Czego w 2030 r. konsumenci będą oczekiwać od usług gastro i żywności – raport Mintel

27.02.2020 -

Raport firmy Mintel Trendy na Globalnym Rynku Żywności i Napojów 2030 pokazuje główne możliwości rozwoju światowej branży żywności, napojów i usług gastronomicznych, które wyznaczą kierunki działań na tym obszarze przez najbliższe 10 lat – informuje w swoim raporcie Mintel.

– W roku 2030, podobnie jak dziś, konsumenci będą oczekiwać od żywności, napojów i usług gastronomicznych satysfakcjonującego smaku i przystępnej ceny. Dlatego nasze przewidywania opierają się na założeniu, że dwie rzeczy pozostaną niezmienne: ludzie zawsze będą poszukiwać przyjemności w jedzeniu, a cena będzie zawsze kluczowym czynnikiem decydującym o zakupie. Prognozy zostały oparte na dyskusjach przeprowadzonych w ramach globalnej sieci analityków firmy Mintel. Analitycy wzięli pod lupę różne kategorie i branże, uważnie badając potencjalne zmiany, jakie będą zachodzić w świecie, naszym życiu i diecie przez najbliższe 10 lat – informuje firma w raporcie.

Z badania Mintel wynika, że konsumenci będą oczekiwać od firm inicjatywy we wdrażaniu zmian w ważnych kwestiach społecznych. Aby spełnić oczekiwania konsumentów, firmy z branży żywności, napojów i gastronomii muszą przyjąć postawę aktywistów i pokazać, że ich działania przynoszą wyniki. Konsumenci będą zachowywać się i kupować coraz bardziej świadomie. Będą odczuwać dumę z podejmowanych przez siebie wysiłków i wybierać firmy, które dadzą im poczucie używania opakowań i cennych zasobów w sposób bardziej rozważny.

Jak informuje Mintel w raporcie świadome nawyki konsumpcyjne zainspirują więcej osób do uwzględniania w swojej diecie kwestii środowiskowych i etycznych. Rośliny będą stanowić coraz ważniejszą pozycję w diecie konsumentów, dla których dobro planety będzie równie ważne, jak własne zdrowie. Żywność pochodzenia zwierzęcego będzie spożywana okazjonalnie, przy czym priorytet będą miały etycznie pozyskiwane produkty mleczarskie i białko zwierzęce.

– Konsumenci potrzebują przywództwa i żądają widocznych zmian w kwestiach dotyczących środowiska, etycznych praktyk biznesowych, zdrowia publicznego i innych istotnych spraw. W 2025 r. dobro ludzi i planety stanie się dla marek ważniejsze od zysków. W ciągu najbliższych 10 lat konsumenci będą coraz częściej nagradzać lojalnością firmy, którym nie jest wszystko jedno. Konsumenci chcą wiedzieć, jaką rolę odgrywają w świecie firmy – czytamy w raporcie.

Firmy z branży żywności, napojów i gastronomii będą coraz częściej współpracować lub łączyć siły z organizacjami dobroczynnymi i rządami, pomagając w rozwiązywaniu istotnych kwestii. Na przykład Nestlé, Arla Foods i Unilever znalazły się wśród 22 firm, które podjęły zobowiązanie w sprawie zrównoważonej produkcji wyrobów mleczarskich (Sustainable Dairy Partnership) w celu zapewnienia lepszych warunków zwierzętom hodowlanym, poprawy warunków pracy i ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.

– Rosną naciski ze strony konsumentów, którzy odczuwają coraz większe zniecierpliwienie i frustrację z powodu braku widocznych działań w istotnych kwestiach na poziomie lokalnym i globalnym. Ochrona środowiska to obecnie jeden z najważniejszych problemów, co widać po rosnących tłumach demonstrantów na cyklicznych globalnych strajkach klimatycznych organizowanych przez szwedzką aktywistkę Gretę Thunberg i jej rówieśników z generacji Z – informują eksperci firmy Mintel.

Przez ostatnie kilka lat odpady powstające w procesie produkcji żywności były obiektem szczególnego zainteresowania konsumentów i przedsiębiorców. Obecnie firmy wymyślają nowe sposoby ponownego wykorzystania tych odpadów. W 2019 r. firma Kellogg’s nawiązała współpracę z brytyjskim browarem Seven Bro7hers, tworząc piwo na bazie niewykorzystanych zbożowych płatków śniadaniowych. W Nowej Zelandii firma Meadow Mushrooms wyprodukowała pojemnik z odpadów organicznych pochodzących z trzonków przetwarzanych przez firmę grzybów.

We Francji firma Danone zadeklarowała, że do 2025 r. przejdzie na stosowanie składników pochodzących wyłącznie z rolnictwa regeneracyjnego. Z kolei firma Unilever wdrożyła Plan Życia w Sposób Zrównoważony (The Unilever Sustainable Living Plan – USLP), wyznaczając sobie trzy dalekosiężne cele w dziedzinie społecznej odpowiedzialności biznesu. Danone, Nestlė, Firmenich, International Flavors & Fragrances Inc. oraz Sodexo to tylko niektóre spośród 80 firm wchodzących w skład koalicji We Mean Business, której celem jest walka ze zmianami klimatu. Gigant e-handlu Amazon ogłosił własne zobowiązanie na rzecz klimatu, deklarując realizację celów porozumienia paryskiego do 2040 roku.

