Czy mleczarstwo skorzysta na wejściu Amazona na polski rynek?

10.03.2021 -

Temat sprzedaży produktów spożywczych, a w szczególności produktów świeżych takich jak nabiał, pieczywo, czy warzywa i owoce w e-commerce jest bardzo skomplikowany. Kategoria ta od wielu lat próbuje znaleźć miejsce i sposoby na zaistnienie w koszykach zakupowych osób, które kupują online. A jest to o tyle istotne, że rynek ten jest najszybciej rosnącą częścią handlu detalicznego w Polsce.

Przyczyn niewielkiego do tej pory udziału e-commerce na rynku produktów spożywczych jest wiele. Najważniejsze są tu niewątpliwie tematy logistyki (utrzymanie odpowiedniej temperatury, szybkość dostawy, czy jej cena), świeżości produktów wynikającej z dostawy i ich magazynowanie, czy rotacji produktów i niskiej wartości produktu w stosunku do wysyłki. Mimo tych problemów wg. danych Gemiusa już 30% kupujących online dokonało zakupu produktów spożywczych w ciągu ostatnich 12 miesięcy - mówi Karol Tak, Head of Marketplace (Amazon) G Media Plus.

Jego zdaniem, temat sprzedaży produktów mleczny jest tu szczególnie ciekawy, ale wyjątkowo trudny. - Na tę chwilę na marketplace’ach dobrze sprzedają się produkty mleczarskie takie jak mleka następne, mleka modyfikowane, czy mleka w proszku. Niestety wspomniane już wcześniej utrudnienia logistyczne nie pomagają w sprzedaży produktów świeżych takich jak chociażby jogurty, twarogi, czy sery. Problemem jest też ich niska cena jednostkowa, dość szeroka dostępność offline, krótsze niż standardowo w e-commerce terminy przydatności przez co niższa potrzeba zakupów większej ilości produktów w koszyku i w związku z tym relatywnie droga dostawa - zwraca uwagę Karol Tak.

Podkreśla, że do tej pory sprzedaż produktów spożywczych w tym produktów mlecznych prowadzona była głównie przez szerokoasortymentowe super i hipermarkety, które oferując bogatą gamę względnie tanich produktów. Pozwala to na stworzenie koszyka zakupowego, którego wartość daje możliwość wysłania zamówienia w ramach darmowej dostawy. Do najmocniejszych graczy tego rynku należą niewątpliwie Frisco z doskonałym systemem obsługi zamówień w zautomatyzowanych magazynach i bardzo wygodną formą dostawy, a także Carrefour z ciekawą formą odbioru osobistego w sklepie, czy Auchan Direct. Od jakiegoś czasu na scenę weszły także marketplace’y. Wg. Gemiusa Allegro znajduje się na 2 miejscy pod względem spontanicznej świadomości onlineowych sklepów z produktami spożywczymi. Z początku były to produkty wysoko przetworzone lub mocno opakowane. Powstają jednak nowe rozwiązania jak chociażby lodowkomaty Inpostu, które najprawdopodobniej pomogą w zwiększeniu sprzedaży produktów świeżych. Trudny może być tu jednak temat magazynowania jednak, gdy pojawi się zainteresowanie na pewno pojawią się też i nowe rozwiązania. Na pewno dużym plusem Allegro w tej chwili jest współpraca zarówno z Carrefourem jak i Auchan, które już dziś sprzedają produkty spożywcze na platformie.

- Amazon ma również wiele prób i sukcesów sprzedaży produktów spożywczych po swojej stronie. Dużym krokiem w Stanach było w tym kierunku zakupienie firmy Whole Foods, czy inwestycja w program Amazon Fresh. Amazon ma również w swojej ofercie w ramach marki własnej produkty spożywcze w tym od 2019 roku także mleko. W Europie, a szczególnie w Polsce, ten rynek wydaje się na razie w przypadku Amazona niewielki, ale ma olbrzymi potencjał. Gdy próbujemy swoich sił sprzedaży produktów spożywczych musimy zwrócić uwagę na kilka elementów takich jak odpowiednie opakowanie, strategia produktowa (decydujemy się na sprzedaż pojedynczych produktów, czy też wielopaków), sprawa związana z logistyką, dbałość o świeżość produktów - mówi Karol Tak.

Na Amazonie kategoria ta wiąże się ze spełnieniem kilku dodatkowych kryteriów takich jak:

  • Produkt musi być nowy
  • Produkt musi mieć atesty i zezwolenie na sprzedaż na terenie Unii Europejskiej
  • Każdy produkt powinien mieć kod EAN lub inny umożlwiający jego identyfikację
  • Każdy produkt spożywczy sprzedawany na Amazon musi mieć na etykiecie teksty w języku kraju, w którym sprzedajemy oraz z oficjalnym dopuszczeniem danego sprzedającego do sprzedaży na platformie.

Zdaniem eksperta, nie ma wątpliwości, że choć jest to nie łatwy rynek dla produktów spożywczych jest to rynek z wielkimi perspektywami i producenci artykułów spożywczych powinni już dziś przygotować strategię dotyczącą obecności na platformach typu marketplace.

Zdaniem Waldemara Brosia, prezesa Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich, system sprzedaży internetowej w sektorze spółdzielczym jest nowym kanałem sprzedażowym i będzie się rozwijał. - Trudno jest oszacować jaka jest wartość sprzedaży nabiału poprzez Internet ale nie jest to znacząca na dziś pozycja w handlu produktami mleczarskimi. Takim kanałem dystrybucyjnym na dzisiaj dysponuje kilkadziesiąt mleczarni. Jednak barierą ograniczającą rozwijanie tego kanału sprzedaży są przede wszystkim rosnące koszty – zwłaszcza dostawy produktów - uważa prezes Broś.

(10.03.2021 za Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl)


Współpraca