Handel zagraniczny mlekiem i jego produktami
22.11.2018 -
Przychody branży mleczarskiej z eksportu produktów mlecznych w pierwszej połowie 2018 roku były o 2% wyższe niż w rekordowo dobrym roku 2017. Jednakże w trzecim kwartale 2018 roku były one już o 3% mniejsze.
W wyniku czego dynamika zwyżki wysyłki w okresie styczeń-wrzesień br. uległa spowolnieniu. Z obliczeń analityków Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wynika, że w tym czasie z Polski wywieziono produkty mleczne warte 1,71 mld euro, czyli o 0,3% większej niż w analogicznym okresie 2017 roku. Wydatki na zakup tego asortymentu poza granicami naszego kraju były również 0,3% wyższe i wyniosły 745 mln euro. W efekcie dodatnie saldo handlu zagranicznego artykułami mleczarskimi wyniosło 965 mln euro względem 962 mln euro w okresie styczeń-wrzesień 2017 roku.
W okresie trzech kwartałów 2018 roku w największym stopniu zwiększyła się wysyłka odtłuszczonego mleka w proszku, masła, serów i twarogów oraz lodów. Odnotowano też wzrost wywozu jogurtów i napojów fermentowanych oraz serwatki. Z Polski wyeksportowano 101 tys. ton OMP i 53 tys. ton masła, odpowiednio o 37% i 11% więcej niż rok wcześniej.
Wywóz serów i twarogów ukształtował się na poziomie 197 tys. ton, tj. o 5% wyższym. W wysyłce tej grupy asortymentowej dominują sery podpuszczkowe dojrzewające, których w okresie styczeń-wrzesień br. wyeksportowano 124 tys. ton, a więc o 8% więcej niż przed rokiem. Na rynkach zagranicznych ulokowano również 168 tys. ton serwatki, czyli o 1% więcej w relacji rocznej, o 3% do 80 tys. ton jogurtów i napojów fermentowanych oraz o 7% do 63 tys. ton lodów.
Na poziomie podobnym do notowanego przed rokiem utrzymała się z kolei wywóz serów niedojrzewających – 73 tys. ton. Wywóz mleka płynnego i śmietany był tylko o 0,4% niższy i wyniósł 500 tys. ton. O 25% do 2,3 tys. ton ograniczono natomiast wywóz kazeiny.
(22.11.2018 za gospodarz.pl)