Danone ogłasza wyniki finansowe. Sprzedaż przekroczyła szacunki z powodu wyższych cen

22.02.2023 -

Globalna sprzedaż Danone przekroczyła szacunki analityków, ale jest wzmocniona wzrostem cen produktów we wszystkich kategoriach.

Kwartalny wzrost sprzedaży firmy Danone, porównywalny do podobnego, przekroczył szacunki dzięki wyższym cenom w obliczu gwałtownie rosnących kosztów surowców i energii, które nadal obciążały całoroczną marżę operacyjną.

Danone - wyniki finansowe za IV kwartał i cały 2022 rok

Francuska grupa spożywcza Danone poinformowała, że sprzedaż w ostatnim kwartale przekroczyła szacunki z powodu wyższych cen, a szef finansów Juergen Esser powiedział, że Danone jest gotowy ponownie podnieść ceny w tym roku, jeśli to konieczne, chociaż spodziewa się, że inflacja będzie umiarkowana w ciągu roku.

Marża operacyjna w 2022 roku spadła do 12,2% sprzedaży z 13,7% w 2021 roku, co jest zasadniczo zgodne z oczekiwaniami, odzwierciedlając presję inflacyjną i koszty związane z inwestycjami w marki w drugiej połowie roku.

Sprzedaż wzrosła o 7,8% w 2022 r. Analitycy spodziewali się wzrostu o 7,3%. Ceny wzrosły o 8,7%, a wolumeny spadły o 0,8%.

Danone odnotował w czwartym kwartale wzrost sprzedaży o 7%, co było wyższe niż oczekiwania rynku (na poziomie 6,2%).

Firma prognozuje w tym roku wzrost sprzedaży typu like-for-like o 3-5%, przy umiarkowanej poprawie powtarzalnej marży operacyjnej.

„Opierając się na impecie z 2022 r., wchodzimy w 2023 r. z nową ambicją i wiarą w naszą strategię” – powiedział w oświadczeniu dyrektor generalny Antoine de Saint-Affrique.

Danone - podwyżki cen w 2023 roku

Danone, podobnie jak jego rywale Nestle i Unilever, podniósł ceny, aby poradzić sobie z rosnącymi kosztami, ale stoi przed wyzwaniem, jeśli chodzi o dalszy zakres podwyżek cen, zanim nawet zamożni klienci zdecydują swoimi wyborami w sklepach, że "już wystarczy".

Firmy produkujące towary konsumpcyjne mają dylemat, ile inflacji kosztowej przenieść na kupujących. Im więcej kosztów "biorą na siebie", tym bardziej zmniejszają się ich marże, ale zbyt gwałtowny wzrost cen grozi utratą ich udziału w rynku. W ubiegłym roku inflacja w Europie i Stanach Zjednoczonych osiągnęła 40-letnie maksima.

Danone - 3 obszary działalności

Spółki Danone zatrudniają ponad 100 tysięcy pracowników w 55 krajach. Produkty firmy można kupić w ponad 120 krajach, a do najpopularniejszych marek należą Activia, Aptamil oraz Jogurty Danone.

W Polsce Danone działa ow 3 kluczowych dla grupy obszarach: produkty mleczne oraz pochodzenia roślinnego (DANONE), woda i napoje (Żywiec Zdrój), żywienie specjalistyczne, obejmujące żywność dla niemowląt i małych dzieci oraz żywność specjalnego przeznaczenia medycznego (Nutricia).

(22.02.2023 za portalspozywczy.pl)


Współpraca