Handel w I półroczu: 7 najciekawszych wydarzeń

18.07.2023 -

Polska Izba Handlu ma nowego prezesa, Dino rośnie w siłę, a Grupa Eurocash zakłada pozyskanie w ciągu trzech lat około 500 sklepów rocznie. Oto wybrane przez nas najciekawsze wydarzenia z branży handlowej w pierwszym półroczu 2023 roku.

Polski handel intensywnie się rozwija. Aż na 38,5 mld zł była wyceniana spółka Dino Polska na giełdzie w połowie lutego.

  • W maju Polska Izba Handlu wybrała nowego prezesa zarządu. Został nim Maciej Ptaszyński, wcześniej wiceprezes i dyrektor generalny.
  • Grupa Żabka otworzyła w czerwcu Zautomatyzowane Centrum Logistyczne. Jest to zaawansowany technologicznie obiekt w infrastrukturze logistycznej spółki.
  1. Szarża UOKiK-u, w handlu posypały się kary

W lutym UOKiK wszczął postępowanie przeciwko firmie Amazon. Zarzuty dotyczą m.in. wprowadzania w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży i terminów dostaw. Chodzi o to, że złożenie zamówienia i otrzymanie jego potwierdzenia w serwisie Amazon.pl nie jest równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży, stanowi jedynie ofertę nabycia produktu ze strony konsumenta.

W lutym UOKiK ukarał również sieci Agata i Bricoman Polska. Tym razem chodziło o zatory płatnicze. Bricoman odwołał się od tej decyzji. Od 8 grudnia 2022 r. obowiązują znowelizowane przepisy ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, więc UOKiK przygląda się, czy spółki ich przestrzegają.

  1. Dino idzie na rekord i rośnie w siłę

Aż na 38,5 mld zł była wyceniana spółka Dino Polska na giełdzie w połowie lutego. Tak blisko portugalskiego właściciela sieci Biedronka jeszcze nie była. Jest już blisko pierwszej "50" światowych detalistów. Przez moment za akcję krajowej sieci detalicznej płacono 393,10 zł, czyli o 4,7% więcej niż na koniec ub.r. i o 28,8% więcej niż 12 miesięcy wcześniej. To dla Dino historyczny wynik.

W marcu sieć Dino Polska opublikowała swoje wyniki finansowe za ostatni okres.

W całym 2022 roku Dino miało 19.801,6 mln zł przychodów (wzrost o 48,2% rdr), 1.837,9 mln zł EBITDA (wzrost o 44,6% rdr) i 1.132,1 mln zł zysku netto (Wzrost o 40,6% rdr). Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w 2022 r. 28,5%

W 2023 r. Dino zamierza przeznaczać całość wypracowywanych zysków na nowe otwarcia sklepów.

ak podano w raporcie rocznym, w 2022 r. Dino kontynuowało rozwój geograficzny sieci, uruchamiając 344 nowe markety. Na koniec roku sieć posiadała 2156 sklepów, o 19% więcej w porównaniu do 2021 r.

- W rozwój zainwestowaliśmy 1,4 mld zł, a skumulowana wartość nakładów inwestycyjnych Dino Polska za ostatnich 5 lat zwiększyła się do 5,4 mld zł. Równocześnie stworzyliśmy 5 tys. nowych miejsc pracy w 2022 r. i 24,3 tys. w latach 2018-2022 - informował członek zarządu Dino.

  1. Eurocash stawia na sklepy franczyzowe i sprzedaż wielokanałową

Grupa Eurocash opublikowania w marcu br. sprawozdanie zarządu z działalności za okres od 1 stycznia 2022 roku do grudnia 2022 roku. W sprawozdaniu przedstawiła też założenia swojej strategii do 2025 roku.

W obszarze hurtu celem jest rozwój sprzedaży wielokanałowej, który prowadzić ma do wzrostu lojalności klientów B2B, dalszego budowania synergii kosztowych i sprzedażowych, a w konsekwencji poprawy warunków zakupowych i podwojenia sprzedaży B2B e-commerce - podaje spółka w raporcie.

W strategii na lata 2023-2025 Grupa Eurocash zakłada pozyskanie do sieci partnerskich i franczyzowych około 500 sklepów rocznie.

Jednym z kierunków rozwoju grupy będzie platforma technologiczna: zintegrowany program lojalnościowy, stworzenie wiodącej platformy POS w handlu niezależnym, wzrost udziału w handlu ecommerce B2C w ramach Frisco i osiągnięcie 1 mld przychodów Frisco do końca 2025 roku.

"W efekcie realizacji Strategii Grupa Eurocash planuje osiągnąć w 2025 roku wynik EBITDA w wysokości 1 mld zł (przed MSSF 16). Zarząd szacuje, że w latach 2023-2025 skumulowany wzrost efektywności kosztowej wyniesie 100 mln zł EBITDA - czytamy w sprawozdaniu.

  1. Polska Izba Handlu z nowym prezesem

23 maja br. Polska Izba Handlu wybrała nowego prezesa zarządu. Został nim Maciej Ptaszyński, wcześniej wiceprezes i dyrektor generalny.

