytać, skąd pochodzą dane i w jaki sposób były przetwarzane, dlatego wspólnie opracowaliśmy nasz system. Nie ma już w użyciu papieru ani arkuszy kalkulacyjnych Excel. Wszystkie decyzje zarządcze, operacyjne lub strategiczne, podejmowane są na podstawie aktualnych danych rzeczywistych generowanych przez CSB-System.”

4. Cyfryzacja jest podstawą kontroli pochodzenia produktów mleczarskich

Każdy etap cyfryzacji prowadzi do lepszej identyfikowalności produktów mleczarskich. Staje się to nie tylko promującą sprzedaż wartością dodaną, dostępną na „klik” lecz w coraz większym stopniu warunkiem współpracy z klientami. Informacje muszą zatem zostać udostępnione cyfrowo poprzez gromadzenie, ocenę i łączenie danych z szerokiego zakresu obszarów firmy.

Aby to umożliwić, system ERP po raz kolejny odgrywa decydującą rolę: łączy dane z systemu kontroli procesu z danymi pochodzącymi z zaopatrzenia i laboratorium, a także integruje informacje z urządzeń pomiarowych i wag. Ten wielokierunkowy przepływ informacji zapewnia precyzyjną i natychmiastową ocenę, która może być niezbędna w przypadku wycofania towaru z obrotu rynkowego.

Zarządzanie Jakością oraz Śledzenie Pochodzenia są podstawą produkcji w APOSTEL Griechische Spezialitäten.

„Wybierając oprogramowanie, zdecydowanie chcieliśmy usługodawcy z referencjami w dziedzinie ultra-świeżości i śledzenia pochodzenia. CSB-System posiada takie referencje w przemyśle mleczarskim, a także mięsnym i rybnym” – Kostas Kourkoutas, kierownik działu IT.

Cyfryzacja przemysłu spożywczego, w tym branży mleczarskiej, nie jest dzisiaj pieśnią przyszłości. Stała się nieuniknionym etapem rozwoju przedsiębiorstwa, jest dziedziną równie ważną jak automatyka czy technologia produkcji.

Następnym krokiem po decyzji o cyfryzacji zakładu jest wybór partnera do współpracy i rozwiązania informatycznego. Partner musi posiadać doświadczenie i służyć wsparciem merytorycznym na etapie realizacji, musi gwarantować także efektywny serwis przez kolejne lata, wykazać się stabilnością finansową i zaufaniem swoich dotychczasowych klientów.

(21.04.2020 za Portalspozywczy.pl)


Współpraca