Dobre wyniki w handlu zagranicznym branży mleczarskiej w 2020 r.

03.02.2021 -

W ciągu 11 miesięcy ub.r. branża mleczarska wyeksportowała produkty o wartości 2,1 mld euro, podobnie jak rok wcześniej. Najwięcej z nich trafiło do Niemiec W strukturze wywozu dominującą pozycję zajmują sery i twarogi - informuje KOWR w swym raporcie o rynku mleka.

- W Polsce w okresie jedenastu miesięcy 2020 r., pomimo pogorszenia koniunktury na światowym rynku mleka, głównie w wyniku ograniczeń związanych z rozprzestrzenianiem się pandemii koronawirusa, przychody z eksportu produktów mlecznych uzyskane przez krajową branżę mleczarską kształtowały się na poziomie zbliżonym do notowanego w bardzo dobrym roku 2019" - czytamy w raporcie.

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie styczeń-listopad 2020 r. wartość wywiezionych polskich produktów mlecznych wyniosła ponad 2,1 mld euro (9,5 mld zł). Jednocześnie wartośc importu tego asortymentu wyniósł blisko 1 mld euro (4,4 mld zł), o 1% mniej niż rok wcześniej.

Dodatnie saldo obrotów handlowych artykułami mleczarskimi w okresie jedenastu miesięcy 2020 r. ukształtowało się na poziomie ponad 1,1 mld euro (5,1 mld zł), o 1% wyższym niż przed rokiem.

Produkty mleczne z Polski tradycyjnie, eksportowane były przede wszystkim do UE. W okresie styczeń-listopad 2020 r. udział tych krajów w wartości wywozu wyniósł 67% Wpływy uzyskane z eksportu do UE obniżyły się o 10%, do 1,4 mld euro.

Głównymi odbiorcami produktów mlecznych były: Niemcy (18% wartości -395 mln euro), Czechy (6% - 137 mln euro), Wielka Brytania i Niderlandy (po 5% - odpowiednio 108 mln euro i 101 mln euro).

Udział wywozu artykułów mleczarskich do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP) od 2014 r. jest niewielki i w okresie jedenastu miesięcy 2020 r. wyniósł 6% Jednak łączna wartość wyeksportowanych produktów do WNP była 2,3 razy większa niż w analogicznym okresie 2019 r. i wyniosła 129 mln euro.

Zwiększył się eksport produktów mleczarskich do krajów z poza UE i WNP do 0,6 mld euro. Było to o 16% więcej niż w porównywalnym okresie 2019 r. Największy udział w eksporcie miały Chiny (5% wartości wywozu - 109 mln euro), Algieria (4% - 84 mln euro) oraz Arabia Saudyjska (2% - 48 mln euro).

W strukturze wywozu produktów mlecznych dominującą pozycję zajmują sery i twarogi, których eksport w okresie styczeń-listopad 2020 r. stanowił 35% wartości ogółem. Ogółem sprzedano ich zagranicę 244 tys. ton, głównie były to sery dojrzewające poduszkowe (tzw. żółte). Na kolejnych pozycjach uplasowały się mleko płynne i śmietana oraz mleko zagęszczone i w proszku.

10% wartości stanowiły lody, a 9% serwatka. Ich eksport w okresie styczeń-listopad ub.r. znacznie wzrósł odpowiednio o 14 i o 9%

W obniżeniu uległ natomiast eksport masła i tłuszczów mlecznych.

Eksport odtłuszczonego mleka w proszku ukształtował się na poziomie 105 tys. ton, o 1% niższym niż w okresie jedenastu miesięcy 2019 r. Pełnego mleka w proszku wyeksportowano około 25 tys. ton, o 8,5% więcej niż rok wcześniej.

Warto też zaznaczyć, że Polska jest znaczącym producentem mleka w UE, szacuje się, że w 2020 r. pozyskano ok. 14,7 mln litrów tego surowca.

Jak informuje KOWR, w Polsce produkcja mleka surowego jest większa od zapotrzebowania rynku wewnętrznego. Od 2018 r. samowystarczalność utrzymuje na poziomie około 123-124%, a to oznacza, że znaczna jej część może być sprzedawana na rynkach zewnętrznych.

W latach 2015-2019 z Polski wywożono średnio 31% wolumenu krajowej produkcji mleka. Ocenia się, że w 2020 r. udział ten wyniesie 33%

(03.02.2021 za farmer.pl)


Współpraca