Cykliczny już wywiad z Jarosławem Malczewskim – prezesem zarządu Polskiej Grupy Mleczarskiej


W wywiadzie prezes Polskiej Grupy Mleczarskiej, Jarosław Malczewski, omawia różnice w marżach handlowych między niemieckimi a polskimi sieciami handlowymi, wskazując, że te drugie zarabiają dwuipółkrotnie więcej na sprzedaży produktów mleczarskich. Wynika to z braku porozumień trójstronnych w Polsce, które w Niemczech regulują marże. Malczewski podaje przykład kostki masła, by wyjaśnić, jak różnice te wpływają na ceny.
Sytuacja na rynku mleczarskim w Polsce jest stabilna, z nadwyżką produkcji o 4% w pierwszych ośmiu miesiącach roku, jednak dynamika wzrostu w Unii Europejskiej spowalnia. Wzrost cen półsurowców mleczarskich doprowadził do zwiększenia cen mleka na rynku. Malczewski zauważa, że nierówności między cenami skupu mleka w Polsce a Unii są wyraźne i wynikają z silnego kursu złotówki.
Dyskutuje również o potrzebie utworzenia platformy dyskusyjnej dla największych zakładów mleczarskich, co mogłoby przynieść lepsze efekty niż aktualne organizacje. Podkreśla, że małe i średnie spółdzielnie potrzebują organizacji, która będzie broniła ich interesów na rynku oraz ułatwiała dostęp do sieci handlowych. Zwraca uwagę, że rolnicy muszą współpracować, aby zbudować silniejszy rynek, zwłaszcza w obliczu rosnącej dominacji sieci handlowych.
W kontekście wyzwań, Malczewski wskazuje na chorobę niebieskiego języka, która może wpłynąć na produkcję mleka i ceny na rynku europejskim. Na zakończenie porusza temat kontrowersyjnych saszetek z alkoholami, zauważając, że mimo negatywnego odbioru nie można pomijać odpowiedzialności handlu, który akceptował te produkty.
Malczewski podsumowuje, że mleczarstwo jest kluczową gałęzią przemysłu rolno-spożywczego w Polsce i wymaga strategicznych rozmów oraz reform, zwłaszcza w kontekście odbudowy po powodzi.
 

Współpraca