Europa przoduje w zrównoważonym wzroście: cyfrowe paszporty produktów

Elena Rotzokou jest globalnym badaczem ds. rozszerzonej odpowiedzialności producenta (EPR) w Ecoveritas. Do Ecoveritas trafiła zaraz po ukończeniu studiów magisterskich z języka angielskiego na Uniwersytecie Oksfordzkim.

Zaawansowane umiejętności w zakresie badań, pisania i komunikacji, które doskonaliła podczas studiów akademickich, wniosła do Ecoveritas, gdzie prowadzi badania nad regulacjami EPR na całym świecie, pisze raporty i posty na blogach oraz ułatwia zewnętrzne kontakty z klientami. Środowiskiem zawsze interesowała się wieloaspektowo, na przykład napisała pracę magisterską na temat przedstawiania obiektów naturalnych w XIX-wiecznej poezji brytyjskiej.

Bezprecedensowa liczba przepisów dotyczących rozszerzonej odpowiedzialności producenta, które otrzymały zielone światło od nadejścia 2023 roku w całej Europie, bez wątpienia sygnalizuje nowy poziom świadomości ekologicznej na poziomie rządowym, a nie tylko społecznym.

Europejskie organy ustawodawcze mobilizowały się masowo od marca 2022 r., kiedy to światło dzienne ujrzało kilka propozycji mających na celu zrównoważony rozwój produktów, w szczególności model biznesowy gospodarki o obiegu zamkniętym. Wszystkie te propozycje wpisują się w ambitny cel Europejskiego Zielonego Ładu, zatwierdzonego po raz pierwszy w 2020 r., którego celem jest stopniowe osiągnięcie zrównoważonego wzrostu, tak aby Europa stała się pierwszym kontynentem neutralnym dla klimatu do 2050 r. Przepisy dotyczące Zielonego Ładu okazały się najlepiej dostosowane do czasów . W obliczu ery przytłaczającej katastrofy ekologicznej, która właśnie zakończyła się wojną na Ukrainie, Komisja Europejska wydała odpowiednią odpowiedź: inicjatywę Europejskiego Paszportu Produktu Cyfrowego (DPP).

Czym są cyfrowe paszporty produktów? Jak sama nazwa wskazuje, każdy produkt wprowadzany przez przedsiębiorcę na rynek UE będzie musiał posiadać swój indywidualny paszport informacyjny, do którego dostęp będzie musiał być zapewniony za pośrednictwem nośnika danych do unikalnego identyfikatora produktu (UID). UE dąży do wdrożenia przepisów w 2026 r. w trzech branżach: odzieżowej, baterii i elektroniki użytkowej. Produkty spożywcze i farmaceutyczne zostaną wyłączone. Poprzez przejrzystość i dostępność danych inicjatywa paszportu produktu ma na celu podniesienie świadomości i zachęcenie do działań przyjaznych dla środowiska przez wszystkie strony zaangażowane w cykl życia produktu: producentów, dystrybutorów i konsumentów końcowych.

Logistyka stojąca za korzystaniem z paszportów produktów może na pierwszy rzut oka wydawać się skomplikowana, ale w rzeczywistości jest prosta: wszystko, co konsument musi zrobić, to zeskanować telefonem kod QR produktu, aby uzyskać dostęp do informacji DPP. Aby pomóc firmom zrozumieć ich rolę w skutecznym urzeczywistnianiu tych paszportów, już na tym wczesnym etapie ustanowiono kilka standardów specyfikacji danych, aby wyjaśnić ten proces. Na przykład łącza cyfrowe dostępne za pośrednictwem unikalnego identyfikatora produktu będą musiały być dodawane do samych produktów, a nie do zewnętrznych opakowań lub etykiet. Zainteresowane strony powinny mieć dostęp do informacji dotyczących surowców, producentów, dystrybutorów, sprzedawców detalicznych i możliwości recyklingu.

Mają istnieć systemy identyfikowalności umożliwiające śledzenie wszystkich procedur prowadzących od surowców do gotowego produktu. Zostaną podjęte środki w celu wdrożenia systemów gromadzenia i łączenia danych w celu spełnienia wymogów sprawozdawczych dotyczących paszportów. Ktokolwiek w łańcuchu dostaw wprowadza produkt na rynek, ponosi odpowiedzialność za zagwarantowanie dokładności danych DPP.

W przypadku branży opakowaniowej przewiduje się szereg wymogów w zakresie dostępności danych dotyczących m.in. wagi i objętości produktu i opakowania produktu, trwałości, przydatności do ponownego użycia, możliwości naprawy, obecności substancji hamujących obieg zamknięty, efektywności energetycznej i zasobooszczędnej, materiały pochodzące z recyklingu, regeneracja, wytwarzanie odpadów, wykorzystanie zasobów, uwalnianie mikrodrobin plastiku i ślad węglowy.

Oprócz baterii, odzieży i elektroniki istnieje presja na przyjęcie inicjatywy DPP przez więcej branż, takich jak tekstylia (zwłaszcza meble), tworzywa sztuczne, chemikalia, budownictwo i produkcja samochodów. Od 31 stycznia do 5 grudnia Komisja Europejska prowadzi konsultacje dotyczące różnych kategorii produktów, na które będzie miała wpływ ta ustawa, takich jak tekstylia i obuwie, meble, kosmetyki, aluminium, tworzywa sztuczne i polimery, papier i szkło .

Ustawodawstwo dotyczące dostępności danych i informacji o identyfikowalności wpłynęło już na przepisy EPR dotyczące tworzyw sztucznych, dlatego DPP powinny być ukoronowaniem tego, co już się rozwija. Jeżeli wszystkie strony zobowiązane będą ze sobą skutecznie współpracować, paszporty cyfrowe mogą stać się nieodłączną częścią produktów, do tego stopnia, że ostatecznie wszystkie produkty zostaną wyposażone w paszporty.

Rok 2026 nie jest daleko i oczekuje się, że dalsze wytyczne zaczną działać w nadchodzących miesiącach, aby informować przedsiębiorstwa zobowiązane o tym, jaki wpływ na nie mogą mieć programy PPD.

W Ecoveritas rozumiemy, że ta niezwykle ambitna inicjatywa może wydawać się zniechęcająca dla większości firm, zwłaszcza że specyfikacje wymagań nie są obecnie powszechnie dostępne ani jasne. Niezależnie od charakteru prowadzonej działalności, jeśli sprzedajesz do UE produkty objęte zakresem, dobrze jest zacząć podejmować kroki w celu uzgodnienia, z czym wiąże się ten akt prawny i co będziesz musiał zrobić, aby na czas i zgodnie ze wszystkimi normy; i tu wkraczamy my.

Ecoveritas był i będzie nadal uważnie śledził informacje dotyczące inicjatywy Digital Passport Product, aby upewnić się, że nasi klienci są należycie przygotowani do sprostania swoim obowiązkom, gdy nadejdzie czas. Jeśli spodziewasz się, że to prawo będzie miało na Ciebie wpływ, skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się więcej o naszej ekskluzywnej matrycy EPR i rygorystycznych usługach konsultingowych.

(Informacja Ecoveritas)


Współpraca