Czy producenci mleka dla niemowląt zawyżali ceny? "Wyzysk młodych rodziców"

01.12.2023 -

Richard Walker, dyrektor zarządzający, brytyjskiej sieci handlowej Iceland Foods ostro skrytykował wyzysk młodych rodziców i przyłączył się do wezwań do ograniczenia cen preparatów do początkowego żywienia niemowląt po tym, jak organ nadzorujący konkurencję znalazł dowody na greedflację wśród wiodących producentów. Rynek zdominowany jest przez Nestle i Danone - podaje brytjski The Guardian.

Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) ujawnił, że podczas kryzysu inflacyjnego producenci podnieśli ceny o więcej niż wynosiły ich koszty, zwiększając marże zysku i narzucając kupującym średnio 25-proc. podwyżkę w ciągu dwóch lat.

  • Rynek jest zdominowany przez dwie firmy, Danone i Nestlé, które odpowiadają za 85% sprzedaży.
  • Badania, opublikowane w sierpniu, wykazały znaczne różnice cenowe pomiędzy markami. Cena za 100 ml preparatu na bazie mleka krowiego wahała się od 13 pensów za 100 ml najtańszego produktu do 35 pensów za 100 ml.
  • Tylko jeden sprzedawca detaliczny w Wielkiej Brytanii - Aldi - sprzedawał produkty pod własną marką.
  • Wytyczne producentów dotyczące objętości karmienia były wyższe od zalecanych przez Naukowy Komitet Doradczy ds. Żywienia.

Rynek zdominowany przez Danone i Nestlé

Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) ujawnił, że podczas kryzysu inflacyjnego producenci podnieśli ceny o więcej niż wynosiły ich koszty, zwiększając marże zysku i narzucając kupującym średnio 25-proc. podwyżkę w ciągu dwóch lat. Ostrzegł, że konkurencja może zostać zakłócona, ponieważ rynek jest zdominowany przez dwie firmy, Danone i Nestlé, które odpowiadają za 85% sprzedaży.

Richard Walker, dyrektor zarządzający Iceland Foods powiedział: "To jest wyzysk. Musimy to natychmiast położyć temu kres".

"Życie w kryzysie kosztuje. Niektórych ludzi nie stać na wyżywienie swoich dzieci. To realny problem, mający realne konsekwencje i musimy coś z tym zrobić. Tygodniowy zapas preparatu dla niemowląt kosztuje obecnie 14,50 funta. To szaleństwo i nie wiem, jak niektórzy ludzie mogą sobie na to pozwolić. Mitem jest twierdzenie, że ludzie powinni polegać na mleku matki, czego wielu nie jest w stanie zrobić" - skomentował Walker na łamach "The Guardian".

Powiedział także, że rząd powinien zwołać okrągły stół marek i sprzedawców detalicznych i uzgodnić kontrolę cen.

Ceny mleka dla niemowląt

Organizacja First Steps Nutrition Trust wezwała również do wprowadzenia górnego pułapu cenowego oraz innych środków, w tym kampanii na rzecz zdrowia publicznego, która podkreślałaby równoważność odżywczą wszystkich pierwszych preparatów do początkowego żywienia niemowląt, których zawartość jest ściśle regulowana bez względu na cenę i markę.

Jej własne badania, opublikowane w sierpniu, wykazały znaczne różnice cenowe pomiędzy markami. Cena za 100 ml preparatu na bazie mleka krowiego wahała się od 13 pensów za 100 ml najtańszego produktu Cow & Gate First Infant Milk (opakowanie 1200 g) do 35 pensów za 100 ml najdroższego preparatu Aptamil's 1 First Milk Tab (opakowanie 552 g) .

Tempo wzrostu cen również było zróżnicowane: opakowanie 800 g preparatu Aptamil firmy Danone wzrosło o 26% do około 14,50 GBP w okresie od marca 2021 r. do kwietnia 2023 r. Opakowanie tej samej wielkości Cow & Gate 1 wzrosło o 31% do około 10,50 GBP w tym samym okresie, podczas gdy opakowanie 900 g marki Mamia należącej do Aldi podrożało o 45% do około 9,40 GBP - pisze "The Guardian".

Jak zaoszczędzić na mleku dla niemowląt?

CMA ma dokładniej zbadać rynek preparatów dla niemowląt po stwierdzeniu, że jest on podatny na wzrosty cen wyższe niż inflacja, ponieważ tylko jeden sprzedawca detaliczny w Wielkiej Brytanii - Aldi - sprzedawał produkty pod własną marką. Ustaliło, że konkurencja była utrudniona, ponieważ klienci bardzo niechętnie zmieniali markę, albo dlatego, że polecali ją znajomi i rodzina, albo dlatego, że ich dziecko piło tylko jeden rodzaj napoju.

Organ nadzorczy odkrył, że ci, którzy dokonają zmiany, mogą w ten sposób zaoszczędzić nawet 500 funtów rocznie. Dodał, że roczne koszty mogą również zwiększyć wytyczne producentów dotyczące objętości karmienia, które były wyższe od zalecanych przez Naukowy Komitet Doradczy ds. Żywienia - podaje "The Guardian".

Rynek mleka i żywności dla dzieci

Marki skomentowały dla Guardiana tę sprawę.

Rzecznik brytyjskiej marki Kendamil, która ma zaledwie 9% rynku w UK, z zadowoleniem przyjął dochodzenie CMA, które ma zostać przedstawione na początku przyszłego roku.

"Konkurowanie z dominującymi międzynarodowymi konglomeratami (o łącznych rocznych zyskach przekraczających 15 miliardów funtów) jest trudnym i często wrogim przedsięwzięciem, dlatego popieramy pogląd CMA, że brak konkurencji szkodzi rodzicom borykającym się z kryzysem kosztów utrzymania" - podał rzecznik Kendamil.

Rzecznik firmy Danone UK & Ireland, zdecydowanie największego gracza na brytyjskim rynku preparatów dla niemowląt, produkującego Cow & Gate i Aptamil, stwierdził, że wierzy, że brytyjski rynek jest konkurencyjny:

"Wiemy, jakie wyzwania stoją przed rodzicami w związku z inflacją. W tym trudnym okresie bardzo ciężko pracowaliśmy, aby wchłonąć znaczny wzrost kosztów, z jakim się spotkaliśmy, poczynić oszczędności i zminimalizować wszelkie podwyżki cen" - potwierdził.

Nestlé stwierdziła, że z zadowoleniem przyjęła przegląd CMA i że jest otwarta na "wszelki konstruktywny dialog, aby pomóc rodzicom w możliwie najskuteczniejszy sposób".

(01.12.2023 za portalspozywczy.pl)


Współpraca