Dla e-handlu branża spożywcza jest bardzo dużym wyzwaniem
02.03.2020 -
Na początku stycznia br. spółka BDsklep PL, która prowadziła e-sklep spożywczy, złożyła w białostockim sądzie wniosek o ogłoszenie upadłości. Agnieszka Górnicka, prezes zarządu Inquiry tłumaczy, jakie są szanse i bariery w Polsce dla sprzedaży żywności przez internet.
– Dla e-commerce branża spożywcza jest bardzo dużym wyzwaniem z kilku powodów, a wszystkie sprowadzają się do logistyki. Klient oczekuje, że w sklepie internetowym będzie tak samo dobrze obsłużony, jak w stacjonarnym – dostanie tak samo świeże i jakościowo dobre produkty. Nie jest wcale gotów płacić więcej tylko dlatego, że kupuje w e-placówce – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Agnieszka Górnicka, prezes zarządu Inquiry.
– A koszty magazynowania i dostaw ponoszone przez sklepy internetowe są spore, zwłaszcza produktów świeżych o krótkim terminie przydatności do spożycia. Poza tym muszą one być odpowiednio spakowane i przetransportowane, aby nie ucierpiała ich jakość – dodaje.
Ekspertka podkreśla, że ważnym czynnikiem, o którym nie należy zapominać, jest kwestia miejsca dostawy. – Z powodu kosztów transportu internetowym sklepom spożywczym najbardziej opłaca się dostarczać produkty w obszarze dużych miast. Lodówkę przez internet może zamówić nawet ktoś, kto mieszka na wsi lub w małym mieście, żywność jest już dużo trudniej – mówi.
– Dla firm sprzedających żywność przez internet koszty transportu są bardzo ważnym czynnikiem, który decyduje o powodzeniu ich działalności. A klienci oczekują, aby dostawa była jak najszybciej. Poza tym zdecydowana większość konsumentów woli jednak robić zakupy w sklepach tradycyjnych – wyjaśnia.
Agnieszka Górnicka zauważa, że warunkiem sukcesu dla sklepów internetowych jest zaplecze finansowe i – przede wszystkim – stacjonarne. – Jeśli duże podmioty prowadzące działalność sprzedażową w sektorze FMCG decydują się na dodatkowy kanał e-commerce, jest to czynnik, który sprzyja rozwojowi e-sklepów spożywczych – tłumaczy.
– Z drugiej strony dobrze radzą sobie w Polsce małe wyspecjalizowane e-sklepy spożywcze, które prowadzą sprzedaż bardzo niszowych produktów, np. ekologicznych, tradycyjnych czy specjalistycznych – takich jak akcesoria i produkty do pieczenia ciast, które trudno nabyć w zwykłych sklepach. Takie sklepy oferują wysyłkę produktów paczkowanych na terenie całej Polski, a bardzo niszowy asortyment pozwala im funkcjonować i rozwijać się w swoim segmencie – podsumowuje Agnieszka Górnicka.
(02.03.2020portalspożywczy.pl)