Handel produktami mlecznymi

16.10.2018 -

W 2018 roku dynamika zwiększenia się obrotów handlowych produktami mlecznymi uległa spowolnieniu.

Zdecydowało o tym pogorszenie koniunktury na rynku globalnym, której wyrazem są mniejsze ceny trwałych produktów mlecznych. Z obliczeń analityków Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wynika, że w okresie styczeń-lipiec 2018 roku wartość wysyłki produktów mlecznych z Polski wyniosła 1333 mln euro i była o 1% większa niż przed rokiem. Jednocześnie wydatki na zakup tego asortymentu poza granicami naszego kraju zwiększyły się o 2% do 576 mln euro. Dodatnie saldo handlu zagranicznego artykułami mleczarskimi wyniosło 757 mln euro i było nieznacznie o 0,4% wyższe niż w czasie pierwszych siedmiu miesięcy 2017 roku.

W strukturze towarowej eksportu polskich produktów mlecznych dominującą pozycję zajmują sery i twarogi, przy czym w okresie styczeń-lipiec br. 34% wartości wywozu – 460 mln euro. Spore wpływy otrzymywano również z wysyłki mleka płynnego i śmietany oraz masła i tłuszczów mlecznych – odpowiednio 17% i 15% udziału w wartości, czyli 230 mln euro i 204 mln euro. Branża mleczarska z eksportu mleka w proszku uzyskała 150 mln euro – 11% udział, a z wysyłki serwatki i lodów odpowiednio 107 mln euro i 100 mln euro – po 8% udziału. Wartość eksportu jogurtów i napojów fermentowych w okresie pierwszych siedmiu miesięcy br. wyniosła 75 mln euro, co stanowiło 6% udział w wartości wysyłki produktów mlecznych łącznie.

Od akcesji Polski do Unii Europejskiej najważniejszym rynkiem zbytu polskich produktów mlecznych są kraje unijne. W okresie pierwszych siedmiu miesięcy 2018 roku udział tych krajów w wartości wywozu z Polski był o blisko 3 pp. wyższy niż przed rokiem i wyniósł 78,5%. Największymi importerami produktów mlecznych były Niemcy z 295 mln euro, Holandia z 122 mln euro, Czechy z 98 mln euro, Włochy z 67 mln euro i Wielka Brytania z 62 mln euro. Udział WNP w wywozie polskich produktów mlecznych, podobnie jak rok wcześniej, wyniósł 1%. Jednocześnie udział krajów nienależących do UE ani WNP wyniósł 20% względem 23% rok wcześniej. Spośród tych krajów największy udział w wysyłce produktów mlecznych z Polski miała Algieria - 3,6% wartości wywozu oraz Chiny i Arabia Saudyjska - po 2%.

(16.10.2018 za gospodarz.pl)


Współpraca