Groser na EEC 2023: Maksymalnie skracamy dystans i czas drogi produktu

26.04.2023 -

- Maksymalnie skracamy dystans i czas drogi produktu. Krótkie łańcuchy dostaw w takiej skali jak nasza (małych producentów) są słuszne i tą drogą powinniśmy iść - mówiła Monika Lasoń, właścicielka Groser - Grodzkie Sery Kozie, podczas sesji "Od pola do stołu", która odbyła się 26 kwietnia 2023 w ramach Europejskiego Kongresu Europejskiego.

Groser - Grodzkie Sery Kozie na EEC 2023

Monika Lasoń, właścicielka Groser - Grodzkie Sery Kozie, opowiedziała o działalności swojej firmy w kontekście strategii Od pola do stołu.

Groser jest gospodarstwem mleczarskim nastawionym na produkcję mleka koziego i owczego. Zajmuje się także przetwórstwem mleka w zakładzie przy zagrodzie. Firma przetwarza surowiec owczy i kozi. Produkuje sery: od świeżych po pleśniowe i długodojrzawające. Sprzedaż odbywa się w krótkich łańcuchach dostaw, głównie w sklepie przy gospodarstwie.

– To koncepcja wpisująca się zarówno w koncepcję od pola do stołu, jak i w krótkie łańcuchy dostaw – podkreśla prelegentka.

– Od 2012 roku prowadzimy zakład przetwórczy. Podjęliśmy decyzję, że pomniejszamy gospodarstwo. Mieliśmy ponad 300 ha, w tym momencie mamy 50 ha. Stosujemy wszystkie założenia bioróżnorodności. Myśleliśmy o ekologii, ale nie sprawdziłaby się ona w naszym przypadku – opowiadała Monika Lasoń.

Od pola do stołu: Edukacja konsumenta

Jak przyznała właścicielka Groser, klienta trzeba wyedukować, tak aby zrozumiał, dlaczego cena takich produktów jest wyższa.

– Nasz wkład pracy jest dużo większy niż wyprodukowanie samych zbóż. Pracujemy do 12-16 godzin dziennie. Na co dzień pracujemy sami. Cena też jest związana z clean label – tumaczyła.

– Klient utożsamia się z naszą marką. Widzi ją jako autentyczną. Dużo prościej mu zrozumieć procesy produkcyjne, kwestie ekonomiczności i tego, dlaczego warto się ku takim produktom pochylić. Nie generujemy opakowań. Klienci często przywożą swoje opakowania lub stosujemy opakowania zwrotne. Produkt trafia bezpośrednio z produkcji do sklepiku albo systemem e-commerce. Maksymalnie skracamy dystans i czas drogi tego produktu. Krótkie łańcuchy dostaw w takiej skali jak nasza (małych producentów) są słuszne i tą drogą powinniśmy iść – wymieniała.

(26.04.2023 za portalspozywczy.pl)


Współpraca