EDA proponuje rozszerzenie prywatnego przechowywania produktów mlecznych

27.05.2020 -

Alexander Anton, sekretarz generalny EDA, zgłosił propozycję projektu jako "kolejnych kroków EDA" w związku z prośbą o przedłużenie i rozszerzenie obecnych programów PSA.

Jesteśmy wdzięczni za programy PSA dla OMP (odtłuszczone mleko w proszku), masła i serów, które zostały ostatecznie uruchomione w dniu 07 maja 2020 roku. Aktywacja ta była konieczna, a PSA jest znany jako niezwykle efektywny kosztowo mechanizm stabilizujący niewydolny rynek. Dość późne uruchomienie zwiększyło niestabilność rynku, a spadek cen zostałby najprawdopodobniej zatrzymany dzięki wcześniejszemu uruchomieniu.

Poniżej – przed spotkaniem SCA(Komitet Specjalny ds. Rolnictwa) w przyszłym tygodniu – znajduje się analiza rynku EDA z naciskiem na ostatecznie aktywowane mechanizmy PSA:

1. Programy PSA (OMP, masło i sery) uruchomione 07 maja 2020 r. odegrały ważną rolę w stabilizacji rynku (choć na niskim poziomie), którą obserwujemy obecnie – do tej pory uniknięto głębokiego kryzysu rynkowego, a produkty mleczarskie ponownie znalazły się w skupie interwencyjnym przy bardzo niskim budżecie (30 mln euro dla całego sektora mleczarskiego UE z 700 000 gospodarstw mlecznych i 300 000 pracowników przemysłu przetwórczego oraz z jego kluczową rolą w dostarczaniu niezbędnej żywności).

2. Istnieją inne czynniki, które odgrywają rolę i które są w pewnym stopniu powiązane i związane ze skutkami rynkowymi ogłoszenia programów PSA, które miały krótkoterminowy wpływ na rynki:

a. Raczej niedźwiedzia (powolna) perspektywa rynkowa przed uruchomieniem systemów PSA doprowadziła do otwarcia takich pozycji handlowych, które musiały być realizowane w perspektywie krótkoterminowej.

b. Perspektywa (powolnego) otwarcia się sektora usług związanych z zaopatrzeniem w żywność, który zgromadził pewne zapasy (np. masła)

c. Mniej ostrożny niż oczekiwano wzrost na chińskich rynkach (w przypadku OMP) Te "wspierające rynek" czynniki są delikatne i krótkoterminowe i nie wskazują na strukturalne ożywienie rynków.

3. System PSA dla OMP stanowi do pewnego stopnia podstawę rynku, ale jego stosowanie jest ograniczone. Oprócz kwestii administracyjnych w pierwszym tygodniu obowiązywania systemu, (silnie obniżone) stawki w ramach umów PSA dotyczących znaczącej pozycji rynkowej są na razie oceniane jako raczej nieinteresujące (zwłaszcza w perspektywie krótkoterminowych powolnych, "niedźwiedzich" warunkach rynku). W przypadku podmiotów spoza strefy euro stawki dla usług o znaczącej pozycji rynkowej są zasadniczo niższe od kosztów kredytu

4. Oprócz pewnego ożywienia w sektorze usług żywnościowych i ustabilizowania perspektyw rynkowych, a tym samym ustabilizowania przyszłych rynków (zob. np. EEX, European Tłumaczenie dofinansowane z Funduszu Promocji Mleka Energy Exchange) masła (na wciąż niskim poziomie), w pewnym okresie wzrósł popyt krótkoterminowo. Istnieje dość duże prawdopodobieństwo zwiększonego wykorzystania PSA w przyszłości w odniesieniu do masła.

5. Sery PSA Ze względu na krajowe limity ilościowe sera PSA, w niektórych krajach (IT, IE, SE i UK) w pełni wykorzystano go w ciągu 24 godzin. W ciągu pierwszych dni wykorzystano 1/3 całkowitej ilości sera PSA (100 000 ton w przypadku Unii). Nawet w krajach, które po raz pierwszy stosują PSA w odniesieniu do serów, takich jak Hiszpania, i w związku z tym musiały stawić czoła pewnym problemom administracyjnym, system działa dobrze.

Ponownie jesteśmy wdzięczni za uruchomienie programów PSA (OMP, masło i sery), które -pomimo niewielkiego zaangażowania środków budżetowych – okazały się pomocne dla sektora mleczarskiego UE.

Jak wskazano powyżej, w ostatnich dniach zaobserwowaliśmy efekt krótkoterminowych czynników "wspierających rynek". Czynniki te miały wpływ na stosowanie systemu PSA, ale w żaden sposób nie wskazują na tendencję do strukturalnego ożywienia rynków.

W świetle tej analizy rynku, następujące dwa punkty są oczywistymi środkami, które należy podjąć:

1. Za absolutną konieczność uważamy przedłużenie programów poza terminem składania wniosków upływającym 30 czerwca 2020 r., przynajmniej do momentu wyczerpania pełnego (a i tak bardzo ograniczonego!) budżetu w wysokości 30 mln euro;

2. Rozszerzenie budżetu PSA zgodnie z wyraźną potrzebą przyszłego wsparcia rynku oraz zgodnie z przyszłym wykorzystaniem wszystkich programów (dotyczących sektora mleczarskiego i innych) jest kolejnym warunkiem wstępnym umożliwiającym ożywienie gospodarcze w sektorze mleczarskim UE.

(27.05.2020 za portalspożywczy.pl/EDA)


Współpraca