Czy wzrost spożycia kawy w Azji rzeczywiście powoduje wzrost konsumpcji mleka?

Stefan Krajewski, wiceminister rolnictwa w siedzibie KZSM, stwierdził, iż wzrost spożycia mleka w Azji wynika ze znacznego wzrostu spożycia kawy na tamtejszym rynku. Mleko początkowo traktowane jako dodatek do kawy na dobre zagościło w diecie Azjatów.

Azjatycki popyt na kawę rośnie
Kawa, obok herbaty, jest najbardziej popularnym napojem na ziemi. O ile Azję dotychczas kojarzono głównie z herbatą, to wraz z modą na zachodni styl życia kawa zyskuje na znaczeniu. Według danych Międzynarodowej Organizacji Kawy ICO spożycie tego napoju w Chinach wzrosło w rocznym sezonie do końca września o 15% do 3,98 kg kawy.

Wzrost znaczenia kawy dobrze obrazuje rozwój sieci Starbucks. W serwisie portalspożywczy.pl już w 2016 roku pisaliśmy, iż ta sieć kawiarni dostrzega potencjał rynku chińskiego. Sieć Starbucks w Chinach może być większa niż w USA- twierdził wówczas prezes chińskiej części biznesu Howard Schultz. Słota te ziściły się w 2023 roku, gdy według badań World Coffee Portal, liczba markowych kawiarni w Chinach wzrosła o 58 proc. w ciągu ostatnich 12 miesięcy do rekordowej liczby 49 691 placówek. To ponad 9 000 więcej niż 40 062 w USA, gdzie rynek wzrósł zaledwie o 4%. A trzeba pamiętać, że Starbucks to tylko jedna z wielu sieci kawiarni, gdzie serwowana jest kawa. Obecnie Chiny wyprzedziły Stany Zjednoczone jako największy rynek markowych kawiarni na świecie pod względem liczby punktów sprzedaży.

Jak podaje Rzeczpospolita, Chiny importują kawę ziarnistą z Afryki i Ameryki Południowej. Organizacjach brazylijskich eksporterów Cecafe podała, że jej eksport do Chin zwiększył się niemal trzykrotnie i przekroczył w 2023 r. raz pierwszy milion ton. Chiny były ósmym rynkiem tej używki. Resort rolnictwa USA przewiduje, że w nowym sezonie 2023/24 Chińczycy wypiją 4,5 mln kg kawy, ich kraj stanie się siódmym na świecie jej konsumentem. Kawę doceniają nie tylko Chińczycy, gdyż także Japonia zwiększyła zakupy kaw z Brazylii o 26% rdr. Od stycznia do końca lipca Japończycy pozyskali 1,25 mln worków wobec 992 tys. rok wcześniej w analogicznym okresie.

Mleko do kawy i nie tylko. Azja dominuje we wzrostach spożycia wszystkich kategorii
Światowa produkcja mleka w 2023 roku osiągnęła 950 milionów ton. W stosunku do 2022 wzrosła o 12 mln ton lub 1,3%. Większość światowego wzrostu zrealizowany został w Azji. Gdy produkcja mleka w Unii europejskiej wzrosła tylko o 0,3% w 2023 r. w porównaniu do 2022 r., produkcja mleka w Chinach wzrosła o 7,1%, a w Indiach o 2,5%.

Trendy i prognozy rynku mleka w Azji dobrze opisuje raport Banku Pekao pt. Branża mleczarska z 2023 roku. Patrząc na globalny rynek mleka, w dłuższym okresie oczekiwany jest wzrost globalnej konsumpcji wszystkich głównych produktów mlecznych. W dużej mierze będzie to efekt rosnącego spożycia w krajach Azji. W ciągu najbliższej dekady łączne globalne spożycie produktów świeżych ma się zwiększyć o 20% w porównaniu do średniej z lat 2020-22. Głównym źródłem tego wzrostu ma być Pakistan oraz Indie, gdzie popyt będzie napędzany wzrostem liczby ludności oraz ich dochodów.

W przypadku produktów o wyższym stopniu przetworzenia również przewidywany jest wzrost konsumpcji. Jego źródła będą zróżnicowane w poszczególnych segmentach, ale we wszystkich istotna pozostanie rola Azji – podają eksperci Banku Pekao
Łączne światowe spożycie OMP będzie w 2032 roku wyższe o 22% niż średnio w latach 2020-22. Za ponad 60% przyrostu będzie odpowiadała Azja, w tym głównie Indie, Indonezja, Malezja i Filipiny.
Konsumpcja serów zwiększy się o 14%. Ponad 40% przyrostu wygenerują Stany Zjednoczone. Wyraźny wzrost popytu przewidywany jest również w Azji, w tym głównie w Chinach, Japonii oraz Arabii Saudyjskiej. W Afryce perspektywicznym rynkiem będzie Egipt, a w Europie Wielka Brytania.
Światowa konsumpcja masła ma wzrosnąć o 15%. Aż za 86% wzrostu będzie odpowiadała Azja, w tym głównie Indie oraz Pakistan. Na innych kontynentach dość duże wzrosty konsumpcji są przewidywane m.in. w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych oraz Egipcie.

W długim terminie (najbliższa dekada) unijne spożycie produktów świeżych ma się wyraźnie obniżyć, w przypadku serów oraz odtłuszczonego mleka w proszku oczekiwany jest wzrost konsumpcji, zaś popyt na masło ma być relatywnie stabilny. Na rynku globalnym spodziewany jest wzrost konsumpcji wszystkich głównych produktów mlecznych. W dużej mierze będzie to efekt rosnącego spożycia w krajach Azji – czytamy w raporcie Pekao.

Okiem analityka – rynek azjatycki najbardziej przyszłościowy
Rzeczywiście zgodnie z danymi ICO (International Coffee Organization) Azja jest obecnie najbardziej perspektywicznym rynkiem dla konsumpcji kawy. Jej udział w światowym spożyciu kawy systematycznie rośnie i w 2023 r. wyniósł 25,8%. Dla porównania udział Europy to 30,4%.

Wyższe spożycie kawy sprzyja zwiększonemu spożyciu mleka. Natomiast mechanizm jest o wiele bardziej złożony, niż przedstawił minister Krajewski. Wyższe spożycie mleka w Azji to nie tylko efekt wyższego spożycia kawy. Jest to skutek o wiele szerszego zjawiska globalizacji diet – czyli upodabniania się diet na całym świecie do wzorców zachodnich. Badania wskazują, że diety coraz mniej bazują na lokalnych nieprzetworzonych produktach i stają się coraz bardziej globalne, bazujące na przetworzonej żywności, często importowanej z odległych krajów. Taki mechanizm sprzyja oczywiście zwiększonej konsumpcji kawy, w tym kawy z mlekiem. Natomiast ze względu na ten sam mechanizm równocześnie rośnie spożycie mleka i produktów mlecznych zupełnie niezwiązane ze zwiększonym spożyciem kawy.
– wyjaśnia Jakub Olipra, Starszy Ekonomista, Credit Agricole Bank Polska.
 

Współpraca