Gospodarka w obiegu zamkniętym w przetwórstwie mleka
Gospodarka Obiegu Zamkniętego, w skrócie nazywana po prostu GOZ to jeden z elementów zrównoważonego rozwoju, na który przedsiębiorstwa mleczarskie od lat zwracały wyjątkową uwagę. W praktyce jest to nic innego jak ponowne wykorzystywanie użytych do produkcji surowców lub materiałów. Powszechnie kojarzy się ją z branżą opakowaniową. Tymczasem w odniesieniu do produkcji żywności niesie ona znacznie więcej.
W obliczu narastających problemów związanych z degradacją środowiska, wyczerpywaniem zasobów naturalnych oraz zmianami klimatycznymi gospodarka obiegu zamkniętego postrzegana jest jako obiecujący model gospodarczy, który ma potencjał na znaczącą poprawę naszego środowiska i jakości życia. W podejściu takim kładzie się kluczowy nacisk na minimalizację marnotrawstwa. Z drugiej zaś strony, istotnym w tym obszarze jest maksymalne wykorzystanie zasobów.W tradycyjnym modelu gospodarki definiowanym jako gospodarka liniowa, surowce są wydobywane, przetwarzane, wykorzystywane i na koniec trafiają na składowiska lub są spalane. Taki schemat działania generuje ogromne ilości odpadów, niszczy środowisko i jest niezrównoważony w dłuższej perspektywie czasowej. Z kolei gospodarka obiegu zamkniętego dąży do tworzenia zamkniętego strumienia obiegu surowców i materiałów.
Wdrożenie gospodarki obiegu zamkniętego w zakładach mleczarskich jest korzystne z kilku powodów. Najbardziej oczywistym z nich jest ochrona środowiska. Jednak nie jedynym ze względu na fakt, że w trakcie procesów produkcyjnych większość generowanych zanieczyszczeń może być powtórnie wykorzystana. Zdecydowana większość, powstających podczas przetwarzania mleka elementów, jakie jeszcze niedawno były uważane za odpady, posiada wysoką funkcjonalność, a część z nich stała się z czasem wartościowym produktem. Sztandarowym przykładem jest tu wykorzystanie serwatki, która dziś znajduje się na sklepowych półkach i uważana jest za wartościowe źródło białka. Warto zauważyć, że spełniane są tu dwa cele związane ze zrównoważonym rozwojem. Następuje nie tylko ponowne wykorzystanie koproduktu, ale jednocześnie dostarczany jest wartościowy z punktu widzenia produkt.
#FunduszePromocji #PolskaIzbaMleka #FPM