Firma CHEP zaprezentowała korzyści Współpracy Transportowej podczas Retail Summit 2022

Lider rozwiązań poolingowych przekonywał, że pogłębiona integracja łańcuchów dostaw to klucz do sprostania współczesnym wyzwaniom w logistyce

– Kto nadaje dzisiaj kształt i tempo łańcuchom dostaw? Czy firmy mogą konkurować na sklepowych półkach i jednocześnie współpracować w transporcie i logistyce? Czy transparentności i współdzielenie informacji przekłada się na skok wydajności? Między innymi na takie pytania odpowiadali uczestnicy panelu dyskusyjnego pt. „Wdrażanie nowych modeli współpracy detalista-dostawca prowadzących do zwiększenia zrównoważonego rozwoju” podczas Retail Summit 2022. Dwunasta edycja wydarzenia odbyła się w dniach 6-7 kwietnia w Warszawie po dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią. Udział wzięło ponad 200 prelegentów z największych firm z Polski i zagranicy.

– Łańcuch dostaw to sieć naczyń połączonych, gdzie nic nie dzieje się samoistnie. Odpowiedzialność za jego prawidłowe funkcjonowanie rozkłada się solidarnie pomiędzy każde ogniwo, dlatego tak ważna jest tutaj współpraca – mówił Marek Kołodziejczyk, Retail & Asset Management Senior Manager CHEP.

To właśnie idea pogłębionej kooperacji leży u podstaw rozwiązania Współpracy Transportowej CHEP – o której mowa była podczas panelu. Program ma na celu optymalizację logistyki, w taki sposób, by przy wsparciu analiz BIG Data badających miliony ruchów paletowych na terenie Europy, identyfikować punkty synergii w łańcuchach dostaw oraz przedstawiać możliwość współdzielenia transportu z innymi partnerami, jak i firmą CHEP.

Przełożenie tych analiz w praktyce jest proste: krótsze trasy, mniej pokonywanych kilometrów i optymalnie wypełniona przestrzeń załadunkowa ciężarówek. Współdzieląc transport, naturalnie ogranicza się zużycie paliwa, a także można skuteczniej adresować aktualne dziś problemy braku kierowców i rosnące koszty floty dostawczej.

Jak w trakcie panelu przekonywał Marek Kołodziejczyk, wyniki tak nakreślonej współpracy są satysfakcjonujące nie tylko dla biznesu, ale też przyjazne planecie. Środowiskowe korzyści działań optymalizacyjnych w Polsce to aż 89 ton emitowanego dwutlenku węgla mniej, 109 tysięcy zaoszczędzonych „pustych” kilometrów oraz 31 tysięcy kompletnych, pełnych załadunków (FTL). To dane za sam rok 2021 wyliczone w oparciu o formułę DEFRA, czyli organizacji rządowej Wielkiej Brytanii zajmującej się ochroną środowiska oraz badającej emisje gazów cieplarnianych związanych z działalnością transportu.

Na pytanie o to, jak przekonywać do innowacyjnej współpracy ludzi i organizacje, firma CHEP ma kilka odpowiedzi zweryfikowanych w praktyce. Przede wszystkim proponuje dzielenie się wymiernymi wynikami dotychczasowych wdrożeń, co pomaga rozwiewać mit, jakoby implementacja rozwiązań gospodarki obiegu zamkniętego zawsze musiała wiązać się z gigantyczną inwestycją. – To po prostu nieprawda i jest wręcz przeciwnie, ponieważ zamykanie obiegu to w pierwszej kolejności redukcja strat i ograniczenie marnotrawstwa zasobów, co z kolei przekłada się na wskaźniki biznesowe i – ogólnie mówiąc – rentowność – mówił Marek Kołodziejczyk. Uzupełniał, że kluczowe jest tutaj uzmysłowienie sobie, że główna blokada dla wprowadzania innowacyjnych rozwiązań, jaką jest brak czasu, wynikający z kolei z braków kadrowych, rosnących kosztów zatrudnienia, czy wysokiego sezonu, to paradoksalnie właśnie ten obszar, gdzie innowacje mogą pomóc najwydatniej. – Główny powód, dla którego firmy wzbraniają się przed zmianą to najczęściej niepodważalny dowód na to, że ta zmiana jest potrzeba – puentował.

CHEP w ramach Grupy Brambles dociera do większej liczby odbiorców z większą liczbą towarów w więcej miejsc niż jakakolwiek inna organizacja na świecie. 330 milionów naszych palet, skrzyń i kontenerów znajduje się w ciągłym ruchu, tworząc niewidzialny rdzeń globalnego łańcucha dostaw. Ciesząc się zaufaniem największych światowych marek, pomagamy w przewozie towarów w sposób bardziej efektywny, zrównoważony i bezpieczny. Jako pionierzy modelu ‘sharing economy’ CHEP stworzył jedno z największych światowych przedsięwzięć logistycznych, bazując na zasadach współdzielenia i wtórnego użytkowania swych nośników-tzw. model „poolingu”. CHEP działa głównie w segmencie produktów szybkozbywalnych (np. produkty spożywcze, AGD i środki higieny osobistej), artykułów świeżych, napojów, a także w branży detalicznej i przemysłowej. Grupa zatrudnia około 12 000 pracowników i dysponuje pulą około 345 milionów palet i pojemników dostępnych w sieci składającej się z ponad 750 centrów serwisowych. Brambles ma swoje siedziby w ponad 60 krajach na świecie. Więcej informacji znajdziesz na www.brambles.com.

(Informacja prasowa CHEP)


Współpraca