Ekspert: Polskie mleczarnie mogą przejmować także w Europie Zachodniej
16.05.2023 -
Mamy w Polsce kilku czołowych graczy, który pod względem przychodów ze sprzedaży się wybijają. To są podmioty, które już dziś przewodzą konsolidacji. To czego bym się spodziewał w najbliższych latach, to przede wszystkim większej ambicji oraz spojrzenia nie tylko na sektor mleczarski w Polsce, ale również w regionie czy nawet w krajach Europy Zachodniej – mówi nam Łukasz Targoszyński, partner w Kancelarii Baker McKenzie.
Małe mleczarnie mają coraz trudniej
Uważa, że wielu mleczarniom, zwłaszcza mniejszym jest coraz trudniej w obecnych warunkach prowadzić swój biznes, zatem konsolidacja jest nieunikniona.
Dużym graczom jest o wiele łatwiej. Łatwiej im sprzedawać swoje produkty. Większym firmom prościej znaleźć nowe rynki zbytu. Z drugiej strony, gdy dostęp do finansowania zewnętrznego jest bardzo utrudniony, a jego warunki są mało atrakcyjne – firmy pojadające środki na kontach są w stanie sobie lepiej poradzić – mówi Łukasz Targoszyński
Uważa, że konsolidacja przyspiesza, będzie przyspieszać i w opinii naszego eksperta jest nieunikniona, co jest szczególnie widoczne po porównaniu naszego mleczarstwa do sektora mlecznego na zachodzie.
Polskie mleczarnie mogą przejmować także na zachodzie Europy
Mamy w Polsce kilku czołowych graczy, który pod względem przychodów ze sprzedaży się wybijają. To są podmioty, które już dziś przewodzą konsolidacji. To czego bym się spodziewał w najbliższych latach, to przede wszystkim większej ambicji oraz spojrzenia nie tylko na sektor mleczarski w Polsce, ale również w regionie czy nawet w krajach Europy Zachodniej – uważa Łukasz Targoszyński
Jest przekonany, iż patrząc na nasze firmy globalnie, to naprawdę nie mamy się czego wstydzić.
Nasze największe mleczarnie są często porównywalne z firmami z zachodu. Mogłyby swobodnie konkurować jeśli chodzi o przejęcia globalnie – dodaje
Polskie mleczarnie są obecne na rynku globalnym, ale robią to w formie eksportu. Zauważa, że przejęcia pozwalają zwiększyć marże, gdyż pozwalają kupić firmy lub marki rozpoznawalne na lokalnych rynkach.
(16.05.2023 za Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl)