Drożyzna 2022. Polacy sięgają po najtańszą żywność. Mniej po eko i lokalną
12.04.2022 -
Ponad 40% polskich konsumentów zapewnia, że będzie kupować tańsze artykuły spożywcze. Coraz rzadziej sięgamy po polską, lokalną żywność czy po produkty ekologiczne.
Galopująca inflacja oraz wybuch wojny w Ukrainie zmieniły zwyczaje zakupowe Polaków. 76% konsumentów obawia się dalszych podwyżek cen żywności. W efekcie głównym kryterium wyboru produktów spożywczych dla 41% Polaków jest niska cena.
Polacy sięgają po najtańszą żywność
–Jeszcze w październiku ubiegłego roku po najtańsze produkty sięgał co trzeci konsument. Obecnie ten czynnik wzrósł o 8 punktów procentowych. To znacząca zmiana w trendach konsumenckich, która wynika z obecnej sytuacji gospodarczej ale także niepewności co do przyszłości – zapewnia Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK.
W związku z obserwowanym spadkiem nastrojów konsumenckich nabywcy w coraz mniejszym stopniu wspierają polską i lokalną gospodarkę. Obecnie tym kryterium przy wyborze żywności kieruje się 30% Polaków. A co piąty konsument zwraca uwagę na lokalne pochodzenie produktów, co oznacza spadek o 13 punktów procentowych w porównaniu do października 2021 roku, kiedy było to najważniejszym czynnikiem podczas zakupów
Drożyzna 2022 - ekologiczne produkty tracą
Z badania „Current Consumer Mood” wynika, że spadła popularność produktów bezpiecznych dla zdrowia, ekologicznych czy organicznych. – W ostatnich latach Polacy coraz bardziej dbali o zdrową i zbilansowaną dietę, a trendy eko wyraźnie zyskiwały na popularności. Jednak wraz z pogorszeniem sytuacji ekonomicznej uważniej oglądamy każdą złotówkę. W efekcie na przestrzeni 5 miesięcy kryteria takie jak eko i bio, straciły na popularności aż o 12 punktów procentowych – dodaje Dominika Grusznic-Drobińska.
(12.04.2022 za portalspozywczy.pl)