Członek zarządu Dino: Konsument bardziej wrażliwy cenowo i ostrożniej robi zakupy

24.03.2023 -

Jak poinformował Michał Krauze, członek zarządu i dyrektor finansowy Dino Polska, spółka spodziewa się w 2023 roku nadal wysokiej presji inflacyjnej wpływającej na marżę brutto na sprzedaży. Jak wskazał, widać, że konsument jest bardziej wrażliwy cenowo i ostrożniej robi zakupy.

W tym roku uważamy, że nadal będzie wysoka presja inflacyjna, jeśli chodzi o marżę brutto, ale uważamy, że nadal jest możliwość pracowania na kosztach operacyjnych i wysoki, dwucyfrowy LFL, który chcemy osiągnąć powinien nas wspomóc w rozwodnieniu kosztów" - powiedział Michał Krauze podczas telekonferencji dla inwestorów, pytany o oczekiwania co do marży brutto w 2023 roku.

Dino - asortyment i promocje

Powtórzył, że spółka benczmarkuje się cenami do największych sieci detalicznych.

Krauze nie chciał komentować, jak wyglądają wolumeny sprzedaży w pierwszym kwartale tego roku.

"Konsument jest bardziej wrażliwy cenowo, robi bardziej przemyślane zakupy. Pracujemy cały czas nad asortymentem i promocjami, by wybierał naszą sieć" - powiedział członek zarządu.

Marki własne Dino

Jak wskazał, udział marek własnych w sprzedaży rośnie i wynosi obecnie ok. 5%, z wyłączeniem produktów Agro-Rydzyny.

Pytany, jak długo trwać mogą problemy z łańcuchem dostaw, odpowiedział: "Liczymy na poprawę w tym roku. Uważamy, że nie powinno to już mieć negatywnego wpływu na kapitał obrotowy".

Ile zarobiło Dino w 2022 roku?

W 2022 roku Dino miało 19,8 mld zł przychodów (wzrost o 48,2% rdr), 1,84 mld zł EBITDA (wzrost o 44,6% rdr) i 1,13 mld zł zysku netto (wzrost o 40,6% rdr).

Marża EBITDA za 2022 r. wyniosła 9,3%, podczas gdy w 2021 r. było to 9,5%.

Wzrost sprzedaży LFL wyniósł w 2022 r. 28,5%.

Jak poinformował członek zarządu, Dino Polska chce pokazać w 2023 r. silny dwucyfrowy wzrost sprzedaży LFL, choć zapewne nie tak duży jak w 2022 roku. Spółka liczy, że dyscyplina kosztowa pomoże w utrzymaniu marży EBITDA za 2023 r. na poziomie zbliżonym do 2022 r.

W ubiegłym roku uruchomione zostały 344 nowe markety Dino. Na dzień 31 grudnia 2022 r. sieć Dino tworzyło 2.156 sklepów (19% więcej rdr) o łącznej powierzchni sali sprzedaży 847.817 m kw.

Zarząd spółki oczekuje, że w 2023 r. całkowita liczba sklepów Dino wzrośnie o niskich kilkanaście procent, a łączne nakłady inwestycyjne wyniosą około 1,3 mld zł. W 2022 r. CAPEX wyniósł ok. 1,4 mld zł.

(24.03.2023 za portalspozywczy.pl/PAP)


Współpraca