Hochland Polska zmniejszył asortyment, ale utrzymał pozycję lidera

31.03.2023 -

Skoncentrowaliśmy się na optymalizacji biznesu – zarówno po stronie operacyjnej: wydajności i kosztów zakładów produkcyjnych, jak i asortymentowej, np. skracając listę produktów i eliminując te o najmniejszej wartości dodanej – mówi Maciej Tomaszewski, Dyrektor Generalny, Prezes Zarządu Hochland Polska.

  • Hochland wyeliminował z oferty produkty o najmniejszej wartości dodanej
  • Hochland inwestuje w rozwój swoich sztandarowych produktów
  • W 2023 spadają mocno ceny mleka, co komplikuje sytuacje producentów

Hochland Polska uważa rok 2022 za trudny

Nasz rozmówca zauważa, że miniony rok był trudny dla całej branży spożywczej i mleczarskiej, ale również dla Hochland Polska. Po całym okresie niepewności związanej z pandemią, zaburzeniami łańcuchów dostaw, Hochland został – tak jak cała branża – doświadczony skutkami wojny w Ukrainie.

Nasze marki Almette i Hochland rosną, a ich rozpoznawalność to absolutny top wśród polskich marek serów. Dobrze radzi sobie również nasz ser pleśniowy Valbon. Jesteśmy dumni, że pomimo trudnej sytuacji rynkowej i szeregu wyzwań rynkowych, udało się firmie utrzymać pozycję lidera na rynku markowych serów w Polsce - mówi prezes Tomaszewski

Inwestycje mimo trudności

Pomimo niesprzyjających warunków rynkowych, w 2022 roku Hochland Polska zdecydował się na dużą inwestycję i wprowadził na rynek nowe serki wiejskie Almette. Linia obejmuje trzy warianty smakowe: serek wiejski z delikatnym serem ricotta, serek wiejski z twarożkiem kremowym oraz serek wiejski z naturalnym skyrem. Kilka tygodni od wejścia na rynek serki wiejskie Almette zostały uznane Złotą Innowacją FMCG 2022 roku w kategorii Smak i bardzo nas cieszy szybko rosnąca dystrybucja i udziały rynkowe nowej linii.

Zaznacza, iż Hochland podtrzymuje swoje zaangażowanie w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu.

Opublikowaliśmy nasz raport zrównoważonego rozwoju, a na Polskim Kongresie Serowarskim Hochland Polska triumfował w konkursie „Ekoinwestor w przemyśle spożywczym”, którego celem jest wyróżnianie zakładów produkcyjnych promujących technologie przyjazne dla środowiska i dbających o przyszłość kolejnych pokoleń - mówi Maciej Tomaszewski

W 2022 mleko zdrożało o 60%, a pozostałe surowce o 30%

Zapytany jak ocenia bieżącą sytuację w polskim mleczarstwie, prezes Hochland Polska stwierdził, iż ostatni rok przyniósł wiele zmian do których musieliśmy się szybko dostosowywać. Przyspieszająca inflacja, wzrost cen surowców i energii, a także wojna w Ukrainie – czynniki te miały wymierny wpływ na biznes i rentowność w polskim mleczarstwie, na opłacalność produkcji zarówno w zakładach przetwórczych, ale też w gospodarstwach mlecznych.

Wskazuje, że w ubiegłym roku nastąpił znaczny wzrost cen mleka o blisko 60%, natomiast surowce i materiały opakowaniowe zanotowały wzrosty o ponad 30%. Znacząco rosły również koszty energii.

Obserwując pierwsze miesiące 2023 widzimy niepokojące zjawisko – gwałtowny spadek cen surowca, przy jednoczesnym wzroście cen komponentów do produkcji oraz opakowań. Co więcej, od 1 stycznia br., nastąpił powrót do wyższych stawek VAT na paliwa, gaz, energię elektryczną, czy nawozy, co również odbija się negatywnie na kosztach produkcji. W kontekście rosnących kosztów energii, istotne będzie zabezpieczenie obszarów ryzyka związanych z dostępnością, czy budową alternatywnych źródeł energii.

Dlatego szczególnie teraz istotna jest umiejętność szybkiego reagowania na dynamicznie zmieniającą się rzeczywistość, aby podejmować skuteczne działania w kluczowych obszarach, a także precyzyjnie diagnozować i optymalizować procesy, co pozwali nam zmniejszać ryzyko - mówi prezes Tomaszewski

Hochland docenia długofalową współpracę z rolnikami

Hochland Polska współpracuje z producentami mleka z Mazowsza, Podlasia i Lubelszczyzny. Są to gospodarstwa rodzinne, dostarczające mleko do zakładu w Węgrowie od wielu lat, niejednokrotnie od trzech pokoleń.

Podstawą tej współpracy jest partnerstwo, co oznacza, że obie strony odnoszą korzyści i dzielą potencjalne straty. Pomimo zawirowań rynkowych, Hochland pozostaje transparentny i niezmiennie płaci za mleko zgodnie z ustalonym mechanizmem rynkowym opartym o średnie ceny mleka publikowane przez GUS - dodaje

(31.03.2023 za portalspozywczy.pl)


Współpraca