Danone inwestuje w Polsce ponad 100 ml zł w nowe technologie i tworzy 250 nowych miejsc pracy

W obecności Wicewojewody Śląskiego Michała Kopańskiego, reprezentantów miasta Katowice oraz przedstawicieli DANONE oficjalnie otwarto Centrum Planistyczne DANONE w Katowicach, co oznacza utworzenie ok. 250 nowych miejsc pracy. W Danone Planning Center wyspecjalizowany zespół ekspertów będzie zajmować się planowaniem w łańcuchu dostaw dla europejskich fabryk organizacji. Koszt wdrożenia niezbędnej dla działania Centrum technologii to ponad 100 mln zł. To szansa na rozwój dla polskich specjalistów, ale także kolejne docenienie grupy spółek DANONE w Polsce przez struktury globalne organizacji.

Zespół ekspertów pracujący w Katowicach będzie zajmować się m.in. planowaniem dostaw do wybranych fabryk DANONE w Europie, a także dostawą gotowych produktów na europejskie rynki. Raportować będą do niego zespoły zlokalizowane w 26 fabrykach DANONE, które prowadzą działalność w 9 europejskich krajach. Centrum będzie odpowiedzialne za planowanie w łańcuchu dostaw świeżych produktów mlecznych i pochodzenia roślinnego oraz żywności specjalistycznej, w tym żywności dla niemowląt i małych dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego. Planowanie prowadzone będzie holistycznie – od planowania strategicznego, sięgającego nawet 5 lat wprzód, przez taktyczne, obejmujące kilka lub kilkanaście miesięcy, po planowanie na liniach produkcyjnych. – Budowa DANONE Planning Center Katowice to ważny krok na drodze do stworzenia elastycznej, zintegrowanej organizacji, której działalność jest oparta na analizie danych oraz zaawansowanych systemach technologicznych. To krok w stronę zapewnienia naszym pracownikom rozwoju w ramach kompetencji przyszłości, ale także wymagający proces, którego zwieńczeniem będzie wdrożenie w Europie jednego, wspólnego narzędzia do planowania w łańcuchu dostaw dla wspomnianych kategorii. Podzieliliśmy go na fazy, a zakończenie planujemy na koniec 2025 roku. Dla nas to także powód do dumy, bowiem to kolejne wyróżnienie Polski w ramach globalnych struktur DANONE. Ta zmiana pozwoli nam też jeszcze sprawniej realizować misję niesienia zdrowia poprzez żywność, która łączy wszystkie spółki DANONE – mówi Roman Pokorski, Dyrektor DANONE Planning Center Katowice.

Nowe możliwości dla regionu i polskich ekspertów
Otwarcie biura w Katowicach oznacza zarówno rozbudowę struktur DANONE na rynku polskim, jak i zwiększenie obecności w województwie śląskim, gdzie działają już fabryka serków i jogurtów Danone (Bieruń) oraz zakłady rozlewnicze Żywiec Zdrój (Radziechowy-Wieprz i Jeleśnia). – Wejście kolejnej globalnej marki do Katowic jest potwierdzeniem naszej silnej pozycji wśród inwestorów. Stolica województwa śląskiego leży w sercu zamieszkiwanej przez ponad 2 mln osób Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Jest dobrze skomunikowana, a dzięki tradycjom akademickim bez trudu można tu znaleźć dobrze wykwalifikowanych pracowników. Tym razem inwestor docenił dojrzałość lokalnego rynku pracy, kierując swoją ofertę przede wszystkim do osób wyróżniających się ugruntowanym doświadczeniem zawodowym. Wierzę, iż wielu katowiczan znajdzie swoje miejsce w Centrum Planistycznym Danone powiedział Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic.
 
Wierzymy, że wspólnie możemy wiele osiągnąć, dlatego jesteśmy otwarci na współpracę, by razem tworzyć warunki dla rozkwitu inwestycji i innowacji, które przyczynia się do dynamicznego rozwoju regionu śląskiego. Dla pracowników to zaś szansa na nabycie kompetencji, otwierających możliwość pracy na rynku europejskim – dodał z kolei Roman Pokorski. Stanowiska dyrektorskie i wysokie zarządcze, które wiążą się z odpowiedzialnością za zespoły, stanowią bowiem  blisko 20% wszystkich ról w strukturze organizacyjnej. Role eksperckie i specjalistyczne to natomiast blisko 80%. 
 
DANONE umacnia swoją pozycję w Polsce
Danone Planning Center Katowice to nie pierwsze specjalistyczne centrum DANONE w Polsce, a o wyborze jego lokalizacji zdecydowało właśnie dotychczasowe doświadczenie polskiego zespołu DANONE w tworzeniu centrów kompetencji. W Warszawie działają już bowiem specjalistyczne jednostki wspierające działalność DANONE w Europie.
 
Przykładem jest Centrum Usług Biznesowych, które odpowiada za procesy operacyjne poprzez dostarczanie ustandaryzowanych, kompleksowych działań transakcyjnych i profesjonalnych usług biznesowych. Do nich zaliczyć można procesy takie jak m.in. zamówienia, płatności i inne transakcje finansowe, kadry i płace, zarządzanie danymi i projektami. Obecnie Centrum dostarcza usługi dla centralnej Europy i państw Nordyckich oraz Wielkiej Brytanii i Irlandii. Docelowo będzie ono świadczyć wybrane usługi dla wszystkich krajów europejskich, w których DANONE prowadzi swoją działalność. Zmiana modelu działania Centrum Usług Biznesowych wiąże się ze znaczną rozbudową jego struktury w Polsce, co pozwoli utworzyć w Polsce dodatkowo ok. 180 nowych miejsc pracy.
Z kolei warszawski zespół 200 specjalistów IT&DATA HUB odpowiada m.in. za analizę danych o zachowaniach konsumentów, produkcji i biznesie, a także rozwija nowe sposoby wykorzystania technologii oraz dostępnych danych.

W stronę kompetencji przyszłości
Teraz wszystkie centra kompetencyjne będą współpracować ze sobą, by nie tylko usprawnić działanie organizacji, ale także dać pracownikom możliwości rozwoju na swoich obecnych stanowiskach, jak i przygotować ich do ról, które będą pełnić w przyszłości. Danone uważnie śledzi zachodzącą na całym świecie „rewolucję technologiczną” i dlatego też napędza rozwój wewnętrznych umiejętności technologicznych swoich pracowników.

Role, które mamy dziś nie będą tymi, które będą występować jutro. Naszym celem jest więc taka zmiana modelu pracy, która umożliwi pracownikom przygotowanie się do nowych wyzwań już dziś. Posłużę się przykładem: dziś sukcesem planisty jest wygenerowanie planu. Jutro rolę tę przejmie system, więc on musi mieć inne umiejętności, np. kompetencje zrozumienia zaawansowanego ekosystemu skomplikowanych danych. Z jednej strony potrzebujemy ludzi, którzy zadbają, by dane były odpowiedniej jakości, więc potrzebujemy ludzi o wysokich kompetencjach technicznych, ale też komunikacyjnych, by byli w stanie posłużyć się tymi danymi i ulepszyć plany innych zespołów, na przykład sprzedaży – podsumowuje Roman Pokorski.
 

Współpraca