- 23 maja 2023 odbyło się Walne Zgromadzenie Polskiej Izby Handlu, podczas którego wybrano nowe władze Izby na kadencję 2023-2027. Na Prezydenta Rady Izby wybrano pana Andrzeja Ludka. Na Prezesa Zarządu Polskiej Izby handlu wybrano pana Macieja Ptaszyńskiego - poinformowała Polska Izba Handlu. Zastąpił on na stanowisku Waldemara Nowakowskiego.

Maciej Ptaszyński jest Dyrektorem Generalnym Polskiej Izby Handlu od 2011 roku. Wcześniej był Dyrektorem Zarządzającym w Accor Services Polska (obecnie Edenred).

Pracował także jako Dyrektor Regionu w Adecco Poland. Od 2009 zaangażowany w działania mające na celu poprawę rozwiązań legislacyjnych dotyczących funkcjonowania firm handlowych w Polsce i Unii Europejskiej.

Polska Izba Handlu jest branżową izbą gospodarczą handlu detalicznego. Działa na rynku od 1997 roku. Obecnie zrzesza około 30 tys. sklepów, hurtowni spożywczych i drogeryjnych oraz firmy z otoczenia FMCG. Wśród członków PIH są takie firmy jak PSH Lewiatan, Delikatesy Centrium, Żabka, Eurosklep, Eurocash, Groszek, frisco.pl, Bricomarche oraz Gama.

  1. Handlowy gigant opuścił Polskę. Teraz mówi, że Europa Środkowa to "rynki przyszłości"

Szef Tesco, największego brytyjskiego detalisty, powiedział w czerwcu, że środkowoeuropejskie biznesy grupy na Węgrzech, w Czechach i na Słowacji są integralną częścią biznesu.

Jak podał Reuters, na dorocznym zgromadzeniu akcjonariuszy Tesco zarząd został zapytany przez jednego inwestora o przyszłość jego operacji w Europie Środkowej, biorąc pod uwagę fakt, że grupa opuściła większość rynków zagranicznych.

Postrzegamy rynki Europy Środkowej jako integralną część i odnoszącą sukcesy część grupy, i nie odciągają nas zbytnio od podstawowej działalności - powiedział dyrektor generalny Ken Murphy.

Przypomnijmy, że 18 czerwca 2020 r. grupa Tesco podała, że za 819 milionów złotych sprzedała polski biznes i podkreśliła wtedy, że zamierza skoncentrować się na innych rynkach w regionie Europy Środkowej. Transformacja sklepów Tesco ruszyła w marcu 2021 r. wraz z wydaniem przez UOKiK ostatecznej zgody na przejęcie 301 sklepów i dwóch centrów dystrybucji Tesco przez Salling Group, właściciela sieci Netto.

  1. Biedronka musi zapłacić 115 mln zł kary

W czerwcu UOKiK poinformował, że Sąd Apelacyjny oddalił apelację właściciela Biedronki, spółki Jeronimo Martins Polska, w sprawie decyzji UOKiK dotyczące nieprawidłowego uwidaczniania cen w sklepach sieci. Sąd utrzymał również w pełni karę - 115 mln zł. Wyrok jest prawomocny. Sprawa dotyczyła nieprawidłowego uwidaczniania cen w sklepach sieci Biedronka.

Wyrok dotyczy decyzji z 2020 r. Prezes UOKIK Tomasz Chróstny uznał wówczas, że działania Jeronimo Martins Polska w zakresie uwidaczniania cen stanowią praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.

Jak podaje UOKiK, do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływały liczne skargi konsumentów oraz informacje z Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej dotyczące nieprawidłowego uwidaczniania cen w sklepach sieci Biedronka. Setki sygnałów dotyczyły wyższych cen w kasie, niż na sklepowych półkach lub braku cen przy towarze. Skargi dały podstawę do wszczęcia postępowania przeciwko Jeronimo Martins Polska.

  1. Żabka otworzyła centrum logistyczne naszpikowane AI

W Radzyminie pod Warszawą Grupa Żabka otworzyła w czerwcu Zautomatyzowane Centrum Logistyczne. Jest to zaawansowany technologicznie obiekt w infrastrukturze logistycznej spółki.

Centrum, które będzie zaopatrywać ok. 3 500 sklepów, zostało wyposażone m.in. w automatyczny magazyn wysokiego składowania (High-Bay) oraz automatyczny system transportu wewnętrznego, przyspieszające obsługę logistyczną sklepów.

Centrum Logistyczne jest projektem BTS (build-to-suit), czyli przygotowywanym zgodnie z indywidualnymi potrzebami Żabki i optymalizującym wszystkie jej operacje logistyczne.

Oprócz części tzw. „suchej”, znajduje się w nim także automatyczny magazyn wysokiego składowania, tzw. High-Bay, o wysokości blisko 40 metrów. W magazynie znajdują się komory chłodni i mroźni w pięciu różnych strefach temperaturowych (od -24 st. C do +20 st. C). Jest również część biurowa, a w niej dwie kantyny dla pracowników.

(18.07.2023 za portalspozywczy.pl)


Współpraca