Czy polscy konsumenci są gotowi na mleko A2?

20.04.2023 -

Blisko 60% ankietowanych deklaruje, że z chęcią spożywałoby nabiał o obniżonej alergenności. Utworzenie polskiego rynku mleka A2 to szansa dla polskich hodowców i przetwórców.

Utworzenie polskiego rynku mleka A2 to szansa dla polskich hodowców i przetwórców. Na rynku amerykańskim produkty z mleka A2 osiągają ceny prawie trzykrotnie wyższe niż produkty konwencjonalne. Taka perspektywa daje nadzieję zarówno na istotne podniesienie opłacalności produkcji mleczarskiej w Polsce, jak i większe możliwości eksportowe. Mimo że surowiec ten nie jest jeszcze powszechnie dostępny na sklepowych półkach, wyniki przeprowadzonego na przełomie lutego i marca br. badania wskazują na wysoki potencjał rozwoju rynku mleka A2 w Polsce oraz szansę na jego pozytywny odbiór przez konsumentów. Po zapoznaniu się z zaletami i właściwościami mleka A2 blisko 60% ankietowanych zadeklarowało, że zakupiłoby mleko lub produkty niepowodujące dolegliwości żołądkowych i trawiennych, a co trzeci respondent byłby skłonny zapłacić więcej za tego rodzaju produkty.

II edycja projektu A2A2

W lutym br. ruszyła II edycja współfinansowanego z Funduszu Promocji Mleka projektu „A2A2 – nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności o obniżonej alergenności”, realizowanego przez Polską Federację Hodowców Bydła i Producentów Mleka. Głównym celem kampanii jest przekazanie wiedzy na temat szczególnych właściwości mleka A2 oraz przekonanie zarówno hodowców, jak i konsumentów, że jest ono wartościową alternatywą dla diety bezmlecznej.

48% przebadanych samic ma pożądany genotyp A2A2

Podczas pierwszej edycji projektu, do której zgłosiło się 431 hodowców, zrealizowano m.in. badania pilotażowe, które miały na celu ocenę potencjału produkcji mleka A2 w Polsce, a także utworzenie subpopulacji produkcyjnej, składającej się wyłącznie z krów o genotypie A2A2 oraz populacji zapasowej z krowami o genotypie A1A2. Jak podkreśla Marta Gozdek, kierownik Laboratorium Genetyki Bydła Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka, dotychczasowe efekty genotypowania stad okazały się bardzo zadowalające:

  • Spośród 14 304 przebadanych samic aż 48% jest tzw. subpopulacją produkcyjną, czyli ma pożądany genotyp A2A2. Niewiele mniej – bo ok. 42% – genotyp A1A2, subpopulacja zapasowa, będąca źródłem materiału genetycznego dla subpopulacji produkcyjnej, natomiast tylko około 9% badanej populacji ma genotyp A1A1. W ramach projektu przebadane zostały samice siedmiu ras. Zdecydowana większość z nich to jałówki rasy holsztyńsko-fryzyjskiej odmiany czarno-białej oraz czerwono-białej. Wśród najliczniejszej grupy, HF odmiana czarno-biała, prawie połowa samic ma pożądany genotyp A2A2 – komentuje Marta Gozdek.

Nadzieja na rozwój rodzimego rynku mleka A2

Tak dobre wyniki genotypowania samic pozwalają z nadzieją myśleć o rozwoju rodzimego rynku mleka A2 i otwierają nowe perspektywy przed hodowcami bydła mlecznego – stąd decyzja o rozszerzeniu komunikacji w bieżącej edycji projektu „A2A2 – nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności o obniżonej alergenności”. Tegoroczne działania obejmują m.in. kontynuację edukacji hodowców w zakresie korzyści wynikających z genotypowania, dalsze genotypowanie samic, szerzenie wiedzy o mleku A2 wśród lekarzy, dietetyków i osób świadomych żywieniowo, a także budowanie świadomości na temat walorów mleka A2 wśród samych konsumentów.

Polscy konsumenci gotowi na mleko A2?

W ramach działań II edycji projektu, na przełomie lutego i marca br., niezależny dom badawczy SW Research zrealizował na zlecenie Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka ogólnopolskie badanie opinii na reprezentatywnej grupie dorosłych Polaków. Mimo że mleko A2 nie jest dostępne w sprzedaży na rodzimym rynku, po zapoznaniu się z jego zaletami, blisko 60% badanych zadeklarowało, że zakupiłoby nabiał niepowodujący dolegliwości żołądkowych i trawiennych, gdyby był dostępny na rynku. Co ciekawe, ponad 52% ankietowanych, którzy na co dzień nie zmagają się z nietolerancją pokarmową, przyznało, że chętniej wybrałoby do spożycia mleko i wytworzone z niego produkty o obniżonej alergenności, gdyby tylko mieli taką możliwość. Co trzecia ankietowana osoba zadeklarowała również, że jest skłonna zapłacić więcej za tego rodzaju produkty.

– Wyniki badania dają nadzieję na pozytywne przyjęcie mleka A2 przez konsumentów. Polska ma ogromny potencjał, by produkować ten surowiec. Pozwoliłby on dotrzeć polskim przetwórcom do większej grupy konsumentów – szczególnie tych, którzy z powodu nietolerancji pokarmowych rezygnują na co dzień z produktów mlecznych. W innych krajach ceny nabiału z mleka A2 są wyższe niż nabiału konwencjonalnego, a to przekłada się na opłacalność produkcji mleka. Prognozy rynkowe wskazują, że w roku 2026 światowy rynek mleka A2 może osiągnąć wartość 21,39 mld USD, co stanowi prawie czterokrotny wzrost względem 2018 r. Samo mleko A2 to w Polsce jeszcze niezagospodarowany obszar, za to dający możliwości rozwoju i perspektywy eksportowe, dlatego pragniemy zwiększyć świadomość Polaków na temat właściwości mleka A2. Liczymy, że nasz projekt, którego odbiorcami są zarówno hodowcy, przetwórcy, jak i sami konsumenci, znacznie przybliży nas do dnia, w którym mleko A2 zagości na polskich stołach – komentuje Leszek Hądzlik, Prezydent Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka.

II edycja projektu „A2A2 - nowa droga produktów mlecznych – zastosowanie selekcji genomowej w produkcji żywności o obniżonej alergenności” wystartowała w lutym, a zakończy się w listopadzie br. Projekt jest współfinansowany z Funduszu Promocji Mleka.

(20.04.2023 za farmer.pl)


Współpraca