– W ciągu najbliższych 10 lat sukces osiągną te firmy, które będą siłą napędową nowej ery świadomej konsumpcji. Nowi, świadomi konsumenci będą szukać przyjaznych dla środowiska opakowań, jednocześnie oczekując wskazówek dotyczących stosowania bardziej zrównoważonej diety – zapewniają eksperci Mintel.

Technologia umożliwi konsumentom wysoką indywidualizację sposobów dbania o zdrowie fizyczne i psychiczne.

– Dzięki upowszechnieniu dostępu do testów i technologii gromadzenia danych do roku 2030 coraz więcej konsumentów będzie miało świadomość, na czym polega ich własna wyjątkowość i unikalny charakter ich potrzeb biologicznych. Konsumenci będą oczekiwać, że firmy pomogą im wykorzystać uzyskane dane i zaoferują spersonalizowaną żywność i napoje. Konsumenci będą udostępniać swoje dane osobowe za pośrednictwem urządzeń wykorzystujących Internet rzeczy. Konsumenci pragną wygody, dlatego będą oczekiwać rekomendacji dotyczących zakupów, przepisów i posiłków dopasowanych do osobistych preferencji związanych z aromatem, smakiem i konsystencją potraw. Ludzie będą wykorzystywać zebrane dane i wyniki testów biologicznych do modyfikacji diety i stylu życia w celu poprawy funkcjonowania swojego umysłu, stanu psychicznego i nastroju – wynika z raportu.

Szanując prywatność konsumentów, firmy z branży żywności, napojów i gastronomii będą mogły tworzyć spersonalizowane przepisy, niestandardowe plany dietetyczne i zindywidualizowane produkty. Dzięki upowszechnieniu dostępu do testów i technologii gromadzenia danych coraz więcej konsumentów będzie miało świadomość, na czym polega ich własna wyjątkowość i unikalny charakter ich potrzeb biologicznych.

Marki z branży żywności i napojów skorzystają z okazji, aby pomóc konsumentom w interpretacji zebranych danych i ułatwić im dokonywanie zakupów. Powstaną kolejne innowacje, takie jak inteligentny głośnik XiaoAI oferowany przez Nestlé w Chinach, który pełni rolę rodzinnego konsultanta AI do spraw żywienia. Zajęci konsumenci zdecydują się na udostępnienie swoich danych w poszukiwaniu spersonalizowanych zestawów posiłków, odżywczych napojów, suplementów i innych wydajnych produktów, które zapewnią im optymalne odżywianie bez dodatkowego wysiłku.

Firmy będą musiały opracować bardziej elastyczne i efektywne systemy produkcji, w tym oparte na druku 3D, aby zaspokoić potrzebę personalizacji i dostarczyć konsumentom hiperindywidualne produkty i usługi. Gromadzone dane będą również wykorzystywane w celu identyfikowania naturalnych predyspozycji konsumenta do ewentualnych problemów ze zdrowiem. W Wielkiej Brytanii Vita Mojo jako pierwsza sieć gastronomiczna zaczęła oferować klientom porady dotyczące żywienia na bazie indywidualnych testów genetycznych.

– W ciągu kolejnych 10 lat nauka i technologia będą cieszyć się coraz większym zaufaniem konsumentów, którzy zaczną akceptować ich kluczową rolę w zapewnieniu dostępu do przystępnych cenowo, bezpiecznych i wartościowych produktów żywnościowych i napojów. Wraz ze wzrostem zastosowania syntetycznych i hodowanych w laboratoriach składników firmy z branży żywności, napojów i usług gastronomicznych muszą wprowadzać rozwiązania oparte na nowoczesnej technologii, jednocześnie pokazując konsumentom, jakie korzyści daje technologia w zrównoważonej produkcji żywności i napojów – wynika z raportu firmy Mintel.

Z raportu wynika również, że do roku 2030 coraz więcej firm z branży żywności, napojów i gastronomii wdroży innowacyjne, zrównoważone i godne zaufania rozwiązania w łańcuchu dostaw. Nauka i technologia będą cieszyć się coraz większym zaufaniem konsumentów, którzy zaczną akceptować ich kluczową rolę w zapewnieniu dostępu do przystępnych cenowo, bezpiecznych i wartościowych produktów żywnościowych i napojów.

Do 2030 r. wertykalne farmy, uprawy hydroponiczne w pomieszczeniach, zrobotyzowane zbiory plonów i inne zaawansowane innowacje w rolnictwie zwiększą podaż świeżych i lokalnie produkowanych owoców, warzyw, zbóż i ziół. Sieci spożywcze typu premium otworzą farmy w swoich pomieszczeniach, oferując konsumentom produkty o najwyższej świeżości. Firmy z branży żywności, napojów i gastronomii oraz sieci spożywcze docenią efekt synergii osiągnięty dzięki nowym modelom rolnictwa i uwzględnią to w swoich łańcuchach dostaw – czytamy w badaniu.

(27.02.2020 za horecatrends.pl)


Współpraca